Microkatten Microkatten skrev:
Skall man utnyttja alla Unifi-funktioner skall controllern gå dygnet om. Jag har ingen laptop eller dator som är igång hela tiden. Har man t.ex. en NAS skulle man kunna installera controllern där.
Nej man behöver inte alls ha den på dygnet runt, enbart när man konfigurerar något.
Sen tuffar det bara på.
 
Jag hade för mig att vissa handover-funktioner kräver att controllern är igång, men jag använder inte dessa ändå så...
 
Microkatten
P paralun skrev:
Nej man behöver inte alls ha den på dygnet runt,
Vem har sagt att du behöver ha controllern på dygnet om?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade för mig att vissa handover-funktioner kräver att controllern är igång, men jag använder inte dessa ändå så...
Jo eftersom jag då köpte en UXG-Lite så fick jag ligga på "framkant" med mjukvaran inkl att följa debatten i deras forum. Gateway, Switch samt AP från Ubiquiti funkar perfekt inkl OpenVPN uppkoppling.
Nästan tråkigt stabilt...😇

Senaste mjukvara
https://community.ui.com/releases/U...n-8-0-28/f7492865-778d-4539-aaf8-3fb09c4279b0
 
  • Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
Jag gissar att en UDM ligger utanför budget då?
Har haft en UDM och några AP i ca 2 år nu och kan inte klaga.
Ok, kanske inte den billigaste lösningen för att täcka hela huset med bra wifi, men det fungerar riktigt bra åtminstone. Och kanske viktigaste av allt, varken frun eller barnen har klagat 😃
 
R Relaxia skrev:
Jag gissar att en UDM ligger utanför budget då?
Har haft en UDM och några AP i ca 2 år nu och kan inte klaga.
Ok, kanske inte den billigaste lösningen för att täcka hela huset med bra wifi, men det fungerar riktigt bra åtminstone. Och kanske viktigaste av allt, varken frun eller barnen har klagat 😃
Jo men en UDM eller ej beror ju helt på vilka behov man har.
Min fiber kommer in i källaren och det gör att jag bara behöver en gateway samt switch i skåpet och inget WiFi. Sen har jag då två AP'n, en på vardera våning. Envisas sedan med att hålla igång min gamla router ASUS AC68U (Merlins firmware) som då körs som AP. Sen är den placerad bakom TV'n och det är bekvämt med att förse olika utrustningar med en anslutning. På övervången en Unifi AC-Lite. Aldrig några klagomål! 😉
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men en UDM eller ej beror ju helt på vilka behov man har.
Min fiber kommer in i källaren och det gör att jag bara behöver en gateway samt switch i skåpet och inget WiFi. Sen har jag då två AP'n, en på vardera våning. Envisas sedan med att hålla igång min gamla router ASUS AC68U (Merlins firmware) som då körs som AP. Sen är den placerad bakom TV'n och det är bekvämt med att förse olika utrustningar med en anslutning. På övervången en Unifi AC-Lite. Aldrig några klagomål! 😉
Låter mer eller mindre exakt som min setup.

Fiber kommer in och dras in till ett skåp i garaget. Där står min EdgeRouter och ute i huset har jag två AP, båda gamla ASUS router med merlin på. Lite här och där har jag placerat switchar för att ha tråd till TV/apple TV, NAS och liknande.
 
magda136 magda136 skrev:
Låter mer eller mindre exakt som min setup.

Fiber kommer in och dras in till ett skåp i garaget. Där står min EdgeRouter och ute i huset har jag två AP, båda gamla ASUS router med merlin på. Lite här och där har jag placerat switchar för att ha tråd till TV/apple TV, NAS och liknande.
Jo du ser min "pensionerade" Edgerouter på bilden, har den kvar som reserv.
Sen har jag då också två billiga D-Linkswitchar från två uttag.
Sen för att det ska funka bra så måste det då vara komponenter från Unifi-familjen så sköter man allt från controllermjukvaran. ASUSen passar ju egentligen inte in men min AC68U den bara tuffar på som AP, det blir en Unifi AP när den lägger av. Billigaste Ikea badrumsskåpet som rack....😇
 
  • Öppet skåp med trådlös router, sladdar och teknisk utrustning ovanför en trähylla i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jo köpte min UXG-Lite vid deras försläpp och funkar perfekt med min konfiguration
Verkar finnas inne igen.
[länk]
Har den utökad funktionalitet jämfört med Edgerouter?
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har den utökad funktionalitet jämfört med Edgerouter?
Jo min ER har jag haft ett antal år och följer Ubiquitis forum lite då och då.
Sen är det en stor fördel då att allt är från Unifi-familjen så sköter man allt från controllergränssnittet.

Den här tråden höll jag koll på, sen finns det då riktiga "djupingar" i det här forumet så det mesta avhandlas.
Nu finns det då ett antal separata UXG Lite trådar men jag har inte haft några problem mer än att uppgradera controllergränssnittet samt firmware för gatewayen.
https://community.ui.com/releases/N...e/d2b66133-a6a7-45b1-8e08-6b4455aceeb0?page=1
Sen kom det några engelskspråkiga tester när den kom ut som avgjorde saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.