Som titeln lyder, bor i ett hus byggt 57 där de använt sig av svartlim i köket. Nu ska det läggas ny matta där och golvläggaren har varit hit och primat ovanpå limmet och kommer hit igen i eftermiddag för att flyta golvet för att sedan lägga ny plastmatta.

Grejen är den att det luktar rätt mycket av limmet.

Kan jag räkna med att lukten försvinner då det blir flytat?
 
Vågar inte svara på det men det finns en risk för förekomst av asbest i limmet fk
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Vågar inte svara på det men det finns en risk för förekomst av asbest i limmet fk
Ok så i det anseendet antar jag att det är bra att låta det vara och flyta över det. Det är väl först när man försöker ta bort asbest som den blir hälsofarlig? Då fibrer och partiklar lösgörs.

Vi flytar och håller tummarna att lukten inte tränger igenom, är ett ganska tunt lager lim.
 
Jo så hade jag gjort och har gjort så förr. Lycka till!
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Hur blev resultatet?
 
Bra, känner inte alls av lukten till vardags, men den går att ana om jag lägger nosen mot golvet.
 
F Fieldstreet skrev:
Bra, känner inte alls av lukten till vardags, men den går att ana om jag lägger nosen mot golvet.
Tack för svar!
Luktade limmet innan golvläggaren primeade eller det kom då? Vi byter ett parkettgolv med gamla fykantsplattor under som är limmade med svartlim.
 
Hela köket hade lite av den lukten innan men när vi rev fram allt luktade det så otroligt mycket mer. Det låg såna plattor på vårt golv också.

Minns tyvärr inte om det luktade mer efter han primat men jag tror inte det.
 
F Fieldstreet skrev:
Hela köket hade lite av den lukten innan men när vi rev fram allt luktade det så otroligt mycket mer. Det låg såna plattor på vårt golv också.

Minns tyvärr inte om det luktade mer efter han primat men jag tror inte det.
Ok 👍
Nu skulle man vilja kunna ta ett lukt-sample och skicka och jämföra 😆. Tycker det är lite frän doft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.