Vet någon ett bra sätt att se vilket material ens köksluckor är gjorda i? Jag vill måla mina luckor, men kompisen påpekade att det "ser ut att vara melanim på spånskiva- går inte att måla om".
Enligt kompisen går det däremot att skicka luckorna till en fabrik för ommålning om de är i mdf och industrilackade.

Men hur ser jag på mina luckor vad de är gjorda i? Varken jag eller tidigare ägaren till lägenheten vet varifrån luckorna kommer...
Och skulle ni hålla med min kompis om vad som går att måla och inte?

Jag bifogar ett par bilder.
 
B
Bilderna saknas :)
 
Bilder- men jag vet inte riktigt om det hjälper. Finns det något särskilt man letar efter?
 
  • Två öppna lådor, en överfull, med diverse föremål, i en byrå. Oorganiserad, rörig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig inomhusbild med vit dörr, kromat dörrhandtag, köksutrustning och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet köksskåp, trägolv, del av en stege, person med vita strumpor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalliskt handtag på en vit köksskåplucka, oskarp bakgrund med skymt av köksartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Jag tycker det liknar mdf med färg.

Är det sprickor eller smuts i hörnet på bilden som är ovanifrån? Är det sprickor lär det vara målad mdf.

Skruva loss gångjärnen på en och titta in i hålet, kanske krafsa lite på kanten runt hålet så går det nog att se. Annars komplettera med bild så försöker vi hjälpa.

Edit: tar du bort en lådfront kan det vara någon dold märkning där. Så sitter tex Ikeas. Skulle inte bli förvånad om det står veddige där.
 
  • Gilla
maja02 och 1 till
  • Laddar…
Tycket också det ser ut som att de är lackade.
Melamin är som en plastfilm på ytan och då brukar man se en kant på insidan.
 
  • Gilla
maja02 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är sprickor som man ser på bilden - det var därför jag fotograferade dem. Det är enda stället där man anar något av vad som finns under.
Men det här med att måla - skulle ni hålla med om - att mdf går att skicka in för målning? Men inte måla själv?
 
Karrock
Vill du ha en blank, likartad finish är det nog lämna in som gäller. Är du fine med rollad eller penselmålad struktur så löser du det nog själv med lite slipning och sen målning med färg som inte är den billigaste.

Sen, som sagt ser åtminstone lådor och lådfronter ut som ikea, vit veddige. De säljs fortfarande. och med ett lite joxande i plåthålen bredvid lådan kan du kroka loss den och skruva dit en annan av ikeas fronter. Skåpen känner jag inte igen, men det ser ut som en 60-talsstomme med ikeagångjärn och en lucka som kanske inte säljs på ikea (för tillfället) men skåpsluckorna har annan profil än lådfronterna.

Har svårt att se att ommålning skulle kunna vara märkbart billigare än att köpa nya på ikea i en annan färg/modell. Men det kan förstås vara en väldigt pigg/unik färg du har tänkt dig?
 
G
M maja02 skrev:
Ja, det är sprickor som man ser på bilden - det var därför jag fotograferade dem. Det är enda stället där man anar något av vad som finns under.
Men det här med att måla - skulle ni hålla med om - att mdf går att skicka in för målning? Men inte måla själv?
Går att lämna in och går att måla själv. med tex pensel.
Matta ner, tvätta, grunda, spackla om det behövs, slipa, grunda spackel, måla två lager.
Om du är ovan och vill ha ett "perfekt resultat" träna på något annat först eller lämna in för sprutlack, brukar inte vara så dyrt.
Melamin som det inte verkar vara går förvisso också att lacka men knepigt. Jag lackade om en vit lådfront i melamin till högblank svart, rätt många år sen och det ser ut som nytt. Matta ner, tvätta, plastprimer spray för bil, primer för bil, högblank svart spray.
 
  • Gilla
maja02
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.