K Kalle Karlsson4 skrev:
Finns det någon fördel att skriva in i skatteverkets register?
Har Skatteverket register över tex kyrkstugorna? Hus på ofri grund som är byggda utan bygglov eller före bygglovens tid är väl inte registrerade om man inte lämnar in fastighetsdeklaration
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kalle Karlsson4 skrev:
Finns det någon fördel att skriva in i skatteverkets register?
Vet inte, jag ser risken att byggnaden får kommunal fastighetsavgift.
 
K Kalle Karlsson4 skrev:
Kan jag registrera stugan på skatteverket? Måste det vara registrerat för att man ska kunna äga ett hus på ofri grund, eller räcker det med att jag viftar med mitt köpeavtal med förra ägaren (som verkar sakna köpeavtal men det finns en underskrift om att stugan har överlåtits till honom)
Med reservation för att jag inte är den bästa på skatterätt så vill jag minnas att det inte finns någon särskild skatt (eller avgift) för byggnader på ofri grund, på samma sätt som t.ex. fastigheter. Så skatteverket har (mig veterligen) inget särskilt register över byggnader på ofri grund. Men för att få sakrättsligt skydd torde ett köpeavtal (om det finns) samt det faktum att du har stugan i din besittning (tillgång till t.ex. nycklarna) räcka, det blir svårt att bryta presumtionen att du har bättre rätt till godset än någon annan ifall du har både besittning samt ett bevis på ett laga fång.
B Bror9 skrev:
Samfälligheten är för delägande fastigheters eget behov i första hand: Har de ingen nytta av marken då är det att anses som en onödig och onyttig samfällighet och bör fastighets regleras bort. Till närmast angränsande delägare i första hand.
😃
Du har förmodligen rätt i att det är lättare att komma överens med några få fastighetsägare än samtliga delägare i samfälligheten. Men om samfälligheten förvaltas av en förening blir det lita lättare i alla fall, men det nog att hoppas för mycket i just TS fall är jag rädd. Däremot håller jag inte riktigt med om att just de mest närliggande fastigheterna skulle ha någon typ av företräde gentemot övriga delägare vid en eventuell bortreglering av en onyttig samfälligheten. Teoretiskt skulle kanske fastighetens utformning påverka lämpligheten enligt 3:1 FBL ibland, men långt i från alla gånger.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Med reservation för att jag inte är den bästa på skatterätt så vill jag minnas att det inte finns någon särskild skatt (eller avgift) för byggnader på ofri grund, på samma sätt som t.ex. fastigheter. Så skatteverket har (mig veterligen) inget särskilt register över byggnader på ofri grund. Men för att få sakrättsligt skydd torde ett köpeavtal (om det finns) samt det faktum att du har stugan i din besittning (tillgång till t.ex. nycklarna) räcka, det blir svårt att bryta presumtionen att du har bättre rätt till godset än någon annan ifall du har både besittning samt ett bevis på ett laga fång.

Du har förmodligen rätt i att det är lättare att komma överens med några få fastighetsägare än samtliga delägare i samfälligheten. Men om samfälligheten förvaltas av en förening blir det lita lättare i alla fall, men det nog att hoppas för mycket i just TS fall är jag rädd. Däremot håller jag inte riktigt med om att just de mest närliggande fastigheterna skulle ha någon typ av företräde gentemot övriga delägare vid en eventuell bortreglering av en onyttig samfälligheten. Teoretiskt skulle kanske fastighetens utformning påverka lämpligheten enligt 3:1 FBL ibland, men långt i från alla gånger.
Men byggnader på ofri grund får ju kommunal fastighetsavgift om de är registrerade och taxerade, det kan ju kosta dryga 3000kr/år
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men byggnader på ofri grund får ju kommunal fastighetsavgift om de är registrerade och taxerade, det kan ju kosta dryga 3000kr/år
Kollade lite snabbt på skatteverket, som jag tolkar det utgår fastighetsskatt eller fastighetsavgift för fastigheter. Byggnader på ofri grund är inga fastigheter, varför någon fastighetsskatt eller fastighetsavgift inte utgår.

Däremot finns det som du är inne på en kommunal skattesats om 0,75% av taxeringsvärdet för byggnader på ofri grund, byggnader med ett taxeringsvärde under 50 000 anses dock ha ett taxeringsvärde om 0, vilket jag tänker mig är aktuellt i det här fallet, se under "Småhus på ofri grund" för detaljer. Men vid närmare eftertanke torde skatteverket eventuellt ha något register på diverse byggnader också, i vart all de över 50. 000 för att kunna ta ut eventuella kommunala fastighetsavgifter.

Men för TS del torde det inte behövas att han gör skatteverket uppmärksamma på byggnaden för att få sakrättsligt skydd. Men det lär knappast försämra hans läge om han dessutom kan visa utdrag på eventuell kommunal fastighetsavgift denne fått betala för byggnaden också förvisso, men om han idag inte betalar skatt för byggnaden hade jag inte i onödan kontaktat skatteverket om saken, i vart fall inte innan jag ordnat ett arrende eller likdanande. Men en del gillar ju både hängslen och livrem så att säga och det skadar ju inte så ;)
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
men om han idag inte betalar skatt för byggnaden hade jag inte i onödan kontaktat skatteverket om saken, i vart fall inte innan jag ordnat ett arrende eller likdanande.
Om man inte bryr sig om att huset sannolikt för all framtid kommer att beläggas med kommunal fastighetsavgift om inte fastighetsskatten eller förmögenhetsskatten återkommer är det väl inga uppenbara nackdelar att lämna in fastighetsdeklaration och på det viset få kåken registrerad. (Jag själv skulle inte valt att kontakta Skatteverket)
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Om man inte bryr sig om att huset sannolikt för all framtid kommer att beläggas med kommunal fastighetsavgift om inte fastighetsskatten eller förmögenhetsskatten återkommer är det väl inga uppenbara nackdelar att lämna in fastighetsdeklaration och på det viset få kåken registrerad. (Jag själv skulle inte valt att kontakta Skatteverket)
Undras om TS är med bekymrad över skatten/avgiften eller det faktum att TS måste ta bort byggnaden?
 
electroluxaren skrev:
Undras om TS är med bekymrad över skatten/avgiften eller det faktum att TS måste ta bort byggnaden?
Sannolikt det senare.
 
  • Gilla
Kalle Karlsson4 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Undras om TS är med bekymrad över skatten/avgiften eller det faktum att TS måste ta bort byggnaden?
Men det är väl inget som säger att TS måste ta bort kåken?
 
A
F fribygg skrev:
Men det är väl inget som säger att TS måste ta bort kåken?
Nä det föreläggandet har TS inte fått. Än...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä det föreläggandet har TS inte fått. Än...
Nä, men stugan verkar ha stått där i 200år så det borde fungera även framöver.
Är man oroligt lagd är det ju självklart bäst att köpa även marken.
 
A
F fribygg skrev:
Nä, men stugan verkar ha stått där i 200år så det borde fungera även framöver.
Är man oroligt lagd är det ju självklart bäst att köpa även marken.
Om markägaren vill sälja...
 
electroluxaren skrev:
Undras om TS är med bekymrad över skatten/avgiften eller det faktum att TS måste ta bort byggnaden?
risken att ta bort är värre än risken betala skatt.
 
electroluxaren skrev:
Om markägaren vill sälja...
De kanske vill men tror det blir svårt med lantmäteriet.
 
A
K Kalle Karlsson4 skrev:
De kanske vill men tror det blir svårt med lantmäteriet.
du menar att lantmäteriet vill inte göra förrättning eller att det är samfälld mark och inte vill skifta den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.