Har köpt en tomt av Ncc som jag ska bygga hus på. Ska själv göra det mesta arbetet.
Har hört att man ska göra en fuktmätning av tomten innan man börjar gräva för plattan. Detta för att undvika att fukt tränger upp i plattan.
Någon som har erfarenhet av detta?
Vem utför isåfall sådana mätningar?

Tack på förhand.
 
Har inte hört något om det men kan väl knappast anse att jag är en expert på området. Skulle jag titta på en ny tomt
skulle jag se till att den ligger med naturlig lutning åt något håll och inte i en grop. Man brukar dock räkna med att marken under en platta alltid håller en relativ fuktighet på 100% och för att skydda mot att fukt tränger upp lägger man ut ett dräneringslager med exempelvis makdam 8-16 under plattan som vatten inte kan stiga upp i, och på så sätt hanterar man markfukten. En normal dränering runt huset ska man också se till att göra om inte huset ligger på en naturligt dränerande material, typ en rullstensås.
 
Tomten ligger bra till så det är inga problem. Det var min ritare som uppmärksammade mig på detta. Men det verkar som om han har fel för sig. Ingen jag pratat med förstår vad han menar : )

Tack för svaret Xiter
 
Robex skrev:
Har hört att man ska göra en fuktmätning av tomten innan man börjar gräva för plattan. Detta för att undvika att fukt tränger upp i plattan.
marken är ju alltid fuktig ...till och med sanddynor är fuktiga under ytan ;). Det var kanske mätning av grundvattennivå han menade?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.