Håller på att renovera källaren. Från 60 talet.
Ingen fukt, dålig lukt eller liknande. Inga kakor som släpper på väggen.
Jag har hört att man ska ha en diffusionsöppen färg.

Men prata med en målare som sa att de ofta kör med denna färg jag bifogar i källare. De använder aldrig någon special färg.

Vad säger ni?
Jag har nämligen denna färg de rekommenderade stående.

Hemsida visar Tälig Täckfärg från Alcro för inomhusmålning på väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det målat med innan?
 
Denna tror jag En hink ljusgrå mur- och putsfärg på 10 liter, kostar 629 kr, slut i lager i Skövde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väggarna kommer bli bredspacklade innan måleri
 
R
Biltemas färg är en akrylatfärg som är tät, sedan blir det tätt med spackel med så du kan måla med den tänkta färgen men det blir inte en diffusions öppen vägg..
Men har du inga fuktproblem så klarar det sig..:
 
värt att nämna är ju att silikatfärg också är en akrylatfärg om än lite mer diffusionsöppen. Så ingen jättestor skillnad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vanligt väggdpackel är knappast tätt.
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig måla en källare med tät färg. Den behöver andas thats it.
Den skall absolut vara diffusionsöppen.
Bara för att det har gått bra hittills är det inget som säger att det går bra imorgon. Har du t ex oisolerad platta så kan fukten krypa upp i väggarna och då är det igång..

Du vill INTE ha jobbet med att ta bort ALL färg på puts för att man någon gång använt ”fel” färg.
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
R
Flesta sand spackel till väggar använder sampolymer som bindemedel som är en sorts plast, har man plast i så blir det inte en diffusionsöppen behandling…
Alla renoveringar som görs tex. I gamla byggnader där det ska vara helt utan plast vare sig i färger eller bruk/spackel tillåter inte användandet av spackelprodukter med sampolymer som bindemedel, utan man får använda tex. gipsbruk eller likvärdigt…
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Hm. Tycker det är konstigt målaren som målar på en större firma säger att de inte har någon speciell färg för att det är källare.
 
J jonaslatt skrev:
Hm. Tycker det är konstigt målaren som målar på en större firma säger att de inte har någon speciell färg för att det är källare.
Det är konstigt. Men det finns inga garantier för att kreti eller pleti jobbar någonstans för att det skall ge någon slags garanti för ett bra jobb.

Enda sättet att hitta vettigt folk är att läsa på och göra sin research om den man vill ha.

Om du väljer att lyssna på målaren så är det upp till dig. Det är dina väggar. Men läs på lite först och väg in om det känns kul och prisvärt att behöva dra ner all färg och ändå måla med diffusionsöppen färg sen, OM det nu skulle skita sig. Det kan ju funka..
 
Så är det självklart.
Jobbar i verkstad och många kunder kommer in och har pratat med andra mekaniker som säger si och så om sina fel.
Finns alltid olika alternativ.
 
JanneJanne123
Jag vågar inte ge något råd i frågan, men en polare som är målare säger precis samma sak, ”är bara amatörer som håller på med färger som andas”. Han menar att de färger som har gett problem i källare är de gamla så kallade plastfärgerna, men att alla moderna färger idag kan användas i källare. Vem som har rätt har jag ingen aning om.
 
C
J JonteP83 skrev:
Jag körde med Alabaster Kristallat ([länk]) i källaren. Silikatfärg utan akrylat. Trevlig att jobba med och fint resultat.
Funkar dock inte på en vägg som tidigare är målad med akrylatfärg. En "riktig" silikatfärg kräver ett rent mineraliskt underlag.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.