Jag har kvar äldre underlakan som är kraftiga, krispiga o tjocka. De håller väldigt bra o sköna att ligga på. Korvar sig inte heller lika lätt som tunna lakan. Det jag har i sängen i skrivande stund är från Hemtex. Men oavsett var jag går o letar så är det bara dessa hemska med fina namn, dyra, o tunna som slits ut bara man tittar på lakanet. Hemtex har också slutat med tjocka lakan.

Var i fasiken hittar jag tjocka lakan??!!
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Mille Notti är nog det bästa du kan få idag.
 
Problemet med tjocka lakan är att de brukar ha en obekväm söm längs mitten. Skytteln ville inte gå igenom en bredare väv...... man borde få någon att väva riktigt lakanstyg på automatvävstol i full bredd.
 
Linnelakan av god kvalitet brukar vara tjocka och lite lagom grova i texturen. Manglar man det så blir det precis den där sköna, frasiga ytan. Särskilt om man har en bra stenmangel.

Edit: Sist jag var i Tallin köpte jag några uppsättningar som var både billiga och av precis rätt kvalitet.
 
  • Gilla
Er Ar och 1 till
  • Laddar…
Loppis? Sånna där Norrköpingstillverkade kanske 100år gamla med band på örngotten som ska krusas
 
H heimlaga skrev:
Problemet med tjocka lakan är att de brukar ha en obekväm söm längs mitten. Skytteln ville inte gå igenom en bredare väv...... man borde få någon att väva riktigt lakanstyg på automatvävstol i full bredd.
Av de tjocka lakan jag har så har jag inte noterat eller stört mig på någon söm längst mitten.
 
fatsug fatsug skrev:
Linnelakan av god kvalitet brukar vara tjocka och lite lagom grova i texturen. Manglar man det så blir det precis den där sköna, frasiga ytan. Särskilt om man har en bra stenmangel.

Edit: Sist jag var i Tallin köpte jag några uppsättningar som var både billiga och av precis rätt kvalitet.
Jag gillar linne som påslakan, men ej som örngott eller underlakan. Bomull är min favorit :) Jag tänkte kolla i Polen när jag nyligen var där men hade tyvärr inte plats i väskan för shopping.
 
Dottern fick tag på ett antal stora, breda, kraftiga, högkvalirativa, färdigsydda lakan för mindre än 10 år när försvaret sålde ut beredskapslagret.

Jag lämnade in 2 lakan hos lokala tygbutiken och fick uppsytt ett påslakan. Tungt. Härligt. Prassligt.

Det var på den tiden vi glömt bort uttrycket: "Ryssen kommer".
 
yonna yonna skrev:
Dottern fick tag på ett antal stora, breda, kraftiga, högkvalirativa, färdigsydda lakan för mindre än 10 år när försvaret sålde ut beredskapslagret.

Jag lämnade in 2 lakan hos lokala tygbutiken och fick uppsytt ett påslakan. Tungt. Härligt. Prassligt.

Det var på den tiden vi glömt bort uttrycket: "Ryssen kommer".
Låter som något för mig, om de inte är gröna. Haha.
 
yonna yonna skrev:
Dottern fick tag på ett antal stora, breda, kraftiga, högkvalirativa, färdigsydda lakan för mindre än 10 år när försvaret sålde ut beredskapslagret.

Jag lämnade in 2 lakan hos lokala tygbutiken och fick uppsytt ett påslakan. Tungt. Härligt. Prassligt.

Det var på den tiden vi glömt bort uttrycket: "Ryssen kommer".
Jag lyckades se på nätet att det fanns gamla lager av sjukhuslakan från det militära som såldes i nutid. Gissningsvis från kalla krigets dagar eller kanske ännu tidigare. Dessa ska ha varit av toppkvalitet - men då tyvärr bara för enkelsäng. Kanske man kan sy ihop två lakan men skönare utan skarv antar jag. Nu fanns det inga mer att köpa men vem vet om det dyker upp igen.
 
Har hittat två ställen på nätet som säljer tjockare lakan. 160 o 200g(!) per kvm. Det gamla från Hemtex jag har är på ca 155g. Nackdelen med dessa jag nu fann är priset. 1600kr per lakan(dubbelsäng ) Hemtex max 500kr idag.
 
Dracula Dracula skrev:
Gissningsvis från kalla krigets dagar eller kanske ännu tidigare. Dessa ska ha varit av toppkvalitet - men då tyvärr bara för enkelsäng.
Det är riktigt. Lakanen finns endast för 90-sängar. (Skrev fel ovan - de kostade 10 kr/st!) Numera är det ju vanligare med underlakan med resår som även jag gått över till. Hopplöst klumpiga att vika och förvara i linneskåpet. Däremot fungerar de, som omsydda från försvaret, ypperligt som lakanspåsar och blir behagligt svala under sommarmånaderna. Under vinterhalvåret kräver de låååång tid för torkning efter tvätt pga tyngden.

Jag skulle inte, precis som @Dracula skriver, inte sy ihop som underlakan pga kraftig mittsöm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.