Jag gör litet efterforskningar åt en kamrat.
Det talas ganska ofta här på forumet om att byta hyvelkuttrar. Jag brukar vara mot det eftersom jag tycker det kostar för mycket i förhållande till nyttan att bytta en fungerande rundkutter med kilar.

Nu är det en kamrat som har en gammal farlig kuttertyp i sin nyinköpta planhyvel och funderar på vad ett byte skulle kosta. Han behöver en trebetts kutter 70 cm lång och mellan 108 och 120mm i diameter. Med ganska långa axeltappar för matarverksdrivningen och remskivan.
Vad finns på marknaden?
 
Hej
Om han vill ha tersaskär så kan man beställa sådana utbyteskuttrar.
Swedendro säljer spiralkuttrar.
Mina två förslag kostar en slant så din vän får fundera om hyveln är värd att kosta på.
Ibland är det bättre att bara köpa något som är ok från början.
Mvh
Jonas
 
Hej
Om han vill ha tersaskär så kan man beställa sådana utbyteskuttrar.
Swedendro säljer spiralkuttrar.
Mina två förslag kostar en slant så din vän får fundera om hyveln är värd att kosta på.
Ibland är det bättre att bara köpa något som är ok från början.
Mvh
Jonas
 
Planhyveln var nästan gratis och extremt välbyggd och välskött. Med rullar i bordet och tryckbalkar och allt som skall vara. Den fanns 40 kilometer bort och han kunde hämta den själv och säljaren skötte lastningen.

Man får nog lägga ut bortåt 4000 euro plus 500 euro frakt för att få tag på en maskin i samma kvalitetsklass och skick med ordentlig kutter.
Räknar man då med en utgift på 2000 eller i värsta fall 3000 euro för en kutter och 100 euro till för en digitalskala för bordet så är han fortfarande rejält på plus.

Hur blir det med en tersakutter när lagerhusen är så stora att man inte kan trä in betten från ändan på kuttern?
 
Då funkar inte tersakuttern.

Ring Swedendro istället han beställer specialtillverkade spiralkuttrar i valfria mått
 
Bra att veta.

Andra alternativet är väl att specialtillverka en klassisk treknivskutter med kilar. Det kan en lokal maskinverkstad göra.

Jag samlar förslag så får han bestämma själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.