jag ska till att inreda vinden på mitt gammla torp, Har tänkt att lägga in ett vattenbuet golvvärme system även på vinden. Har det nämligen på bottenvåningen.
Jag använder mig av en gammal kökspanna som värmer en acctank på 750l. Systemet är med ett öppet exp kärl. nu är frågan den
Jag har expkärlet ståendes på vinden. och detta kommer ju att hanman i samma göjd som golvvärmen.( nästan det kommer ju att skilja några dm), Kan jag fortsätta med ett öppet system eller blir de knas??
Jag har acc tank och golvvärmefördelaren(pump) på bottenvåningen och tänkte fortsätta att bygga på det systemet. Kan de bli nått knas??
Eller räcker det med att jag monterar en avluftninfs nippel uppe på vinden på golvvärme slingan så jag blir av med ev luft?

Mvh Calle
 
Du är nästan tvungen att ha botten på kärlet över slingorna. Eller har jag fel?? Finns det risk att slingan kan tappa vatten om nivån i kärlet är lägre? Tror inte det. Cirk pumpen kommer ju att trycka upp vattnet, sedan är slingan strypt på returen.Hmmm Blir ju lite som ett övertrycklöst system just på övervåningen. Det är väl bara problem om pumpen stannar, då kanske vattnet kan rinna ur slingan???? Så länge allt fungerar som det ska ser jag ingen anledning att det inte ska fungera. Bara man har fullt kärl när man luftar. Eller det räcker kanske bara att ha pumpen i gång så borde den ju trycka ur luften. Hoppas någon annan kan svara och skriva lite enklare. men ja jag tror du kan få det att fungera som du tänkt.
 
Lycka till med allt luftande.
Hur varmt vill du ha det på vinden?
Låt någon som kan få räkna på detta så slipper du kasta bort dina pengar.
Det finns vvs-konsulter. Anlita en sån för typ 2000 spänn, väl investerade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.