Kan man använda den till något vettigt?

  • Nej. Kasta på återvinningen

    3 Röster 21,4%
  • Ja, det finns en massa roliga saker man kan göra

    4 Röster 28,6%
  • Skänk den till någon behövande

    7 Röster 50,0%
  • Antal röster
    14
Jag har en gammal MSI MS-9A19 över och undrar om det är någon idé att försöka använda den till något vettigt?
Det är en liten strömsnål dator utan rörliga delar, så den är lämplig att ha igång dygnet runt utan att ruinera sig... Största problemet är väl kanske att specifikationerna inte är på topp med dagens mått mätt:
- Intel Atom N270 1.60 GHz (32 bit)
- 1 GB minne, kan uppgraderas till 2 (Finns bara en DDR2 SO-DIMM-slot)
- 120 GB SSD
- 2 * Gigabit ethernet
- 4 * USB2
- 4 * RS232/RS485

Jag har använt den tidigare som hemautomationsserver/datainsamlare kopplad till värmepump och lite andra saker. Senast den var igång var 2014, men jag hittade den nyss i en låda med skrot och den startade upp utan knorr... Just nu är det Ubuntu 12.04 LTS på den, men det går att få in det senaste via PXE om man trixar lite.

Jag antar att prestandan är snäppet sämre än en Raspberry-Pi 3 plus att det bara är 32 bitar, vilket begränsar minnesmängden.

Så, är det någon som har några bra idéer på vad man kan använda den till? Någon som rent utav har suktat efter en eller behöver reservdelar och vill ha den?

Svart, liten, elektronisk enhet med slitsar, anslutningsportar och texten "ISDN" på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns ju ett litet sällskap tekniknostalgiker som gillar att pilla med gamla datorer, så lägg upp den på nån auktionssida för 0:- och om ingen budar hem den, åk till tippen.
 
useless useless skrev:
Intel Atom N270 1.60 GHz (32 bit)
- 1 GB minne, kan uppgraderas till 2 (Finns bara en DDR2 SO-DIMM-slot)
- 120 GB SSD
- 2 * Gigabit ethernet
- 4 * USB2
- 4 * RS232/RS485
Den är inte speciell gammal, har själv ett par stycken med DOS 6.4 i och WIN 3.2 dom fungerar bra. Dom PRG som finns i dom går inte att ha i dom nyare eller tvärtom. En hade jag till bokförning, numera på hyllan för nostalgiker som kan vara intresserade. Samt ca 200 PRG på diskett.
 
Jo Debian stödjer ju fortfarande 32 bitars arkitektur.
Kanske värt ett test men då utan grafik. Enbart uppkoppling från annan burk via SSH.
https://www.debian.org/distrib/
 
P paralun skrev:
Jo Debian stödjer ju fortfarande 32 bitars arkitektur.
Ja, även Ubuntu (som bygger på Debian). Men bara via nätverksinstallation, så man får sätta upp en PXE-server med tillhörande delar på en annan lämplig maskin på nätet.

Sen byggs alla paket för 32 bitar vad jag förstått, så det ska inte vara några problem att få in grafikdrivers och grafisk desktop om man skulle vilja det. Dock är det inte särskilt nödvändigt på en server utan drar bara onödigt mycket resurser. Det lär ju ändå inte vara någon trevlig upplevelse att t ex försöka köra en modern webbläsare med allt vad det innebär på den hårdvaran...
 
useless useless skrev:
Ja, även Ubuntu (som bygger på Debian). Men bara via nätverksinstallation, så man får sätta upp en PXE-server med tillhörande delar på en annan lämplig maskin på nätet.

Sen byggs alla paket för 32 bitar vad jag förstått, så det ska inte vara några problem att få in grafikdrivers och grafisk desktop om man skulle vilja det. Dock är det inte särskilt nödvändigt på en server utan drar bara onödigt mycket resurser. Det lär ju ändå inte vara någon trevlig upplevelse att t ex försöka köra en modern webbläsare med allt vad det innebär på den hårdvaran...
Nej Ubuntu stödjer inte 32 bitar längre och det la man av med 2018
https://www.phoronix.com/news/Ubuntu-Server-18.04-32-bit
inkl klientversionen.

Men Debian tuffar säkert på och kanske är värt ett test. Sen har då Debian sina egenheter jämfört med Ubuntu men det vimlar av bra guider därute för olika slags byggen.
 
P paralun skrev:
Nej Ubuntu stödjer inte 32 bitar längre och det la man av med 2018
2018 slutade man släppa installationsmedia för i386. Dock borde det som sagt var gå att installera senaste 23.10 via PXE enligt de manualer jag har hittat. Det är ju i princip samma paket som körs i Debian som Ubuntu.
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/mantic/main/binary-i386/Release


Men jag har inte testat, så jag vet inte om det funkar i verkligheten...
 
Redigerat:
useless useless skrev:
2018 slutade man släppa installationsmedia för i386. Dock borde det som sagt var gå att installera senaste 23.10 via PXE enligt de manualer jag har hittat. Det är ju i princip samma paket som körs i Debian som Ubuntu.
[länk]
Jo kanske funkar och så här skrev man 2018

"While the 32-bit Ubuntu desktop image is being dropped, the 32-bit package archive will remain along with the 32-bit net installer image, the mini.iso image, and other artifacts of Ubuntu's 32-bit support. As such, it will be possible for existing Ubuntu 32-bit users to upgrade to 17.10 via the package upgrade process and it will also be possible to install 32-bit packages on Ubuntu 64-bit, such as for Steam Linux gaming. "

https://www.phoronix.com/news/Ubuntu-17.10-Drops-i386-ISO
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.