Jag renoverar och har tagit bort innertaket (och det som fanns innanför) i mitt snedtak och där fann jag en märklig tingest. Den känns hård men inte stenhård och aningen fuktig. Brädan som den satt på känns också lite fuktig men resten är snustorrt. Vad tror ni att jag har hittat?

skumt.jpg
skumt2.jpg
 
är det en frågesport eller kommer det en bild? ;)
 
Skulle kunna vara Källarsvamp, Coniophora puteana, eller Äkta hussvamp, Serpula lacrymans.

Den ser inte särskilt pigg ut, den kanske hade sin storhetstid på den tiden taket fortfarande läckte :).

Men,
De kan däremot ligga i dvala under något decennium utan att dö, och börjar växa igen om träets fuktkvot stiger.
http://www.pkgroup.se/svenska/labb/svamp.htm

Jag är dock ingen mykolog, för mig kan det lika gärna vara en tvättsvamp som muraren har glömt där. Men det som stämmer in på en hussvamp är att den sitter på en bit organiskt material, och att den sitter där vid murstocken (den behöver kalk).
 
Det ser "nästan" ut som ett getingbo, kanske bin? Men det är lite svårt att avgöra tycker jag. Testa och dela det med en kniv och se efter hur det ser ut innuti.


Jag kör IE och för att se bilderna fuskade jag som så att jag högerklickade på "ickebilderna" och valde properties (egenskaper för er som kör svenskt). I det lilla fönstret man får upp kan man markera URL:n och kopera över den till adressfältet i ett nytt webbfönster.

/s
 
är det en frågesport eller kommer det en bild?
Bildlänkarna är OK, kanske har passagen.se nån spärr mot att man utnyttjar deras konto som källa för bildvisning... det fungerade utmärkt igår när jag startade tråden. Nu sitter jag på jobbet och ser inga bilder, men efter att ha gjort som spikers_corner så visades bilderna korrekt i tråden... märkligt...

Åter till ämnet:
Jag har skurit i den och den är kompakt inuti samt lite fuktig. Jag har inte hunnit kolla Faidros länktips, men det kommer. Brädan som den satt på var som sagt lite fuktig, men resten är riktigt torrt. För mig känns det som att svampen hämtar fukt i luften för att hålla sig vid liv, för lever tror jag att den gör även om dess storhetstid kanske är över.... Det tror jag är förklaringen till att brädan är fuktig.

Jag är faktiskt själv förvånad över att jag inte har hittat någon fuktskada eller liknande i huset. Det borde finnas något eftersom underhållet inte skötts direkt föredömligt av tidigare ägare till huset. Spruckna/saknade takpannor etc. Jag har bott där i tre år och under den tiden rotat lite här och där utan att hitta några större skandaler. Fast man ska kanske inte säga för mycket innan den senaste upptäckten är identifierad...
 
Äkta hussvamp har långa trådar och lämnar ett mycket tydligt kanelliknande pulver. Svårt att se på bilden, men äkta hussvamp tror jag inte det är. Har äkta hussvamp en gång börjat växa stannar den för det mesta inte av. Svampens "trådar" kan leta sig 20 meter eller mer för att hämta fukt. Och kalk och värme har den här redan hittat, så du kan nog vara lugn på den punkten. Men försök att få en analys, det skulle vara intressant att höra vad en expert på plats säger.
Tartan
 
Jag har blivit rekommenderad att skicka svampen på analys och det kommer jag att göra. Jag är faktiskt på väg just nu för att posta ett paket innehållande svamp, brädan som den satt på samt Nya kristendomsboken från -58 (eller -59) som även den hittades på samma plats som svampen. Tyvärr var den inte alls fräsch efter tiden tillsammans med svampen och det var lite synd.

Jag får trösta mig med boken om människans fortplantning från 30-talet som jag hittade en liten bit därifrån. Jag har inte hunnit läsa den men efter att ha skummat snabbt så verkar det som att det handlar om han och honceller samt att man kan dö av att få barn...

Jag ska även skicka bilder till labbet som ska undersöka svampen och man trodde sig kunna ge mig ett förhandstips på vad det kan röra sig om. Jag återkommer givetvis om vad som sägs, förhoppningsvis under torsdagen.
 
Min gissning : tvättsvamp dränkt i en saltlösning ( typ vägsalt= kalciumklorid) som är hydroskopisk och drar till sej/ binder vatten.
Du har ju en tegelhus och därifrån min gissning :). Inte ovanligt att man tvättade bort rester av murbruket = kalciumhydroxid, kalciumkarbonat med saltsyran och av dom  substanser kan ju bildas kalciumklorid som man använder också i torrbollar. Det skulle förklara varför fukten samlades bara där omkring.
Någon har lagt  tvättsvampen på en säker ställe för att inte frätta sönder  omtåliga stenytor med saltsyra och då var en träplanka bäst som underlag. Trolig historia?  :-/
Din tanke om att tingesten hämtade fukten ur luften är mycket sannolik. Jag tror i alla fall inte att det är någon levande organism. Det blir intressant att se analysresultat ;). Låt dej inte luras i en saneringuppdrag ;)
Sov lugn, du bor i ett stenhus :).
gaia
 
He he! Ta mig tusan Gaia så vet jag inte om jag skulle bli förvånad om du har rätt.  :)

Det som både jag och även mer kunnigt folk förundras över är att svampen är alldeles ensam. Det är torrt och fint runt omkring, så även uppåt bakom det som är kvar av undertaket och även träbalken som går precis ovanför (syns inte på bild). Allt är torrt. Jag blir förstås mycket glad om det är en gammal tvättsvamp eller nåt annat som jag inte behöver bry mig om. För visst känner man trots allt viss oro...
 
Thomas_P skrev:
He he! Ta mig tusan Gaia så vet jag inte om jag skulle bli förvånad om du har rätt.  :)

Det som både jag och även mer kunnigt folk förundras över är att svampen är alldeles ensam. ..
Trots att det var litet fuktigt så växer det ingen mögel eller annat otäckt på det våta stället - ett täcken till att det handlar om en kemiskt impregnering av virket :). Inte ens spindel ville bo i detta miljö ;D.
Ang. labbet - letar dom efter sporer så hittar dom det också för sporer finns ju överallt i varierande mängd men dom kunde i alla fall inte växa på detta inderlag och det är ju en bra singnal :). Hoppas dom kollar pH = hur surt eller basiskt klumpen är.
Lycka till!
gaia
 
Ja ser helt klart ut som en tvättsvamp, hade det varit nogåt annat så måste det ha varit märken på brädan åtminstone. Kollar man på första bilden så är den nästan helt rent under. Tvättsvamp säger jag oxå.
 
Jag tycker det ser ut som en trädsvamp.

tradsvampbig.jpg

Kan det vara någon som har plokat ner en sådan och lagt där? :-/
 
Vi har ju funderat på om det är en levande organism eller en tvättsvamp. Det slog mig just att innan det fanns syntetiska använde man ju "Äkta tvättsvamp". Det skulle i så fall kunna förklara varför Thomas_P:s s klump ser så äcklig och organisk ut. Bilden här nedan visar en äkta tvättsvamp. Ganska likt va?

dysidea%20fragilis_jpg.jpg
 
Nu har jag fått ett muntligt besked på analysen.

Det visade sig att ingen av oss hade rätt i våra spekulationer. Det rör sig om fett eller vax, när man skar i den var den en påtaglig lukt av härsket fett. Man tror att det sannolikt är något som man har använt för att täta med. Det gick givetvis att ta reda på det men det kräver en kemisk analys och den förändrar notan för kalaset. Eftersom klumpen inte var skadlig för huset så avböjde jag erbjudandet om fortsatt analys. Däremot fanns det källarsvamp på brädan. Den hade sannolikt kommit dit för att klumpen innehåller fukt och öven har avgett sådan till brädan.

Utöver klumpen, brädan och en bok så skickade jag även bilder och via en av dem som visar helheten (mer än den som är utlagd här) så kunde man se viss missfärgning på någon bräda och det blev jag rådd att kolla upp och åtgärda. Jag kände givetvis till missfärgningen men tänkte ge det en omgång med boracol och sen mer eller mindre glömma det. Är det fel att göra så?

Med tanke på vad jag har lärt mig under dagarna som gått så ska jag nog komplettera min villaförsäkring med en försäkring mot hussvamp. Den skulle kosta mig 450:- första året och därefter 750:-/år. Då besiktigas huset vart 4:e år. Det känns som att det kan vara värt det, åtminstone så skulle jag nog sova bättre...
 
Thomas_P skrev:
Med tanke på vad jag har lärt mig under dagarna som gått så ska jag nog komplettera min villaförsäkring med en försäkring mot hussvamp. Den skulle kosta mig 450:- första året och därefter 750:-/år. Då besiktigas huset vart 4:e år. Det känns som att det kan vara värt det, åtminstone så skulle jag nog sova bättre...
no ja, jag hade fel :(
jag skulle lägga dom pengarna på noggran inspektion och eventuella små reparationer av taket + översyn av ventilation i stället ;). Jag skulle sova ännu bättre om jag viste att allt är OK :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.