Min erfarenhet är att dom gillar rivna morötter men allt verkar duga.
Som husdjur är dom väldigt tacksamma att utfodra, äter allt man ger dom.

Dom avskyr dock cederträolja. Sprejar man sånt i hörnen så verkar dom hålla sig borta ett tag. Kommer man åt att spreja direkt på dom så dör dom nästan ögonblickligen.
Jag vet inte vad det är med cederträolja men jag köpte en flaska på internet och den fungerar.

Provade även nån fälla med gift men jag har inte märkt att dom gått på den.
Att städa ofta i utrymmen där dom vistas verkar minska problemet och i kombination med cederträ så kan man bli av med dom en längre period är min erfarenhet.
 
P paralun skrev:
Ok, lister som du skrev i annat inlägg kan man eventuellt försluta med en lten sträng latexfog eller silikonfog så har de ingenstans att gömma sig osv "att täta springor" som Anticimex skriver. (nu kan det då bli "latex/silikonfoghaveri" om man inte är van dvs man tar för mycket :lying:)
Ett riktigt dåligt råd med silikon. Den är inte övermålningsbar och lämnar efter sitter hinna som inget fäster på. Latex fungerar men ned mot golvet håller det inte om du har flytande golv, det rör sig gör mycket.
 
L lars80 skrev:
Min erfarenhet är att dom gillar rivna morötter men allt verkar duga.
Som husdjur är dom väldigt tacksamma att utfodra, äter allt man ger dom.

Dom avskyr dock cederträolja. Sprejar man sånt i hörnen så verkar dom hålla sig borta ett tag. Kommer man åt att spreja direkt på dom så dör dom nästan ögonblickligen.
Jag vet inte vad det är med cederträolja men jag köpte en flaska på internet och den fungerar.

Provade även nån fälla med gift men jag har inte märkt att dom gått på den.
Att städa ofta i utrymmen där dom vistas verkar minska problemet och i kombination med cederträ så kan man bli av med dom en längre period är min erfarenhet.
Dom dör om du sprutar matolja på dom också. Jag har provat det där men när silverfiskarna är framme och käkar på utlagd cederträkub så undrar jag om det inte bara är snack.
 
S stenna skrev:
Håller helt med , lite klorin vid golvbrunnen håller silverfiskar borta lång tid
Du utgår från vanlig silverfisk. Får du långsprötad silverfisk så hjälper inte det där. Den trivs i princip överallt och är i princip omöjlig att bli av med om man gått in den i huset, men man kan minska problemen.
 
  • Gilla
Fanny Blomqvist
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
OK, jag har en liknande från min lokala matvarubutik och den fungerar bra. Det kan ju också bero på hur lockande innehållet i fällan är jämfört med det utanför fällan.
Fällor syftar bara till att påvisa förekomst av silverfisk. Det bekämpar dem inte.
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
S
J Johan456 skrev:
Du utgår från vanlig silverfisk. Får du långsprötad silverfisk så hjälper inte det där. Den trivs i princip överallt och är i princip omöjlig att bli av med om man gått in den i huset, men man kan minska problemen.
Ja , TS skrev vanlig silverfisk i första inlägget , jag har ingen erfarenhet av långsprötade
 
S stenna skrev:
Ja , TS skrev vanlig silverfisk i första inlägget , jag har ingen erfarenhet av långsprötade
Sorry, såg att den även fanns i andra rum tänkte då att det var långsprötad.
 
Claes Sörmland
J Johan456 skrev:
Dom dör om du sprutar matolja på dom också. Jag har provat det där men när silverfiskarna är framme och käkar på utlagd cederträkub så undrar jag om det inte bara är snack.
Cederträet i sig hjälper knappast men de flyktiga ämnen som finns i träet och kan destilleras ut fungerar som repellant för silverfiskarna. Efter ett tag (månader?) har dessa lämnat cederträet. D v s satsa på cederoljan snarare än på de dyra träbitarna.

I alla fall om man ska tro den vetenskapliga litteraturen.

Annars är ju vanligt insektssprej mycket effektivt. Kan köpas på ICA.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Cederträet i sig hjälper knappast men de flyktiga ämnen som finns i träet och kan destilleras ut fungerar som repellant för silverfiskarna. Efter ett tag (månader) har dessa lämnat cederträet. D v s satsa på cederoljan snarare än på de dyra träbitarna.
Jag har provat, kanske minskar problemet men det är inte lösningen,
 
Claes Sörmland
J Johan456 skrev:
Jag har provat, kanske minskar problemet men det är inte lösningen,
Det är ju bara en repellant.
 
J Johan456 skrev:
Ett riktigt dåligt råd med silikon. Den är inte övermålningsbar och lämnar efter sitter hinna som inget fäster på. Latex fungerar men ned mot golvet håller det inte om du har flytande golv, det rör sig gör mycket.
Som TS skrev så är det ett gammalt badrum som planeras att bytas ut och då spelar det mindre roll om man tätar till listerna. (Sen i nyare badrum finns ju knappt några lister om kakelsättaren gör sitt jobb.)
 
M Marwa1890 skrev:
Jag funderade på om det finns något miljövänligt alternativ men det kanske är som du skriver bättre om barn och husdjur inte är hemma.

när du hade dem i din lägenhet, hur många såg du om dagen och var det de vanliga silverfiskarna eller de långsprötade?
Finns klisterfällor som sägs vara effektiva, värt att kolla upp. https://skadedjursbutiken.se/p/silv..._2rbjUiafqgLWj4qlIE9uYHkaApRHEALw_wcB#reviews
 
Är det vanlig silverfisk så röstar jag på bättre städning. Daglig robotdammsugare och våtsvabbning med linoljesåpa funkar för mig.
 
Förutsatt att det gäller långsprötad silverfisk så är det enligt min erfarenhet med dessa kryp enbart en sak som fungerar på lång sikt, glöm allt annat. Lösningen heter Advion Ant alternativt Advion Cockroach (samma verksamma ämne). Det har gjorts en omfattande studie på detta i Norge som jag kan underbygga detta påstående med utöver min egen erfarenhet av produkten i fråga. Studien är gjord av Folkehelseinstituttet i Norge. Mig veterligen finns denna produkt inte på den svenska marknaden utan jag beställde den från USA. En sak att tänka på är att produkten inte är lika effektiv på kort sikt som en del andra som omnämnts i tråden, men till skillnad från dem fungerar denna produkt extremt effektivt på lång sikt....man får ha lite tålamod med andra ord.

https://www.fhi.no/en/el/insects-an...-atebekjempelse-av-skjeggkre-i-ulike-lokaler/
 
  • Gilla
Flopgunder och 1 till
  • Laddar…
Som många andra skrivit så är det enda som funkar mot långsprötad silverfisk Advion gel. Hade själv stora problem med dessa i mitt kedjehus (dödade ungefär 5 per dag). Provade först Neuendorf Ohyra, och ja den dödar dessa, men inte långsiktigt och långt ifrån alla.

Efter att ha beställt och lagt ut Advion gel över hela huset såg jag dessa komma ut o dö inom 2-4 dagar. Efter 1 vecka såg jag någon död här o där. Nu ca 3 veckor senare har jag inte stött på en enda.

Det var lite svårt att få tag gelen på men löste det på denna sida: https://www.nexles.com/eu/syngenta-insecticide-advion-cockroach-gel-bait-30-g.html
 
  • Gilla
Flopgunder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.