Hej,
Min tvättmaskin Miele W3371 gav upp idag.
Programmet stannar, displayen visar 3 streck - - - och Sköljning blinkar.

De tips jag fått på tyska och engelska sidor ger två olika lösningar. 1. Kolla kollen och byt ut dom om dom är slut. 2. Byt ett relä samt säkring om inte lösning 1. inte fungerar.

Har ni några andra tips innan jag börjar meka?

En felsökning av tekniker kostar cirka 1700 kr och då ingår endast 30 min jobb (förr var det väl 1 timme).

Jag blir glad för alla tips
 
  • En närbild av en vit plastkomponent med texten "Miele EDITION 111 W3371 Watercontrol-System".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E Elvis1970 skrev:
Hej,
Min tvättmaskin Miele W3371 gav upp idag.
Programmet stannar, displayen visar 3 streck - - - och Sköljning blinkar.

De tips jag fått på tyska och engelska sidor ger två olika lösningar. 1. Kolla kollen och byt ut dom om dom är slut. 2. Byt ett relä samt säkring om inte lösning 1. inte fungerar.

Har ni några andra tips innan jag börjar meka?

En felsökning av tekniker kostar cirka 1700 kr och då ingår endast 30 min jobb (förr var det väl 1 timme).

Jag blir glad för alla tips
stopp i pumpen är nog det vanligaste eller rättare sagt avluftningsslangarna till denna
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
stopp i pumpen är nog det vanligaste eller rättare sagt avluftningsslangarna till denna
Ska kolla slangarna
 
A
E Elvis1970 skrev:
Ska kolla slangarna
vill minnas att det finn beskrivningar över tillvägagångsättet i något eller några inlägg, det är ju lite pyssel med detta..
 
electroluxaren skrev:
vill minnas att det finn beskrivningar över tillvägagångsättet i något eller några inlägg, det är ju lite pyssel med detta..
Ja, jag fann en slangtråd
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
E Elvis1970 skrev:
Ja, jag fann en slangtråd
En slang är tät
 
E Elvis1970 skrev:
En slang är tät
Tyvärr samma fel. Kvar att rengöra är backventilen. Jag trodde att den täta slangen var orsaken men icke sa Nicke. På’t igen imorgon
 
A
E Elvis1970 skrev:
Tyvärr samma fel. Kvar att rengöra är backventilen. Jag trodde att den täta slangen var orsaken men icke sa Nicke. På’t igen imorgon
backventilen och behållaren den sitter i
y-kopplingen s
samt "knäet" från sköljmedelsbehållaren samt den andra slangen från y-ventilen
dvs samtliga ingående delar i avluftningen från pumpen
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Liknade min gamla maskin. När avluftningsslangara är igensatta så tömmer maskinen dåligt.

Den fina videon och Mieles manual säger att man ska ring Miele-service när maskinen beter sig sådär. Det tolkar jag som att kontrollkortet har märkt att något elektriskt som inte riktigt stämmer i maskinen.

För att komma vidare behöver man nog en servicemanual för att gå in i service mode och tolka maskinens signaler.

Kan du hitta en servicemanual, kan vi kanske resonera oss fram.

Men vitvarutekniker lagar inte kontrollkort, de byter korten. Ett nytt kort kostar säkert 1000 kr och uppåt. Så för oss hemmafixare, gäller det att laga korten också.

Med detta sagt, så hade jag gjort som de engelska/tyska sidorna rekommenderar.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Liknade min gamla maskin. När avluftningsslangara är igensatta så tömmer maskinen dåligt.

Den fina videon och Mieles manual säger att man ska ring Miele-service när maskinen beter sig sådär. Det tolkar jag som att kontrollkortet har märkt att något elektriskt som inte riktigt stämmer i maskinen.

För att komma vidare behöver man nog en servicemanual för att gå in i service mode och tolka maskinens signaler.

Kan du hitta en servicemanual, kan vi kanske resonera oss fram.

Men vitvarutekniker lagar inte kontrollkort, de byter korten. Ett nytt kort kostar säkert 1000 kr och uppåt. Så för oss hemmafixare, gäller det att laga korten också.

Med detta sagt, så hade jag gjort som de engelska/tyska sidorna rekommenderar.
Bra svar. Ska byta kol nu. Sen får vi se. Jag återkommer.
 
A
E Elvis1970 skrev:
Bra svar. Ska byta kol nu. Sen får vi se. Jag återkommer.
man byter aldrig kol på en miele
 
electroluxaren skrev:
man byter aldrig kol på en miele
 
A
den tjeckiska tillverkningen förstår jag, inte mycket miele i den
 
electroluxaren skrev:
den tjeckiska tillverkningen förstår jag, inte mycket miele i den
Fick kolen idag som skulle motsvara original. Hållarna passade inte och jag fick använda de gamla kolhållarna. Nu, i varje fall just nu, fungerar maskinen igen. 500 kr kostade kolen men jag räddade hushållskassan en tid. Tyska sidorna på youtube ger bästa instruktionen.
 
😀
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.