Hej på er!

Har funderat på att skaffa en grovdammsugare typ Kärcher WD3 pro. Är mest tänkt att användas för hemmafix, slipa väggspavkel, slipa trä mm. Vill ha det så dammfritt som det möjligt . Dock kan jag inte motivera köpet dels pga kostnaden samt platsbristen (bor i lgh).

Är en grovavskiljare + cyklon som kopplas till den vanliga hemdammsugaren ett vettigt alternativ? Tex dessa:a
Grovavskiljare
+
Cyklon

Någon som har testat en liknande lösning?
 
Jag har den cyklonenen mem har byggt en egen låda och kör den med grovdammsugare. Funkar än så länge bra. Fördelen att bygga själv är att du kan planera så att cyklondelen och slangen går ner i behållaren när du inte använder den (vänd på locket). Det finns en lång tråd om kina-cykloner och vad folk har för behållare men jag har hyllplan som jag limmat och skruvat ihop till en låda. Tätat skarvarna lite extra med "pl400-variant" och locket har en vanlig tätningslist för fönster.
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
M
Jag bor också trångt och i lägenhet och valde att kombinera dammsugning av hemmet med hantering av spån/damm från hobby arbete.

Numatic var då (15 år sedan) prisvärda. De har en konsument serie (Henry, George osv) samt kommersiella/industri maskiner. Det blev en NVQ370. Fördelen med denna typ av maskin när man bor i lägenhet är att den använder påsar. Inga grovfilter att rengöra, bara byta påse som åtminstone vid köp i stort antal är väldigt billiga jämfört med påsar till Miele, Electrolux osv, speciellt med tanke på att det är mycket större och därför motsvarar flera påsar till en kosumentmaskin. Jag tror mina är på 15 liter

Idag använder jag maskiner väldigt lite så den är större än nödvändigt. Den var väldigt bra vid handöverfräsning (nu såld) och även nu när jag någon enstaka plockar fram sänksågen eller kexmaskinen.

Min absoluta favorit är Electrolux GD930 som numera verkar vara Nilfisk VP930. Skulle inte förvåna mig om den tillverkats i 50år. Den kan du skriva in i testamentet till framtida generationer. Det finns till och med kol och motorer att köpa som reservdelar. Används av hotel och kontor för att dammsuga hundratals m² dag efter dag. Att jämföra med klassiker som Electrolux Assistenten
 
När jag bodde i lägenhet så var grovdammsugaren (egentligen våtfunktionen) en räddare vid flera tillfällen. Någon krossade ett vinglas på en fest, till exempel - bara att suga upp glas och spill i ett moment.
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag har den cyklonenen mem har byggt en egen låda och kör den med grovdammsugare. Funkar än så länge bra. Fördelen att bygga själv är att du kan planera så att cyklondelen och slangen går ner i behållaren när du inte använder den (vänd på locket). Det finns en lång tråd om kina-cykloner och vad folk har för behållare men jag har hyllplan som jag limmat och skruvat ihop till en låda. Tätat skarvarna lite extra med "pl400-variant" och locket har en vanlig tätningslist för fönster.
Intressant!

Skulle det funka att koppla en sådan konstruktion till en vanlig dammsugare? Du skrev att du körde med grovdammsugare?

Hur kommer det sig att du kör med cyklon+grovdammsugare? Räcker det inte med grovdammsugaren?
 
T
T tabasco skrev:
Skulle det funka att koppla en sådan konstruktion till en vanlig dammsugare? Du skrev att du körde med grovdammsugare?

Hur kommer det sig att du kör med cyklon+grovdammsugare? Räcker det inte med grovdammsugaren?
Ja det funkar lika bra med en vanlig dammsugare. Det kan i vissa situationer till och med vara bättre då många vanliga dammsugare har bättre filter än grovdammsugare så är man inne och sågar, eller är känslig för dammet som bilr när man sågar/slipar kan det vara en fördel med bättre filter som tar mer av de små partiklarna.

Anledningarna till att sätta cyklonen framför är att slippa sätta igen filtrena/påsen i dammsugaren med sågdamm, på så vis får man samma effekt hela tiden istället för att det blir sämre och sämre allt eftersom påsen fylls.
Dessutom fyller man en påse snabbt med sågspån och det blir lite dyrt efter ett tag (om man inte har någon påslös variant så klart).

Sen kan man ju ha en större tunna så slipper man tömma så ofta.
 
T tabasco skrev:
Intressant!

Skulle det funka att koppla en sådan konstruktion till en vanlig dammsugare? Du skrev att du körde med grovdammsugare?

Hur kommer det sig att du kör med cyklon+grovdammsugare? Räcker det inte med grovdammsugaren?
Anledning till grovdamnsugaren är alla andra användningar, städa bilar, dammsuga uterummet, städa gymmet/garaget osv. Fast nu har jag en på 18 l istället för en större modell och behållaren till cyklonen rymmer 65 l spån/damm/vad jag råkar suga upp. Livslängden på dammsugaren bör också öka och jag slipper köpa nya påsar.
Som du redan fått svar på så funkar en vanlig dammsugare också.
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.