P
DjAlbert DjAlbert skrev:
Hade det varit jag hade jag sett till att stänga ventilen tills slangen skulle kopplas mot mätarkonsollen av byggarens vvs'are, och låtit denne släppa på vattnet och således helt undvikit eget ansvar,när byggaren uttryckligen inte ville att du skulle utföra några arbeten själv.
TS har väl inte utfört några arbeten själv?
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Ja om TS har avtal med byggaren, men jag misstänker att TS har avtal med hustillverkaren och då är det inte byggaren som man ska ställa kraven till utan husföretaget…
Aha. OK, jag trodde att hustillverkaren var byggaren.
 
R
P pmd skrev:
Aha. OK, jag trodde att hustillverkaren var byggaren.
Det kan dom vara, men oftast så tar hustillverkaren in byggare som monterar och färdigställer husen för dom…
 
  • Gilla
Jonklar och 2 till
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
Jonklar Jonklar skrev:
Hej alla!

Så var katastrofen ett faktum.

Vi har beställt ett hus av en av Sveriges största tillverkare av enfamiljshus, ett sk modulhus.

Jag är certifierad VVS-montör och undervisar dessutom i Säkervatten. Jag fick inte utföra VVS entreprenaden eftersom hustillverkaren ville använda sina egna certifierade VVS-montörer, helt ok:)

Vid byggmötet en vecka innan husleverans informerar jag byggledaren om att vatten finns framdraget och att vattnet är "på". Jag visar honom en 32mm pem slang som grundentreprenörens VVS-montör proppat. Grundentreprenören behövde vatten därför lämnades avstägningsventilen i gatan öppen och pem slangen proppades.

Vid montage av huset tar en av snickarna pem slangen och försöker sticka upp den i modulen. Detta misslyckas han med eftersom proppen på slangen är för stor. Utan att kontrollera om vattnet är avstängt så tar han av proppen. Eftersom det inte kommer något vatten så drar snickaren slutsatsen att vattnet är avstängt och struntar i att sätta tillbaka proppen och går hem. Antagligen har vattnet frusit dagen innan eller så tryckte kranbilen ihop slangen, eller en kombination av båda. En värme fläkt ställs in i huset vilket förmodligen tinar isproppen och vatten från 32mm pem slang står som en fontän inne i huset över natten.

På morgonen upptäcker snickaren att det sprutar vatten och lyckas ringa mig och skriker:
-varför har du satt på vattnet. Det fanns inget vatten igår!
Jag skriker tillbaka:
-Jag har inte rört någon ventil. Du måste stänga av i gatan!

Under tiden som vattnet sprutar förklarar jag genom facetime hur man hittar och stänger av ventilen i gatan. Det är is på locket så det tar en stund för dom att hacka bort isen och få upp locket.

Jag ser på deras hantering av avstägningsventilen och det faktum att dom inte har en aning om hur man hittar en avstägningsventil i gatan, att detta är inga certifierade VVS-montörer.

Jag kontaktar byggledaren och frågar om dom kommer ta ansvar för vattenskadan. Han påstår att han inte kan svara på detta utan att hans uppgift blir att minimera skadorna och att självrisken är dyr. Jag kontaktade även säljaren som inte heller kan ge ett rakt besked. Blir faktiskt förbannad på att när man orsakat en sån katastrof, varför kan man inte bara rakryggad meddela kunden att vi står för alla kostnader?

Byggledaren hämtade två stycken stora avfuktare som står i huset.

Fråga: Borde dom inte ställa en avfuktare i grunden också? (det är en varmgrund)

Fråga: Ocab är bokade för en första besiktning, borde jag boka en egen besiktningsman direkt?

Fråga: Man ser att väggarna blivit fuktskadade. Visst måste väggarna öppnas, isolering tas bort och allt torkas?

Fråga: vattnet sprutade upp på innertaket i tvättstugan, sedan har vattnet runnit ovanpå innertaket. I närliggande rum ser man att vatten runnit på väggarna ner från innertaket. Måste inte innertaket rivas, isolering tas bort och mellanbjälklaget torkas?

Fråga: Borde inte alla golvskivor tas bort och isoleringen i golvbjälklaget också tas bort?

Huset är isolerat med mineralull. Enligt byggledaren tar inte mineralull upp vatten, vilket visserligen är sant, men kan inte mineralull stänga in fukt?

Det är många frågor just nu och vi behöver alla tips vi kan få för att lösa detta. Tack på förhand för alla svar!
Hej, min rekommendation är att du tar dit en egen besiktningsman. Och det snarast.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Det kan dom vara, men oftast så tar hustillverkaren in byggare som monterar och färdigställer husen för dom…
Under alla omständigheter är det bolaget som TS har ett kontrakt med som han ska ställa krav på. Förmodligen är det hustillverkaren, som du påpekar.
 
  • Gilla
Jonklar och 2 till
  • Laddar…
Ta dit en egen besiktningsman, omgående.
 
DjAlbert DjAlbert skrev:
Tråkigt det som inträffat, det håller jag med om.
En sak som jag direkt reagerade på: Varför du som certifierad VVS-montör och instruktör i säker vatten inte själv identifierade risken med att lämna ventilen öppen i gatan, när du visste att slangen skulle hanteras av någon annan än en annan VVS'are ?
Hade det varit jag hade jag sett till att stänga ventilen tills slangen skulle kopplas mot mätarkonsollen av byggarens vvs'are, och låtit denne släppa på vattnet och således helt undvikit eget ansvar,när byggaren uttryckligen inte ville att du skulle utföra några arbeten själv.
Nu kommer det säkerligen bli diskussioner om varför ventilen lämnats öppen och dom kommer,om du har otur, försöka lägga ansvaret på dig för att du visste om att ventilen var öppen.
Precis så, man kan aldrig lita på att andra gör som man har tänkt utan att bli exakt tillsagda.

Men visst, det är en klen tröst nu.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Jonklar Jonklar skrev:
Hej alla!

Så var katastrofen ett faktum.

Vi har beställt ett hus av en av Sveriges största tillverkare av enfamiljshus, ett sk modulhus.

Jag är certifierad VVS-montör och undervisar dessutom i Säkervatten. Jag fick inte utföra VVS entreprenaden eftersom hustillverkaren ville använda sina egna certifierade VVS-montörer, helt ok:)

Vid byggmötet en vecka innan husleverans informerar jag byggledaren om att vatten finns framdraget och att vattnet är "på". Jag visar honom en 32mm pem slang som grundentreprenörens VVS-montör proppat. Grundentreprenören behövde vatten därför lämnades avstägningsventilen i gatan öppen och pem slangen proppades.

Vid montage av huset tar en av snickarna pem slangen och försöker sticka upp den i modulen. Detta misslyckas han med eftersom proppen på slangen är för stor. Utan att kontrollera om vattnet är avstängt så tar han av proppen. Eftersom det inte kommer något vatten så drar snickaren slutsatsen att vattnet är avstängt och struntar i att sätta tillbaka proppen och går hem. Antagligen har vattnet frusit dagen innan eller så tryckte kranbilen ihop slangen, eller en kombination av båda. En värme fläkt ställs in i huset vilket förmodligen tinar isproppen och vatten från 32mm pem slang står som en fontän inne i huset över natten.

På morgonen upptäcker snickaren att det sprutar vatten och lyckas ringa mig och skriker:
-varför har du satt på vattnet. Det fanns inget vatten igår!
Jag skriker tillbaka:
-Jag har inte rört någon ventil. Du måste stänga av i gatan!

Under tiden som vattnet sprutar förklarar jag genom facetime hur man hittar och stänger av ventilen i gatan. Det är is på locket så det tar en stund för dom att hacka bort isen och få upp locket.

Jag ser på deras hantering av avstägningsventilen och det faktum att dom inte har en aning om hur man hittar en avstägningsventil i gatan, att detta är inga certifierade VVS-montörer.

Jag kontaktar byggledaren och frågar om dom kommer ta ansvar för vattenskadan. Han påstår att han inte kan svara på detta utan att hans uppgift blir att minimera skadorna och att självrisken är dyr. Jag kontaktade även säljaren som inte heller kan ge ett rakt besked. Blir faktiskt förbannad på att när man orsakat en sån katastrof, varför kan man inte bara rakryggad meddela kunden att vi står för alla kostnader?

Byggledaren hämtade två stycken stora avfuktare som står i huset.

Fråga: Borde dom inte ställa en avfuktare i grunden också? (det är en varmgrund)

Fråga: Ocab är bokade för en första besiktning, borde jag boka en egen besiktningsman direkt?

Fråga: Man ser att väggarna blivit fuktskadade. Visst måste väggarna öppnas, isolering tas bort och allt torkas?

Fråga: vattnet sprutade upp på innertaket i tvättstugan, sedan har vattnet runnit ovanpå innertaket. I närliggande rum ser man att vatten runnit på väggarna ner från innertaket. Måste inte innertaket rivas, isolering tas bort och mellanbjälklaget torkas?

Fråga: Borde inte alla golvskivor tas bort och isoleringen i golvbjälklaget också tas bort?

Huset är isolerat med mineralull. Enligt byggledaren tar inte mineralull upp vatten, vilket visserligen är sant, men kan inte mineralull stänga in fukt?

Det är många frågor just nu och vi behöver alla tips vi kan få för att lösa detta. Tack på förhand för alla svar!
Det är bara kommunen som får röra ventilen i gatan! Man blindproppar väl inte inkommande vatten och sen öppnar i gatan!
Vad var vitsen med det?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
DjAlbert DjAlbert skrev:
Tråkigt det som inträffat, det håller jag med om.
En sak som jag direkt reagerade på: Varför du som certifierad VVS-montör och instruktör i säker vatten inte själv identifierade risken med att lämna ventilen öppen i gatan, när du visste att slangen skulle hanteras av någon annan än en annan VVS'are ?
Hade det varit jag hade jag sett till att stänga ventilen tills slangen skulle kopplas mot mätarkonsollen av byggarens vvs'are, och låtit denne släppa på vattnet och således helt undvikit eget ansvar,när byggaren uttryckligen inte ville att du skulle utföra några arbeten själv.
Nu kommer det säkerligen bli diskussioner om varför ventilen lämnats öppen och dom kommer,om du har otur, försöka lägga ansvaret på dig för att du visste om att ventilen var öppen.
P pmd skrev:
TS har väl inte utfört några arbeten själv?
Exakt. Jag har tyvärr inte ens tillgång till huset. Byggledaren skulle kontakta mig när det var dags för vattenavstägning. Avstägningen i gatan får egentligen inte hanteras av andra än kommunens rörmokare och jag hade ringt dom när det var dags.

Jag tog för givet att Pem slangen inte skulle ha hanterats vid montage av huset. Vanligtvis låter snickaren pem slangen ligga i grunden tills rörmokaren kommer. Rörmokaren sticker sedan upp slangen i huset.

Snickare ska inte hålla på med inkommande vatten! Finns en anledning till att det finns Branschcert VVS.

Har svårt att se att jag blir ansvarig för denna skada.

Försöker kontakta egen besiktningsman.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Hur får man på pluggen utan att stänga av vattnet? Jag gissar att man inte gör så, så varför öppnar man efter att slangen är pluggad?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kanske satt en avstängningsventil vid pluggen?
Men det är väl ingen som skulle våga ta bort en propp i änden på slangen och lita på att inget vatten kommer, förr eller senare? Lita på att ingen "skojar till det" med att öppna ventilen i gatan är inget jag skulle göra i varje fall.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är bara kommunen som får röra ventilen i gatan! Man blindproppar väl inte inkommande vatten och sen öppnar i gatan!
Vad var vitsen med det?
Nej, vattnet var på och därför blindproppade man.

D
H hydrolift skrev:
Kanske satt en avstängningsventil vid pluggen?
Men det är väl ingen som skulle våga ta bort en propp i änden på slangen och lita på att inget vatten kommer, förr eller senare? Lita på att ingen "skojar till det" med att öppna ventilen i gatan är inget jag skulle göra i varje fall. rörmokare skulle aldrig kapat en vattenledning utan att först kontrollera att vattnet är
D Daniel 109 skrev:
Hur får man på pluggen utan att stänga av vattnet? Jag gissar att man inte gör så, så varför öppnar man efter att slangen är pluggad?
Grundentreprenören hade vattnet på eftersom det behövdes till gjutning spolning mm. När dom var klara proppades slangen och avstägningsventilen lämnades öppen. Vilket jag också meddelade Byggledaren. Rörmokaren skulle kontakta mig om vattnet behövde stängas av. Det är absolut inget konstigt att proppa en slang och låta avstägningsventilen vara öppen. Om man ska dra av en blindpropp från en 32mm pem slang kommer slangen gå av innan proppen lossnar.

En rörmokare kan utan problem jobba med avstägningsventilen i gatan öppen. Antingen fryser man slangen eller finns det verktyg som man klämmer ihop slangen med. En rörmokare skulle aldrig lämna en slang för inkommande vatten oproppad.

Det är inte ovanligt att avstägningsventilen i gatan är öppen och pem slangen proppad vid husmontage. Ibland delar två grannar på samma anslutningspunkt, ibland finns det flera hus på samma tomt mm. Eller som i mitt fall då det behövdes byggvatten
 
  • Gilla
NoiseMaker och 10 till
  • Laddar…
Jonklar Jonklar skrev:
Hej alla!

Så var katastrofen ett faktum.

Vi har beställt ett hus av en av Sveriges största tillverkare av enfamiljshus, ett sk modulhus.

Jag är certifierad VVS-montör och undervisar dessutom i Säkervatten. Jag fick inte utföra VVS entreprenaden eftersom hustillverkaren ville använda sina egna certifierade VVS-montörer, helt ok:)

Vid byggmötet en vecka innan husleverans informerar jag byggledaren om att vatten finns framdraget och att vattnet är "på". Jag visar honom en 32mm pem slang som grundentreprenörens VVS-montör proppat. Grundentreprenören behövde vatten därför lämnades avstägningsventilen i gatan öppen och pem slangen proppades.

Vid montage av huset tar en av snickarna pem slangen och försöker sticka upp den i modulen. Detta misslyckas han med eftersom proppen på slangen är för stor. Utan att kontrollera om vattnet är avstängt så tar han av proppen. Eftersom det inte kommer något vatten så drar snickaren slutsatsen att vattnet är avstängt och struntar i att sätta tillbaka proppen och går hem. Antagligen har vattnet frusit dagen innan eller så tryckte kranbilen ihop slangen, eller en kombination av båda. En värme fläkt ställs in i huset vilket förmodligen tinar isproppen och vatten från 32mm pem slang står som en fontän inne i huset över natten.

På morgonen upptäcker snickaren att det sprutar vatten och lyckas ringa mig och skriker:
-varför har du satt på vattnet. Det fanns inget vatten igår!
Jag skriker tillbaka:
-Jag har inte rört någon ventil. Du måste stänga av i gatan!

Under tiden som vattnet sprutar förklarar jag genom facetime hur man hittar och stänger av ventilen i gatan. Det är is på locket så det tar en stund för dom att hacka bort isen och få upp locket.

Jag ser på deras hantering av avstägningsventilen och det faktum att dom inte har en aning om hur man hittar en avstägningsventil i gatan, att detta är inga certifierade VVS-montörer.

Jag kontaktar byggledaren och frågar om dom kommer ta ansvar för vattenskadan. Han påstår att han inte kan svara på detta utan att hans uppgift blir att minimera skadorna och att självrisken är dyr. Jag kontaktade även säljaren som inte heller kan ge ett rakt besked. Blir faktiskt förbannad på att när man orsakat en sån katastrof, varför kan man inte bara rakryggad meddela kunden att vi står för alla kostnader?

Byggledaren hämtade två stycken stora avfuktare som står i huset.

Fråga: Borde dom inte ställa en avfuktare i grunden också? (det är en varmgrund)

Fråga: Ocab är bokade för en första besiktning, borde jag boka en egen besiktningsman direkt?

Fråga: Man ser att väggarna blivit fuktskadade. Visst måste väggarna öppnas, isolering tas bort och allt torkas?

Fråga: vattnet sprutade upp på innertaket i tvättstugan, sedan har vattnet runnit ovanpå innertaket. I närliggande rum ser man att vatten runnit på väggarna ner från innertaket. Måste inte innertaket rivas, isolering tas bort och mellanbjälklaget torkas?

Fråga: Borde inte alla golvskivor tas bort och isoleringen i golvbjälklaget också tas bort?

Huset är isolerat med mineralull. Enligt byggledaren tar inte mineralull upp vatten, vilket visserligen är sant, men kan inte mineralull stänga in fukt?

Det är många frågor just nu och vi behöver alla tips vi kan få för att lösa detta. Tack på förhand för alla svar!
Ja på alla frågor
 
  • Gilla
Jonklar och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I ett fall som ditt hade jag utgått från att byggaren står för korrigering av sina egna misstag.
Byggaren har rimligen en ansvarsförsäkring som träder in.

Meddela byggaren att du utgår från att dennes försäkring täcker skador och sanering, samt att byggaren står för självrisken.

När ett fiberbolag skulle gräva för fiber på vår tomt, tvärs över avloppsledningen, sa jag ungefär ovanstående. Det medförde en ganska lång försening så jag misstänker att fiberbolaget från början inte hade någon plan för hantering av eventuella missöden.

Bra att du har bokat egen besiktning snabbt. Byggarens försäkringsbolag kanske gnäller om det, men man kan inte vänta med att åtgärda ett sånt här problem.

Vilket bolag har ni anlitat för husbygget?
Hustillverkaren har anmält till sitt försäkringsbolag nu och en besiktningsman är på väg.

En risk när hustillverkaren ställer in avfuktare är tydligen att all ytfukt försvunnit och när besiktningsmannen då gör mätningar kommer han inte få några utslag, vilken kan resultera i att han säger att allt är ok och inget behöver rivas. Men jag har tagit foton på hur det såg ut, så han borde förstå att det finns fukt bakom i princip alla skivor.

Jag vill inte avslöja hustillverkaren innan dom fått chansen att göra rätt för sig.
 
  • Gilla
P-KAR och 3 till
  • Laddar…
Vilken tråkig situation ☹️
Så som du beskriver borde du ju inte få betala nåt.
...
Men man är rädd för att det blir mycket jobb för dig... Dom kommer kanske vilja göra så lite som möjligt istället för att göra så noggrant som möjligt..

Kan bara instämma i allt som sagts redan om att dokumentera noga och ta in en egen besiktningsman.

Det finns också risk att du får höra många "sanningar" (=lögner) om hur olika material inte suger vatten och torkar så bra så och så vidare. Bara sparka problemet framför sig tills du tröttnar....

Nej, jag hoppas verkligen dom är seriösa och tar ansvar. Yrkesstolthet. Ibland blir det fel, då ser man till att det blir rätt igen.
 
  • Gilla
P-KAR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.