B
Är i startgroparna med att renovera kök och hall. Tycker då att det kan vara skönt att byta ut radiotorerna där mot golvvärme.
Ytan är strax under 24m^2.¨

Pratade med en VVS-gubbe och fick en offert på ~27000 för hela kalaset, det var med någon platta som byggde 16mm. Tycker detta verkar i överkant och jag borde kunna göra det mesta själv.

Förutsättningarna är följande:
* Lättbetonghus från början av 70-talet
* Renoveringen är på entréplanet med källare under
* Golvet idag består av betong, plastfilm (fuktspärr), masonitskiva och slutligen en plastmatta på det.
* Takhöjden är idag 233cm men komer att riva ut taken (gamla, reglat och "nya") och sätta nytt, kommer ge en ökning på 2,3 eller 4,5cm beroende på om jag måste regla. Vill inte ha lägre takhöjd än 233cm.
* Kommer bli ett laminatgolv på detta.

Hur löser jag detta på bästa sätt, och gärna så billigt som möjligt...?

Alternativen jag ser idag är:
1. Köpa färdiga plattor och slang
2. Göra egna plattor/spår av spånskiva. (hur ska jag isf färsta dessa?)
3. Klammra slangen och sedan flytspackla golvet.

Hjäp mig, tänkte försöka ha köket klart inom en månad. =)
 
B
Tillägg: Värmen består av värmepump och ett 1-rörssystem.
 
Antar att du inte vill ha el......
Annars bygger det väl lite mindre.

Du behöver väl på något vis få till två slingor om du har vanliga radiatorer kvar också. De ska väl ha mycket varmare vatten än golvvärmen? Betong och lågt i tak, det låter inte som någon lysande kombination för ny vattenburen golvvärme.

Kanske är bättre att satsa pengarna på några nya snygga välplacerade vanliga vattenburna element istället?
 
Om man vill ha mindra kalla golv kanske det finns något lämpligt material att lägga på betongen för att isolera golvet lite? 20mm under masoniten borde ge varmare golv.. Men jag snackar kanske i nattmössan.
Om du lägger golvvärme ska du väl iaf lägga i reflektor och isolera under för att inte all värme ska försvinna ner i betongen.
 
B
Försvinner all värme ner i betongen då? Det är ju även källare under så värmen kommer väl till nytta?
 
Det vore bättre om någon med mer erfarenhet svarade. Men personligen hade jag inte velat värma upp källaren med golvvärme från våningen ovanför. Innan värmen kommer ner till källaren har nog en hel del värmt upp marken runt om, du kommer att behöva ha högre temperatur på vattnet, du kan inte sänka temperaturen i källaren, osv.

Nu när du säger att du har källare undertill, så är jag ännu mer tveksam till att jag skulle lagt in golvvärme - så himla kallt kan det väl inte vara idag? (Och är det är så, så får du räkna med stora förluster om du värmer upp det). Lägg något material med hyffsad isolering på golvet och värm sedan med radiator eller fläktkonvektor. Så skulle jag gjort iaf :)
 
hejsan har sammma typ av hus och har fräst i betongen och lagt plåtar samt slang
 
breakman skrev:
Försvinner all värme ner i betongen då? Det är ju även källare under så värmen kommer väl till nytta?
Lättbetongen skulle jag säga isolerar hyfsat. Du har väl någon grundvärme i källaren också? Då blir inte värmetransporten nedåt så besvärande oavsett hur betongen isolerar.
 
Vilket effektbehov har resp rum???
Om du inte vet så tag reda på det först innan du tar in en offerrr.
Varför lägga 27 lax på något du inte vet kommar att bli bra?
 
jag hade lagt 12mm slang i skenor och flytspacklat golvet.
alternativt en spårad eps skiva med alufilm för 12mm slang och flyt på det.
 
kn4s3n skrev:
jag hade lagt 12mm slang i skenor och flytspacklat golvet.
alternativt en spårad eps skiva med alufilm för 12mm slang och flyt på det.
12mm slang och 24kvm blir väldigt många slingor.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.