Hej!

På bild 1 ser ni att jag spacklat med vanligt spackel för att jämna ut (vänstra väggen). Är det ok att kakla på detta?

På mittväggen är det gips, och det har jag förstått ska vara ok!

På bild 2 visas väggen till höger där är det är betong (tror jag...?). Men där ät också vitt. Jag tror att det är målarfärg, men det är hårt underlag, precis som att man målat rätt på betongen. Jag kan inte se eller känna tapet som jag kan dra av.
går det att kakle på detta underlaget?

MVH
Rebecka
 
  • Ett kök under renovering med ommålade skåp, diskho, och saknade väggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med träbänkskiva, öppna skåp, induktionshäll, disk, och kablar utan täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte idealt med spackel som underlag. vad är det utöver spacklet? Dert möjligen ut som ngn träfiberskiva? Det är i så fall ett större problem än spacklet.

Om vi antar att dte är gips (jag ser fel), eller annat dött material, så tror jag du kan kakla på spacklet. Inte "by the book". Men det fungerar troligen. Se till att använda primer innan du sätter kaklet.
 
  • Gilla
Rebecka S och 1 till
  • Laddar…
Det som såg ut som papper/trä var papper och jag lyckades ta bort det också. Nu kvarstår nåt vitt. Se bild.
Det ser ut som en hård vit typ 1-2mm hinna på betongen.

Jag har använt spackel från Beckers, medium. Vad nu det innebär 😅

Tror du det materialet, och det spacklet båda är ok?

Tack!
Rebecka
 
  • Ett hörn av ett rum med ojämna väggar och borttagen tapet, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit hink med röd text "medium" och märket Beckers, troligen innehållande spackel, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med ojämn vitmålad vägg och golvlist; skrivblock synligt nertill. Renovering behövs möjligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är väl färg kvar…sitter det bra så kan du prima på det och sedan kakla på det…
 
  • Älska
Rebecka S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.