Hej,

Säkert en simpel fråga för er som är kunniga, men jag ställer den för att inte elda upp något i onödan...😎

Jag har en källarport som jag vill automatisera öppna/stäng. Jag har införskaffat det som behövs (?), men grunden är två linjära ställdon som lyfter upp porten underifrån, eftersom det är den typen av port som nästan ligger längs med marken.

Jag har två linjära ställdon som drivs av 12V DC. Det framgår inte hur många ampere de är på, men motsvarande modeller har jag sett att de ligger på 6A stycket. I mitt fall har jag två stycken alltså. Dessa ska jag driva med en 230v transformator som kan ge 12V DC/15A. Så långt inget konstigt tror jag?

Men för att få styrning på öppna/stäng så har jag en styrenhet så att jag kan använda en fjärrkontroll. När jag nu fick hem styrenheten så ser jag att den klarar max 10A.

I min värld så kommer de två ställdonen att tillsammans belasta med 12A om de belastas fullt? Det kommer de iofs inte att göra, men för sakens skull så vill jag säkra av med en 10A säkring (typ bilelektronik) mellan strömförsörjningen och styrenheten för att hindra att det släpps på mer än 10A in i styrenheten om ställdonen belastas tungt.

Tänker jag fel? Eller funkar det? Ställdonen kommer att sitta utomhus, men torrt, resten sitter inomhus i rumstemperatur.

Bifogar bilder på respektive enhets data.
 
  • AC/DC adapter etikett, modell- och strömspecifikationer, varnings- och användningsinstruktioner, inomhusanvändning, teknisk information.
  • Teknisk datatabell för en styrenhet, specifikationer för el, frekvens, temperatur, kodning och fjärrkontrollsfunktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsmärke på kinesiska med QR-kod, modellnummer, elektriska specifikationer och tillverkningsdatum för produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsäkra styrenheten verkar vara en bra ide, finns det ingen säkring i styrenheten?
 
Är det 12v så sätt ett vanligt relä mellan styrningen och ställdonen
 
Om du vill skydda något av värde mot överström så rekommenderar jag att testa säkringstypen/batchen. Vanliga bilsäkringar av no-name-typ kan ibland hålla för dubbla märkströmmen i väldigt lång tid (timmar).
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det 12v så sätt ett vanligt relä mellan styrningen och ställdonen
Syftet med styrenheten är att kunna styra porten med fjärrkontroll, så bara ett relä löser inget tror jag?
 
Maveric77 Maveric77 skrev:
Syftet med styrenheten är att kunna styra porten med fjärrkontroll, så bara ett relä löser inget tror jag?
Två reläer då?
Poängen är att de små reläerna på kortet kan dra större reläer som orkar med större last.
 
Z zwanzig skrev:
Två reläer då?
Poängen är att de små reläerna på kortet kan dra större reläer som orkar med större last.
Funkar säkert som du skriver, men det är väl lite så som styrenheten som jag har är tänkt att fungera?

Enheten jag har är denna på videon, och spola fram till 0:25 så ser du ett kort klipp med setupen som jag tänkt. Med fjärrkontroll och linjärt ställdon. Och jag tänker mig en säkring mellan strömförsörjningen och styrenheten så att det max kan komma in 10A i styrenheten?

 
Maveric77 Maveric77 skrev:
Funkar säkert som du skriver, men det är väl lite så som styrenheten som jag har är tänkt att fungera?

Enheten jag har är denna på videon, och spola fram till 0:25 så ser du ett kort klipp med setupen som jag tänkt. Med fjärrkontroll och linjärt ställdon. Och jag tänker mig en säkring mellan strömförsörjningen och styrenheten så att det max kan komma in 10A i styrenheten?

[media]
Det är väl bättre att inte överbelasta det stackars styrkortet i onödan om du tror att du ligger på gränsen?
Låt styrenheten istället för att direkt styra aktuatorerna styra lite bättre relän så slipper du oroa dig. Framtidssäkrar också om du behöver byta till något styrkort i framtiden som inte har just 10A.

Sen vet man ju aldrig vad man får från Kina, men det där kortet ser otäckt lik ut en moj jag lekte med för några år sen som överlevde tre veckor med två 60s tillslag per dag. (var ett relä som dog)
Så bygg så det blir enkelt att byta ut. ;)
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Om du vill skydda något av värde mot överström så rekommenderar jag att testa säkringstypen/batchen. Vanliga bilsäkringar av no-name-typ kan ibland hålla för dubbla märkströmmen i väldigt lång tid (timmar).
Kul att min personliga google-stalkare sniffade forumen jag läser och idag visade denna videon på youtubes förstasida helt orelaterat. :)

 
  • Gilla
  • Haha
zwanzig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.