När du funderar på att bygga hus så är bland de första frågorna du ställer dig - vad kostar det att bygga? Svaret är att det beror på saker som var du bygger, hur stort hus du vill bygga, med vilka material och hur mycket arbete du kan tänka dig att göra själv.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att bygga hus?
 
Det känns ointuitivt att lösvirkeshus är billigare än modulhus? Men det överensstämmer med min uppfattning.

Modulhustillverkarna måste vara bra ineffektiva. De har väl verkat på toppen av pyramiden för länge. Kärnverksamheten tycks snarare vara banklån än att bygga.
 
Det är det att det finns möjlighet att komma ner i pris på ett helt annat sätt när du bygger hus i lösvirke. Du kan göra mer arbete själv, handla byggmaterial när det är rea, och så vidare. Det finns säkerligen de som bygger dyrare i lösvirke än prefab också.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är det att det finns möjlighet att komma ner i pris på ett helt annat sätt när du bygger hus i lösvirke. Du kan göra mer arbete själv, handla byggmaterial när det är rea, och så vidare. Det finns säkerligen de som bygger dyrare i lösvirke än prefab också.
Kan bara hålla med.
Har själv jobbat med prefab hus och vet hur effektivt det faktiskt är, trots det så kan det ändå löna sig att bygga lösvirkeshus.
Har själv kollat innan jag byggde och jag sparade kanske inte mycket pengar men fick en helt annan kvalitet (som en gammal snickare som jag uppskattar)
Vill du ha allt standard som alla andra, inte göra något själv då passar prefab hus bra.
Vill du kolla runt på priser på diverse utförsäljningar, black friday, kanske till och med göra lite enkla jobb som byggstäda osv så finns det pengar att spara.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det känns ointuitivt att lösvirkeshus är billigare än modulhus? Men det överensstämmer med min uppfattning.

Modulhustillverkarna måste vara bra ineffektiva. De har väl verkat på toppen av pyramiden för länge. Kärnverksamheten tycks snarare vara banklån än att bygga.
Känns som att man kan läsa prisuppskattningen mer så här för lösvirkeshus. "Priset utgår ifrån en brädhög som du själv snickrar ihop". Låter du någon annan snickra ihop hela brädhögen på plats kommer det bli betydligt dyrare än modulhus och dyrare än hus byggt av element
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är det att det finns möjlighet att komma ner i pris på ett helt annat sätt när du bygger hus i lösvirke. Du kan göra mer arbete själv, handla byggmaterial när det är rea, och så vidare. Det finns säkerligen de som bygger dyrare i lösvirke än prefab också.
Mm. Jag tänker mig att det är lite som Skogaholmslimpa och Bregott.

Bregott går typ inte att göra billigare själv med smör från Arla, eller bättre.

Bröd går att göra bra mycket bättre och billigare än Skogaholms om man gör det själv.

Jag hade förväntat mig att modulhus skulle vara mer som Bregott. Det är svårt att göra smör billigare än Arla själv.

Det borde vara så himla mycket effektivare göra väggar etc. på löpande band, tänker jag. Att byta moment hela tiden sölar ju ner mig när jag bygger något ofantligt.

Så jag förstår inte riktigt varför inte modulhus är billigare.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Känns som att man kan läsa prisuppskattningen mer så här för lösvirkeshus. "Priset utgår ifrån en brädhög som du själv snickrar ihop". Låter du någon annan snickra ihop hela brädhögen på plats kommer det bli betydligt dyrare än modulhus och dyrare än hus byggt av element
Precis, en låg kostnad för ett lösvirkesbygge är direkt avhängig den tid man själv lägger ned. Leta material med nedsatt pris, bygga själv, sköta admin mot myndigheter mm tar tid. Vissa delar kan ta väldigt mycket tid. Det är ju inte självklart att det finns, eller är lätt att hitta, billiga partier av det materialet du vill ha, om man verkligen pressa priset. Hur snabb är medelsvensson på att snickra så att det blir bra kvalitet? Behöver du ta ledigt från jobbet för att jobba på huset (vissa gör det), då bör ju inkomstbortfallet vara en del i kalkylen. Tar bygget lång tid får du ligga med en högre kreditivränta längre. Är alla ärliga i dessa kalkyler?
Rent kostnadsmässigt kan nog många modulhustillverkare bygga billigare än lösvirke, men de måste också ha en vinstmarginal och det drar kostnaden förbi ett prispressat lösvirkesbygge. Du betalar också för att någon håller dig i handen, och tar en större del av riskerna, och du själv slipper lägga tid på en hel del grejer. Har själv byggt modulhus och det var en väldigt bekväm och skön resa (sen är det inte så för alla såklart).
Så det är klart man kan bygga billigt i lösvirke men det kräver i stort sett alltid en helt annan insatts från en själv, mot att bygga modulhus. Som alltid med husbygge är det en fråga om vad man prioriterar.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Mm. Jag tänker mig att det är lite som Skogaholmslimpa och Bregott.

Bregott går typ inte att göra billigare själv med smör från Arla, eller bättre.

Bröd går att göra bra mycket bättre och billigare än Skogaholms om man gör det själv.

Jag hade förväntat mig att modulhus skulle vara mer som Bregott. Det är svårt att göra smör billigare än Arla själv.

Det borde vara så himla mycket effektivare göra väggar etc. på löpande band, tänker jag. Att byta moment hela tiden sölar ju ner mig när jag bygger något ofantligt.

Så jag förstår inte riktigt varför inte modulhus är billigare.
Allt som massproduceras brukar vara billigare. Dom köper in stora mängder med byggmaterial och får då säkert lägre priser på det än i en byggandet. Det är kanske att det ofta är ett aktiebolag och måste då gå med hög vinst, så därför blir husen så dyra.
 
Prisuppskattning på ”arkitektritat” är ju lite missvisande- som att det blir dyrare för att arkitekten kopplas in (Calle förklarar bra i artikeln men tror flertalet mer fastnar på siffrorna i tabellen).
Sedan är inte kvadratmeterpriset allt, en arkitekt med sin erfarenhet har förutsättningar att få till mer yteffektiva lösningar. Ett mer yteffektivt hus med mer ”kvalité per kvadratmeter” syns inte om man bara tittar på kvadratmeterpris.
Ser många som stoltserar med att de ”ritat själva” där det ofta finns delar som ”blev över” (konstiga vrår, korridorer etc). Kan arkitekten ge samma kvalitéer, eller mer, och spara in 5 kvadrat så påverkar det ju slutsumman (och ”betalar tillbaka” hela arkitektens arvode).
 
  • Gilla
PontusWi och 2 till
  • Laddar…
K
Vad skulle man gissa att ett lösvirkesbyggt trähus kostar per kvadrat, om man gör allt själv förutom VVS och el? Möjligtvis hjälp av en snickare någon eller några veckor vid stomresningen.
 
K Katthatt skrev:
Vad skulle man gissa att ett lösvirkesbyggt trähus kostar per kvadrat, om man gör allt själv förutom VVS och el? Möjligtvis hjälp av en snickare någon eller några veckor vid stomresningen.
Beror på storlek, grund, standard.
 
K Katthatt skrev:
Vad skulle man gissa att ett lösvirkesbyggt trähus kostar per kvadrat, om man gör allt själv förutom VVS och el? Möjligtvis hjälp av en snickare någon eller några veckor vid stomresningen.
Ungefär 3500 kr/m² räknar jag med att min utbyggnad kommet att kosta. Å då utan el och vvs. Allt betor på materialval och vad man får tag på.

Men då är det en vägg mindre med en utbyggnad.
 
  • Gilla
Katthatt
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Vad skulle man gissa att ett lösvirkesbyggt trähus kostar per kvadrat, om man gör allt själv förutom VVS och el? Möjligtvis hjälp av en snickare någon eller några veckor vid stomresningen.
Normal standard (åretruntboende) och du lägger ca. 3000 timmar själv kanske 12-15tkr/m2 (beräknat på 150m2 BOA) i vårt fall.
 
  • Gilla
Katthatt
  • Laddar…
Markförhållanden kan som sagts vara en riktig lurig post.

Fick höra när jag byggde att pålning och förstärkning mm gjort att hela ursprungliga kalkylen överskridits innan stommen börjat resas på ett bygge de var med på strax innan mitt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Färdigt hus för 1,7 miljoner? Var då? Vilket hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.