Hej,

Har satt upp två köksskåp i lättbetong/tegelvägg med universalplugg diameter 8mm och 5,5mm/85mm skruv.

Det ena skåpet är 50cm och sitter med två skruv, det andra är 80cm och sitter med tre skruvar.
Personen som hjälpte mig välja skruv i affären sa att detta var tillräckligt men pratat med en kollega som är tveksam.
Vad tror ni, är detta tillräcklig dimension eller bör jag vara orolig?
Skåpen har suttit uppe i tre månader med grejer i och inget tyder på att det skulle börja släppa.
 
  • Förpackning med 8mm expanderbultar, skruvar, STABILIT-märke, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
S Saaben16 skrev:
Skåpen har suttit uppe i tre månader med grejer i och inget tyder på att det skulle börja släppa.
Problemet med lättbetong är att när det släpper så släpper det oftast utan förvarning, vibrationer och skakningar är ofta utlösande faktor.
Köp en 5-pack till och komplettera så behöver du inte fundera på om det håller när du "langar" in tallrikarna från diskmaskinen. Du kan säkert borra utan att ta ner skåpen igen, kör med brickor om skruvskallen är för smal för hålen du borrar.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Det är endast uppskattningsvis ett par centimeter lättbetong/puts och sedan tegel. Tror du det behövs ändå?
Känner mig osäker även på att sätta fler skruv då jag måtten mellan skruvarna blir för litet och därmed försvagar väggen.
 
BirgitS
Man har inte lättbetong utanpå tegel utan då är det puts, vilket inte kan bära något alls.
Någon risk för att en plugg sitter i murbruket i stället för i teglet?
 
Ja det låter rimligt!
Alla sitter till minst hälften i tegel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.