Vad är det här? Låg i sonens nya lägenhet.
En vit bredbandsplitter märkt "HEXATRONIC" kopplad till en grön nätverkskabel på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Telefonadapter och grönt nätverkskabel på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en förgrenare. Kan amvändas för att förlänga en Ethernetkabel men inte för att koppla flera enheter till samma port. Släng är mitt råd.
 
En form av splitter.
För att trixa med nätverkskabel eller annan signalkabel.

Inte så vanligt skulle jag säga och lite av en ”sista utväg om riktiga lösningar inte funkar”.
 
Lägger undan den. Tar bara plats i det lilla nätverksskåpet.
 
Är det inte en riktigt gammal nätverkshub? På den tiden ethernet gick till max 10 Mbit/s så hade man hub istället för switch, när man grenade nätet. Det var alltså en ren ihopkoppling av trådarna, vilket antyds på bilden av apparaten undersida.

När nätverken gick upp till 100 Mbit/s och mer började man istället använda nätverksswitchar. Som lite förenklat tar emot nätverkstrafik på en av sina portar, och skickar ut det igen mot de övriga portarna (eller om det är en lite smartare switch, bara till den port där den adressaten för meddelandet finns). Den repeterar alltså meddelandet, istället för att bara passivt koppla det vidare åt alla håll, som en hub gjorde.
 
Ser helt klart ut som en gammal hub. Sändande enhet lyssnade till linan var ledig innan sändning, och använde collision detection för att upptäcka "krockar" på nätverket. Inget att ha idag alltså.
 
Gissar på att det är en fördelare för att köra analog telefoni på nätverkskablaget.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Gissar på att det är en fördelare för att köra analog telefoni på nätverkskablaget.
Ja, det är det enda vettiga användningsområde jag kan komma på. Genom att ha den centralt så kan man köra analog telefoni i 4 av fastighetens nätverksuttag. Det blir dock en parallellkoppling, så man kan tjuvlyssna på andras telefonsamtal. Så kopplade jag mina vanliga telefonjack, men televerket kopplade dem i serie så att man inte kunde tjuvlyssna eller prata med varandra inom fastigheten (om man hade en telefon som följde televerkets standard).
 
B b_hasse skrev:
Ja, det är det enda vettiga användningsområde jag kan komma på. Genom att ha den centralt så kan man köra analog telefoni i 4 av fastighetens nätverksuttag. Det blir dock en parallellkoppling, så man kan tjuvlyssna på andras telefonsamtal. Så kopplade jag mina vanliga telefonjack, men televerket kopplade dem i serie så att man inte kunde tjuvlyssna eller prata med varandra inom fastigheten (om man hade en telefon som följde televerkets standard).
Gick väl att tjuvlyssna om man bröt av plastpinnen.
 
Den är för att fördela pch patcha in analog linje eller ATA-utgång till analoga telefoner via ett modernt CATx-nät.
 
M Marcus-AA skrev:
Den är för att fördela pch patcha in analog linje eller ATA-utgång till analoga telefoner via ett modernt CATx-nät.
Ja fast den används för analoga busskopplade företagstelefoner och normalt inte för vanliga analoga telefoner enligt svensk inkoppling i kedja.
 
M Megaforce skrev:
Ja fast den används för analoga busskopplade företagstelefoner och normalt inte för vanliga analoga telefoner enligt svensk inkoppling i kedja.
Den skickdes med ATA-adapter när man sålde in VoIp som analogersättare, så var då avsedd för vanliga hemtelefoner, man bara struntade i linjebrytning (på amerikanskt sätt) för att minska komplexiteten och att folk själva skulle kunna patcha in i nya bostäder med PDS och mediacentral. Hexatronic fick sen ta fram en annan variant som ingick i många paket för ca 20 år sen när ATA-konvertering var som störst.

Men den fungerar naturligtvis även som du beskriver.

/M
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.