Jag har noll koll vad det gäller det här med värmepumpar, den står där i tvättstugan och vi har det varmt och skönt här inne, min stora fråga, vilket jag varken hittat information om här eller när jag försökt navigera mig igenom meny på min ivt 490 så hittar jag inget om förbrukningen.

Alla pratar om hur mycket kwh de gör av med per dygn, hur får man fram det?

(ibland undrar jag hur jag kan vara villa ägare.....)
 
I pumpens program hittar du ingen information om hur mycket den förbrukar, här har varit tidigare trådar om detta ämne men jag vet fortfarande inte om det går att få ut några värden från denna pump. Annars är det elmätaren som gäller när man är lycklig ägare till denna pump och då ingår ju all förbrukning inkl.hushållselen.
 
Går det inte ens att se gångtimmar i denna pump?
 
Nu har jag äntligen hittat ut till elskåpet, vi förbrukar omkring 80 kwh / dygn, detta gäller då som jag förstår det både uppvärming och hushållsel. Är det mycke? 175 kvadrat, 2 våningar. Bor i stockholm där det varit ett par minsgrader de senaste dagarna.

Dock har vi inte så varm inne, typ 19 grader när man kommer hem från jobbet. Värmekurvan är på 2,7 och fininställning på 2,8.
 
Hyfsat stort hus och en liten FVP så drar förbrukningen iväg vid - grader ute. Har du alla termostater på max och styr värmen i huset med värmekurvan? Om inte så hjälper det till att sänka förbrukningen en del. Låter småkyligt i huset för en annan som inte vill ha under 21 gr någonsin i huset förutom i det svala sovrummet där vi har 19.
 
Vårt hus är precis driftsatt med en IVT 495 där inte jordslingan är ansluten, och inte heller ventilationen.
Som den är kopplad nu under helgerna så är det elpatron som sköter uppvärmningen, ingen bor där nämligen under byggtiden :)
Det är 140 kvm hus och 55 kvm garage som värms upp till ca 18 grader. Elmätare i elskåpet mäter bara pumpen och den drar 5,5 kW konstant. Bra riktvärde för att se när elpatronen kommer gå in senare när kompressorn är ansluten!
 
Zlatan08:
Vad har du för uppvärmning på övervåningen? Radiatorer eller golvvärme?
Jag har 165m2 och 2 våningar och ligger nog runt 80kWh per dygn med 19grader inne.
Mer än vad trodde det skulle vara
 
Det enda sättet att få hyfsad ekonomi med en liten IVT490 i ett större hus är att kunna ha så låg värmekurva som möjligt men ändå ha bra temperatur inne. Detta åstadkommer man med att skruva upp alla termostater på max, ställa en kurva och avvakta 1 dygn för att se var man hamnar, detta görs lättast när det är ett par - grader ute, när man är nöjd med kurvan och tempen inne då så har man hittat rätt kurva, när tempen kryper upp över 0 kan det bli kyligt i huset igen och då justerar man med fininställningen/parallelförskjutningen. När man är nöjd vid både -5 som +5 så har man hittat rätt kurva.
 
Hej!

Nybyggt 2-plans (153m2) hus med vattenburet system, golvvärme (platta) nere samt radiatorer uppe.
IVT 490, alla termostater på fullt samt värmekurva 2,6 med ekonomidrift.

Eldar ca 2 ggr i veckan i kaminen (om det går under noll strecket).

Energiförbrukning ligger på ca 53kWh/dygn (19-20 grader i huset) sista månaden.

Ser ut som om vi kommer att landa på en total energi förbrukning första året på ca 12000kWh.

Detta borde medföra att uppvärmningen av huset den kalla årstiden hamnar på ca (12000-5000)kWh = 7000kWh.

Helt ok med en IVT490 med tanke på vad den är specificerad för att klara av.

Hälsn

/Mikael//
 
Mikael66
Vad har du fininställningen på?
Har du mycket fönster i huset?
 
Hej Ante100!

Har inte gjort någon annan inställning (vare sig finjustering eller knäckning av kurvan) förutom det som jag beskriv i det tidigare inlägget.

Vi bor i Stockholm samt har en hel del fönster i huset (Götenehus, Villa Tingsholm).

Hälsn

/Mikael//
 
Hej !
Vi har bygt Scan haus.
vi har haft div varmeproblemer....
Til og med var noget elsystem felkoplet....1 varmeslinge i vardagsrummet var ombyt elektronisk med grovköket !
Hadde presis besög af LK-kille...
Vore ivt 490, kompresseren stod på läge 2....inte 3, hvilket betöd at kompresseren, som sköter cirkulationen af vatten i gulvvarmesystemet inte var på max..
Desutom minskede han cirkulationen i et rum, och ögede i köket, hvor det var lite kalt, även om termostaten stod på max.
Nye instillingen er :
varmekurve 2.5
fininstilling 3.5
Ingen knäkning af varmekurve
Alle termostater på 5
omstillet til ekonomidrift 20 mars.
Så får vi se hur det går...
Huset er på 176 kvm i 1.5 plan + uterum 22 kvm m vattengulvvarme, der står på minste cirkulation, når vi inte anvender det. 30 cm isolering i grunden fönster har uv-värde på 1.1. Huset ligger i hbg.
Vi skal overgå til fjärafläst elmätere i april-juni, så får vi se om 1 år hvad vi får af forbrukning.
Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.