A
Varför har de sk premiumbilarna kort nybilsgaranti och i klasserna under längre?

Borde det inte vara tvärt om.
Varför accepteras sådant koncept av bilköparna.
 
A Achren57 skrev:
Varför har de sk premiumbilarna kort nybilsgaranti och i klasserna under längre?

Borde det inte vara tvärt om.
Varför accepteras sådant koncept av bilköparna.
Jag tror att det är för att en "icke premiumbil" är osäljbar utan garanti.

Att privatleasa eller ha en "förmånsbil" så behöver man inte fundera på återköpsvärde eller kvalitet. Man betalar en månadskostnad. Då vågar man välja en kinesisk bil. Ett annat alternativ är att ha en riktigt lång garanti. Då vågar man också köpa ett märke som känns lite mera skakigt. Samma med batterier på elbilar.

Vår renault zoe är förvisso inte kinesisk, men den har 8 år batterigaranti och 5 år vanlig garanti (som strax går ut). Det gör att jag känt mig rätt trygg fram till nu. Jag är tveksam om jag skulle valt en renault annars. Jag skulle resonera precis lika med en kinesisk bil.

En tysk bil med 1 års garanti skulle jag själv inte välja, även om märket är väl så känt. Speciellt inte de som folk har problem med redan efter ett år. Men de verkar ändå vara säljbara då många har förtroende för dem...
 
...jag tror det också handlar om att en nybilsgaranti på en mer avancerad bil riskerar att bli oerhört dyr, en kostnad som nu hamnar på en försäkring istället, som bilägaren betalar.
 
A
Köper man t.ex en Bmw som kostar skjortan och får ynka 2 års garanti då känns det som biltillverkaren inte tror på sin produkt.
 
A Achren57 skrev:
Köper man t.ex en Bmw som kostar skjortan och får ynka 2 års garanti då känns det som biltillverkaren inte tror på sin produkt.
Så kan man ju tänka, men BMW säljer sina bilar utan 7 års garanti, KIA gör inte det. DET är skälet till att KIA har längre garanti.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A
Priset på en premiumbil borde garantera ett tryggare bilägande gällande fel och dylika saker.
Statistiken visar något annat, billigare bilar har mindre fel.
 
Ja det är ju rimligt, men så har statistiken aldrig sett ut, kanske med något enstaka undantag.

man får fler funktioner och ett utförande i material osv i högre kvalitet, men inte en färre fel. Mer avancerade konstruktioner genererar fler fel helt enkelt, det är vad statistiken säger.
 
Sen är det generellt sällan ett problem med kort garanti då maskinskadeförsäkringen oftast täcker samma saker som garantin, men mot en självrisk.
 
A
Mazda har 10 års komponentgaranti.
 
A Achren57 skrev:
Priset på en premiumbil borde garantera ett tryggare bilägande gällande fel och dylika saker.
Statistiken visar något annat, billigare bilar har mindre fel.
Ja lite märkligt är det kan man tycka. Har haft kior sedan 2010 och har bara haft 1 fel på 1 bil och det var pulsmotor som gick sönder och kostade 9000+moms men konstade mig inget eftersom garantin gällde och då var bilen 4 år gammal. Hade ny polo disel 2008 som bara krånglade både bilen och garantin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.