Hej

Vem äger egentligen olika typer av ”inredning” i en BRF Lägenhet. Jag tänker exempelvis på

Innerdörrar
Garderobsväggar/dörrar
Kakelugn
Serveringsskåp
Element
 
Hur menar du äger? Rent praktiskt så ägs all fast inredning av BRFen. Väldigt förenklat det som var där när du flyttade in.

Däremot har man som medlem ett visst underhållsansvar gällande ytskikt i sin lägenhet.
 
Det brukar framgå av någon form av dokumentation. Men som ett exempel, om lägenheten när den byggdes kom med kakelugn så är det föreningen som äger den och man får inte utan vidare riva den, men det kan fortfarande vara skrivet i stadgar att innehavaren av lägenheten skall underhålla den och tillse att den är i brukligt skick.

Innerdörrar är ju en sån där grej som är lite udda, brukar ju bli att det förvaras ett gäng i källarförråd. Jag vet att det ofta sägs att de ägs av föreningen men varför de skulle var annorlunda än en väg du får riva eller köksinredning som man får underhålla och byta ut till nytt vet jag inte.
 
Claes Sörmland
Jag tror inte du söker efter det formella ägandet för precis som @Liljeros skriver ovan så är det som du listar föreningens egendom. Det är delar av byggnaden som föreningen äger som fast egendom.

Mer intressant är vad du får göra med dessa delar av byggnaden som bostadsrättshavare. Det regleras i bostadsrättslagen och i föreningens stadgar. Det vanliga upplägget av underhållsansvaret är:

Innerdörrar - Bostadsrättshavaren bestämmer

Garderobsväggar/dörrar - Bostadsrättshavaren bestämmer

Kakelugn - Bostadsrättshavaren bestämmer men föreningen står för sotning och brandskyddkontroll. I vissa föreningar kan styrelsens tillstånd krävas att riva kakelugnen.

Serveringsskåp - Bostadsrättshavaren bestämmer

Element - Föreningen bestämmer. Vill bostadrättshavaren ändra krävs styrelsens tillstånd.
 
Hej

Nä, precis, inte det formella ägandet utan vad jag får göra. Jag tror det är ganska mycket standard SBC stadgar.

Men tex, får man riva ett serveringsskåp och helt enkelt hiva iväg det? Kakelugn, om det inte står något i stadgarna är då utgångspunkten att man kan riva det? Inte för att jag tänkte göra det men skulle bara vilja förstå.

Vad innebär då att man har underhållsansvar? Att man får riva och ersätta?
 
Det här vanliga måla byta ytskikt etc har jag koll på. Det är mer de här sakerna som jag kan känna att en övernitisk BRF skulle kunna hävda att man inte får göra... men som man faktiskt får göra... om det inte står i stadgarna. Där står ju såklart element etc. Men det står ju faktiskt inget om kakelugnar och serveringsskåp exempelvis. Men serveringsskåp är väl egentligen inget annat än en platsbyggd garderob
 
Kakelugn skulle jag säga att du inte får riva utan föreningens godkännande, då det kan påverka en annan kakelugn. Närliggande ugnar kan stå på gemensamt fundament. Sedan är en fungerande ugn en del av ventilation (någon form) vilket också omfattas av regler för vad du får göra.
En annan fråga är om byggnaden är klassad på något sätt av kommunen. Det kan också innebära begränsningar, inklusive ändringar av ursprunglig inredning som dörrar och skåp.
Sedan hoppas jag verkligen att detta är ett helt teoretiskt resonemang.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
Kan väl med anledning av exemplena också passa på att lyfta följande nytillkomna stycke i bostadsrättslagens 7 kap. 7 §:

[S2]För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle säga att i det vanliga fallet där bostadsrättshavaren ansvarar för underhållet av en kakelugn och föreningen för dess rökkanal så går ansvarsgränsen där kakelugnens stos går in i rökkanalen. En kakelugn måste också sättas om regelbundet och det ansvaret ligger på bostadsrättshavaren att besluta om, genomföra rivningen/återuppbyggnaden och att finansiera detta. Det står således bostadsrättshavaren fritt att riva kakelugnen utan styrelsens inblandning precis som att man kan riva sina köksskåp eller slänga sin gamla kyl.

Sen kan styrelsen med grund i 7 kap. 7 § 2 st bostadsrättslagen besluta om riktlinjer som tydliggör att rivning av kakelugnar omfattas av historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden och därmed kräver styrelsens tillstånd som @cpalm tar upp ovan. Men det är ju helt ny lagstiftning så den möjligheten har inte funnits tills nyligen.
 
Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Kakelugn skulle jag säga att du inte får riva utan föreningens godkännande, då det kan påverka en annan kakelugn. Närliggande ugnar kan stå på gemensamt fundament. Sedan är en fungerande ugn en del av ventilation (någon form) vilket också omfattas av regler för vad du får göra.
En annan fråga är om byggnaden är klassad på något sätt av kommunen. Det kan också innebära begränsningar, inklusive ändringar av ursprunglig inredning som dörrar och skåp.
Sedan hoppas jag verkligen att detta är ett helt teoretiskt resonemang.
Nej kakelugnar är autonoma enheter som är konstruerade för att rivas och återuppmuras regelbundet. Så inga tekniska problem att riva dem. Det ingår i konstruktionen och gjordes kanske vart 10-20:e år när de var de enda rumsvärmarna, det var en del av underhållet av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.