ullberg
B Bästerortarn skrev:
I Solna verkar dom ha glömt något som existerade förut och som fortfarande existerar i angränsande kommuner, vägunderhåll. Helvete vad illa det är i den jävla kommunen.
[…]
Skillnaden är så pass stor att den inte kan förklaras med den tuffa vintern. Det måste bero på eftersatt underhåll under en längre tid. Alltså frösundaleden mellan Solna Business Park och rondellen vid Solna station var fan sämre än vägen upp till Kijabe Hospital eller vägen mellan Föllinge och Skärvången precis efter sista snön har smällt. Var tionde jävla meter var det en jävla avgrundsdjup grop i asfalten.
Jag har åkt den sträckan dagligen de senaste 5 åren (och med något års uppehåll ytterligare ett par år tidigare) - ska inte försvara Solna men skulle säga att det ffa är denna vinter som tagit knäcken på sträckan, den har inte varit brilliant men som exempel var bara ett år eller två sen bitar som idag är riktigt skadade faktiskt asfalterades om, exv backen ner mot solnavägen (till mitt stora förtret då det kraftigt begränsade framkomligheten)

Så sent som I höstas skulle jag säga att sträckan var helt ok, det var ett par brunnar i östgående riktning bortom Circle K som låg lite lågt i högerfilen men i övrigt var det helt ok - men sen isen/snön började smälta har det varit utmanande. Första dagen som asfalten kom fram fick jag varning för potthål på Waze och när jag kom fram såg jag en taxi som stod i bussfickan med helt platt däck som jag antar kom från potthålen…

kanske en röjare med lite väl aggreresivt ställd plog (även om jag hört att kommuner ofta begär hård röjning - typ det ska slå gnistor från stålet, dvs. Man föredrar ordentligt röjt över att skona asfalten)

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Jag har åkt den sträckan dagligen de senaste 5 åren (och med något års uppehåll ytterligare ett par år tidigare) - ska inte försvara Solna men skulle säga att det ffa är denna vinter som tagit knäcken på sträckan, den har inte varit brilliant men som exempel var bara ett år eller två sen bitar som idag är riktigt skadade faktiskt asfalterades om, exv backen ner mot solnavägen (till mitt stora förtret då det kraftigt begränsade framkomligheten)

Så sent som I höstas skulle jag säga att sträckan var helt ok, det var ett par brunnar i östgående riktning bortom Circle K som låg lite lågt i högerfilen men i övrigt var det helt ok - men sen isen/snön började smälta har det varit utmanande. Första dagen som asfalten kom fram fick jag varning för potthål på Waze och när jag kom fram såg jag en taxi som stod i bussfickan med helt platt däck som jag antar kom från potthålen…

kanske en röjare med lite väl aggreresivt ställd plog (även om jag hört att kommuner ofta begär hård röjning - typ det ska slå gnistor från stålet, dvs. Man föredrar ordentligt röjt över att skona asfalten)

/U
Må så vara men det ser lika illa ut även i andra delar av Solna OCH mina kollegor som är ute och snurrar hela dagarna säger att Solna's vägunderhåll (eller vägar i.a.f.) har varit betydligt sämre än t.ex. Stockholms så länge dom kan komma ihåg så ......
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
-82 släpptes första generationens CD-spelare av några få fabrikat, Sony och Philips var först ut, nära varandra. Första generationen hade en del utveckling kvar innan det började bli ordning på ljudet, och de var dessutom svindyra spelare och klent med skivtitlar att välja på.

-85-86 typ började tredje generationens spelare komma, gen 2 och gen 3 hade lyft sig bra. Och dessutom betydligt fler fabrikat och priserna hade gått ner rejält. Jag köpte min Denon hösten -85 för "bara" ca 2500:-, och den första skivan jag köpte var (som för många andra) Brothers in arms, som jag därmed lyssnade sönder totalt så numera tycker jag de tidigare DS-albumen är bättre.
Jag hade alltså upptäckt CD redan 1982, men hade ingen chans att köpa p.g.a priserna, men lurkade marknaden hela tiden fram tills jag fick råd.

Brothers in arms blev nog ganska synonym med CD-mediets start, den kom helt rätt i tiden precis då CD-spelare började säljas i större antal, och den mastrades från första början för CD-formatet (har det sagts mig). Jag tror det var en lyckad satsning, och en del tur förstås också.
Philips/ Polygram hade tappat rejält med marknadsandelar då Sony hade storsäljarna, Michael Jackson, Madonna och Bruce Springsteen. Därför satsade Philips stenhårt på lanseringen av att kommersielisera CD mediet med Brothers in Arms. Första CD- spelaren jag köpte var en Tecnichs för 1500, ca 1987. Men utan tvekan lät det" själlösare" än LP , gen1 var inte tillräckligt " musikalisk". Med gen2&3 kom både Yamaha och Pioneer med klara förbättringar, Philips hårdvara däremot var medioker.
Första CDn jag köpte kan varit Bad eller Jarre / Oxygen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I de CD-spelare som ansågs låta bäst satt det faktiskt en liten brusgenerator.
 
  • Gilla
Parhus
  • Laddar…
Mikael_L
Om vi inte helt släppt det där med CD så hittade jag denna tråd, som i första posten beskriver de första generationerna av CD-spelare.
Det är nog inte meningsfullt att generationsbestämma så många generationer, 3-4, kanske 5, kan jag tycka.
Efter det började designkoncepten att spreta så mycket, kanske bättre säga att då var det en mogen produkt bara.
https://forums.stevehoffman.tv/threads/cd-players-1st-2nd-3rd-etc-generation.1186563/

Och det var ju mycket som man experimenterade med och förändrade. Sampling, hastighet och bit-djup, filter osv.
Översampling var väl knepet för att kunna använda mindre branta filter med mindre fasvridning?
 
Borde kanske finnas en tråd om saker som vi glömt bort att de nästan fanns...
Svart tygpåse med röd logo "boo.com" på vit bäddmadrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det var ju mycket som man experimenterade med och förändrade. Sampling, hastighet och bit-djup, filter osv.
Översampling var väl knepet för att kunna använda mindre branta filter med mindre fasvridning?
Yamaha va nog de som höll på mest med bit- djup,18&20. Medan Pioneer valde " floating1- bit"
 
Keiller Keiller skrev:
Har dålig koll över hur statistiken över vad hyreslägenheter kostat sen 1965 men hände det överhuvudtaget någonsin att en tvårummare kostade en femtedel av vad en fabriksarbetare tjänade?

Eller var det bara ett önsketänkande och de vanliga "löftena" från politikerna, inför byggandet av miljonprogrammet, att svenskarna skulle få så pass billigt boende?
Jag har fått för mig att prisnivån omkr 1967 kan ha börjat på ungefär 100 kr per rum och månad, men då var jag inte gammal så det är ursäktligt om jag har fel.
 
F FGLIN skrev:
Jag har fått för mig att prisnivån omkr 1967 kan ha börjat på ungefär 100 kr per rum och månad, men då var jag inte gammal så det är ursäktligt om jag har fel.
Det kan kanske stämma på gamla lägenheter, mina föräldrar flyttade in i nybyggt i Linköping -62 och redan då kostade tvåan ca 300 och den nyutbildade sjuksköterskan hade ca 1100kr i månadslön.

Ett fåtal år senare kunde man 1971 köpa den enklaste nybyggda KB- villan i Ryd för 110 000kr
 
Min första lgh -74 (1 rum med kokvrå & toa 29m², dusch & bad i källaren) kostade 475:-/mån i Sthlm.
 
S Sona2012 skrev:
Yamaha va nog de som höll på mest med bit- djup,18&20. Medan Pioneer valde " floating1- bit"
Jag har precis sparkat liv i min gamla Pioneer CD, och den har nått de kallar Legato Link, 1-bits D/A omvandlare om jag fattar rätt! :)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har precis sparkat liv i min gamla Pioneer CD, och den har nått de kallar Legato Link, 1-bits D/A omvandlare om jag fattar rätt! :)
Stämmer bra, har ingen aning hur deras 1- bit teknik fungerade?!? Men den lät bättre än den tidiga 16-bit!!!!
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Stämmer bra, har ingen aning hur deras 1- bit teknik fungerade?!? Men den lät bättre än den tidiga 16-bit!!!!
Jag har spelat CD hela helgen på min Pioneer, och jag måste säga att det låter jäkligt bra! Bättre än jag mindes när den var ny :)

Pioneer CD-spelare, modell PD-S504, svart, digital display, knappar på frontpanel, vintage elektronik.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Billiga (?) lägenheter : Uppsala några km från centrum 1973. Nybyĝge. 80 m2. 3 rok. Insats 7600:- och 600:-/ mån i avgift till brf.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Billiga (?) lägenheter : Uppsala några km från centrum 1973. Nybyĝge. 80 m2. 3 rok. Insats 7600:- och 600:-/ mån i avgift till brf.
Vilket område?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.