A
Är det någon som kan beskriva vad dubbelshuntprincipen är och hur den används? Hittar väldigt lite när jag söker på det.
Har förstått att man använder sig av en 4-vägsventil istället för en 3-vägs för shunten men där tar det stopp. Varför skulle detta vara bättre än en "vanlig" shunt?
 
Antar du menar bivalent shunt?
Den bivalenta shuntventilen kan hämta energi från både tankens undre del och tankens övre del. Den billigaste energin finns i det lägre tempererade vattnet i tankens undre del och är prioriterat för mest ekonomiska drift. När shunten befinner sig i mellanläget mellan undre och övre tankdel aktiveras ett gränsläge.
 
A
Ja, vad menar jag egentligen? 🤔
Har förstått att man kan använda en 4-vägsventil för laddning av ackumulatortank som alternativ till en vanlig 3-vägs som finns i en vanlig laddomat. Hittade då denna ventil https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg140 och där nämndes "dubbelshuntprincipen". Tyvärr har jag inte hittat mycket info om vad detta är och hur det skulle fungera.
Kanske är det en fråga om hur man använder en 4-vägsventil korrekt och varför man skulle vilja det.

Har kikat lite på bivalenta ventiler också men de är väl temperaturstyrda? Inte är väl de samma som en 4-vägsventil, eller? Är det bara olika namn på samma sak?
 
A ahman skrev:
Ja, vad menar jag egentligen? 🤔
Har förstått att man kan använda en 4-vägsventil för laddning av ackumulatortank som alternativ till en vanlig 3-vägs som finns i en vanlig laddomat. Hittade då denna ventil [länk] och där nämndes "dubbelshuntprincipen". Tyvärr har jag inte hittat mycket info om vad detta är och hur det skulle fungera.
Kanske är det en fråga om hur man använder en 4-vägsventil korrekt och varför man skulle vilja det.

Har kikat lite på bivalenta ventiler också men de är väl temperaturstyrda? Inte är väl de samma som en 4-vägsventil, eller? Är det bara olika namn på samma sak?
För laddning av tank ger fyrvägsventilen inga principiella fördelar mot trevägs. I praktiken och om man väljer att styra dem med ställdon och någon regulator kan fyrvägs vara enklare att bara sätta in utan att behöva tänka på tryckfall och sk hydraulisk balansering i de olika delarna.

Det du menar med sk dubbelshunt är nog ett gamnalt sätt att med i princip en anpassad fyrvägs se till att inte för kallt returvatten kommer in i pannan. Det kunde precis som nu brukar nämnas vid vedeldning även vid oljeeldning ge kondensering inne i eldstad, rökgångar och ge korrosionskador och i oljefallet förstärkt vid svavelhaltig olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.