M manner skrev:
Eftersom du har pers nummer har du en koppling till Sverige. Kan du ha en c/o adress hos föräldrar /syskon eller annan du litar på ? Då du har svensk personnummer så borde mycket av det praktiska med skatt etc kunna lösas via skatteverket?
Enligt min efterforskning är det först folkbokföring, sedan du kan rapportera särskild postadress så att posten kommer dit. Så då blir det en C/O med folkbokföring kanske först?

Men tyvärr har jag ingen alls, totalt solo.
 
Kolla på Poste restante hos posten i landet du befinner dig i (jag uppfattade inte om du är i Sverige än eller utomlands). Postnord har det iallafall i Sverige, då hämtar du din post på ett visst postkontor. Det är till för just när man vistas på annan ort utan fast adress.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A acks skrev:
Enligt min efterforskning är det först folkbokföring, sedan du kan rapportera särskild postadress så att posten kommer dit. Så då blir det en C/O med folkbokföring kanske först?

Men tyvärr har jag ingen alls, totalt solo.
då blir det först tinder eller nåt liknande sen när du har pojk/flickvän gifter ni er och så lever ni lyckliga i alla era dar i ditt nya hus 😆
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
H
A acks skrev:
Man undrar kanske om fakturor kan komma att vara "känslig information", för vissa bolag (svenska bolag 😆) vill inte skicka fakturor till mejl.

Kivra fungerar bara med bankid, vilket jag förlorat för länge sedan.
Någon bank där du är kund nu bör ju kunna ge dig ett bankgiro. För du har väl inte pengarna i fickan?
 
Svenskt personnummer öppnar nog dörren för både bank-id och kivra. Kivra löser ju myndighetsposten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A acks skrev:
Jag har bott i utlandet ett tag, men nu har jag chans på ett hus och har inte hunnit folkbokföra mig i Sverige, närmare bestämd invandra. För jag bor också inte i ett konventionellt boende också, så det går inte heller just nu.

Så, kan man betala lagfart (lantmäteriet), fastighetsskatt (skatteverket) och vatten/avlopp (kommunen). Eller kan scenariot bli att skatteverket inte tycker att man har äran att få inbetalningsuppgifter till postboxen eller mejlen och sedan skickar ärendet vidare till inkasso. Sverige måste ändå vara det mest mejlfientliga landet i Europa och kanske världen. Sedan står man utan pengar och hus?

Var kan man hitta informationen?
Efter kontakt/kontaktförsök och vidare efterforskning så verkar det som (inte helt 100) att:

● Lagfart: Lantmäteriet tar emot pengarna, i alla fall med svenskt personnummer.
● Skatt: Skatteverket (ironiskt nog) tillåter betalning av skatt, men man får beräkna summan själv så att det stämmer.
● Vatten/Avlopp: Det beror på vilket humör personalen på kommunen är på, det kan bli svårt.Beror delvis på vilken kommun det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.