Hej!
Jag har nyligen köpt en bostadsrätt i ett landshövdingehus från 1935. Nu vill vi sätta upp hyllor på väggarna men har förstått att väggarna består av puts på vassmatta. Min fråga är vad som generellt finns mer i innerväggarna, utöver reglar då? Finns det alltid plankvägg längre in eller kan det vara endast vassmatta med puts ovanpå, mellan reglarna?

Som jag förstår det kan man knappt fästa någonting med tyngd i dessa väggar, om man inte hittar en regel eller en plankvägg. Även i taket är det vassmatta och puts. Vi skulle vilja få upp gardinskenor, helst i taket.
Hur har ni andra som bor i dessa hus gjort?

Tacksam för råd :)
 
BirgitS
Jag har inte sett till någon tråd i forumet under alla år jag har varit här där det inte har varit plank som utgjort stommen bakom de putsade vassmattorna. Det var en gång en mycket vanlig metod och en sån vägg kallas kloasongvägg. Samma sak när det gäller tak.

Att fråga några grannar är ju ett bra sätt att börja lära känna dem.

Ibland får man anpassa sina önskemål till vad som fungerar i huset.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett till någon tråd i forumet under alla år jag har varit här där det inte har varit plank som utgjort stommen bakom de putsade vassmattorna. Det var en gång en mycket vanlig metod och en sån vägg kallas kloasongvägg. Samma sak när det gäller tak.

Att fråga några grannar är ju ett bra sätt att börja lära känna dem.

Ibland får man anpassa sina önskemål till vad som fungerar i huset.
Tack för svaret!
Jo jag har redan börjat överväga andra möjligheter för vardagsrummet eftersom jag inte vill göra skada på väggarna. Men då skulle man kunna tänka att man kan försöka ta sig in till plankstommen när man vill sätta upp något?

Tyvärr är majoriteten av grannarna nyinflyttade eftersom huset nyligen ombildats från hyresrätt. Den äldre generationen som bott här länge har flyttat ut. Får fråga de som är kvar.
 
BirgitS
Ja, man skruvar fast saker i plankstommen.

Då får ni nyinflyttade hjälpa varandra att komma fram till hur allt i huset är :) många kommer nog vilja göra större förändringar än hyresgäster som bott där länge och fått anpassa sig till vad man får göra i en hyreslägenhet.
 
  • Gilla
implodera
  • Laddar…
En lite kort smal syl på ett ställe som inte syns, kan ge besked om vad som finns bakom vassbeläggningen. men so en del säger, troligtvis trä bakom och hur tjock matta och puts är vet ingen
 
  • Gilla
implodera
  • Laddar…
Innan jag rev våra innertak som var uppbyggda på samma sätt noterade jag att plankorna inte hade 100% täckning. Så det kan vara värt att prova ett par olika platser för ev saker som skall hängas upp så att du är säker på att pricka en planka.

Jag hade tagit en liten borr och testat med. Dock så sliter puts rätt mycket så ta ett borr du inte sörjer om det blir kasst.
 
  • Gilla
implodera
  • Laddar…
Det är alltid en plankvägg 8-17 mm bakom putsen och vassmattan som även sitter med fastnubbat "hönsnät".
Väggar kan ha något tjockare puts "fläckvis", men tak putsade man "tunnast möjligt" pga vikten.

Det brukar vara fullt gångbart att bara dra in träskruv direkt ,då planken själva oftast var 25mm (utöver reglarna) & du skulle ha extrem otur om du hamnade på ett ställe där plankväggen har en mindre glipa.

Ingen slagborr på sådanna väggar ell tak, utan använd en liten stjärnmejsel & bara nöt fram & tillbaka tills du är igenom själva putslagret. ( knacka försiktigt med en hammare på mejseln om det är problem att komma igenom)

MvH Jawen
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
A Anders243 skrev:
Innan jag rev våra innertak som var uppbyggda på samma sätt noterade jag att plankorna inte hade 100% täckning. Så det kan vara värt att prova ett par olika platser för ev saker som skall hängas upp så att du är säker på att pricka en planka.

Jag hade tagit en liten borr och testat med. Dock så sliter puts rätt mycket så ta ett borr du inte sörjer om det blir kasst.
Har också hört att det kan vara glipor emellan ibland. Även hört att de kan vara fästa "lite hur som helst", dvs vertikalt, horisontellt och diagonalt. Förmodligen ovanligt med diagonalt, men en släkting var fastighetsskötare i Malmö och var med om det vid ett tillfälle.
 
  • Gilla
implodera
  • Laddar…
R
När det kommer till tak så är det oftast inte full täckning bakom vassmattan..
Har varit med om vassmatta direkt på tegelvägg med så det är ingen garanti att trä finns bakom..
 
  • Gilla
implodera
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.