Hej,

Jag vill riva vägg mellan vardagsrum och kök. Huset är ett Borohus från 1986.

Vet att jag har fackverkstakstolar, men är dessa självbärande över hela spännvidden på huset? Notera bifogad ritning, som benämner mittenväggen som bärande i punkt 6? Det går även en "Okmur" under denna vägg i krypgrunden.

Behöver jag lasta av med balk eller är det bara att slå ner? Jag tänker att i garaget är de inte avlastade vilket borde tala för att det är fritt fram, men man kan inte vara nog säker :)

Tacksam för svar!
 
  • Ritning av takkonstruktion, tekniska specifikationer, byggnadsnämnd Jönköpings kommun, datumstämpel, ingenjörsbyrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, grundläggning, snitt, detaljer, byggnadsinstruktioner, Boro-logotyp, mått, Sverige, byggteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus med sovrum, vardagsrum, kök, bad och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R RobinGunnar skrev:
Hej,

Jag vill riva vägg mellan vardagsrum och kök. Huset är ett Borohus från 1986.

Vet att jag har fackverkstakstolar, men är dessa självbärande över hela spännvidden på huset? Notera bifogad ritning, som benämner mittenväggen som bärande i punkt 6? Det går även en "Okmur" under denna vägg i krypgrunden.

Behöver jag lasta av med balk eller är det bara att slå ner? Jag tänker att i garaget är de inte avlastade vilket borde tala för att det är fritt fram, men man kan inte vara nog säker :)

Tacksam för svar!
Vad som går att tyda ifrån ritningarna så är den bärande, men dina takstolar har ingett stöd i mitten så det blir lite motsägande uppgifter..
Normalt i enplanshus så är fackverksstolarna självbärande…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.