Tobzter
Har ett förråd idag som ja ska bygga på ett kallgarage "carport med dörrar" :)
Markförhållande är idag hård packad grus, Hur gör ja lättast grunden för detta? ett varv lecasten? plintar men vill ha tätt mot mark ? några förslag? bästa är platta men de kommer de tyvärr inte bli

snabb skiss :)
Obyggd trästuga, verktyg, skogen i bakgrunden, stege, barnlekplats, öppen dörr, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättast blir nog ett varv med lecasten.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Tobzter
M MrDizzy skrev:
Lättast blir nog ett varv med lecasten.
Hur "långt" undermark behöver dom ligga mån tro? slänga ner en klick betong under för att fästa dom ?
 
Tobzter
Garageport i kallgarage? Eller ska man köra slagportar ?
 
Tobzter
Ingen som har någon åsikt ? :)
.Brukar ju alltid va någon som kommer med kloka ord.. tex
*gjut ett platta direkt
*gör de så stort du kan
*Glöm inte göra en mark undersökning
;)
 
Karrock
Jag började skriva igår ett förslag med plintar, likt boden och klä med sockelskiva. Ev med en tryckt regel invändigt.

Angående markundersökning räcker det nog att veta om du har plintar på stabilt underlag på frostfritt djup. Något finns ju under grusen.
 
Garage för vad? bil eller skrot? Om du ska köra in en bil blir ju punktlasterna höga så då måste du få till ett lager på leacan, Typ lägga leca och sedan gjuta 5cm med armering på det, eller är tanken leca + trä?
Bara leca kommer sätta sig och spricka tror jag.
 
Jag skulle hellre köra ett varv med skalblock istället för leca. Skalblocken är förberedda för armering och du gjuter ihop dem så det blir mycket stabilare än ett varv leca.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tobzter
Nu vart de fart ;)
Garage för bil.
Å ska som sagt inte gjuta någon platta. Tanken är att köra en ram av leca för att sedan ställa trästomme på.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Tobzter
Karrock Karrock skrev:
Jag började skriva igår ett förslag med plintar, likt boden och klä med sockelskiva. Ev med en tryckt regel invändigt.

Angående markundersökning räcker det nog att veta om du har plintar på stabilt underlag på frostfritt djup. Något finns ju under grusen.
Detta lät smidigt plint sedan en sockelskiva runt om..
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Tobzter
Va säger ni om en port eller Dörrar

Klarar en port kallgarage?
 
Jag hade gjutit en lite enklare grundmur/sula ovanpå markisolering. Sedan ev murat ett lager leca ovanpå det.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Tobzter
Isolering? Nä inge isolering i detta
 
Tobzter Tobzter skrev:
Isolering? Nä inge isolering i detta
Förstår att du inte ska isolera byggnaden så klart. Markisoleringens syfte är att undvika tjälskjutning. Läggs endast under grundmur/lecasten eller liknande.
 
Tobzter
Nilstyko Nilstyko skrev:
Förstår att du inte ska isolera byggnaden så klart. Markisoleringens syfte är att undvika tjälskjutning. Läggs endast under grundmur/lecasten eller liknande.
Jahopp dä är ja med,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.