Har själv hempulat dit en vattenmätarkonsoll som kommunen varit och installerat vattenmätaren i. Nu vill jag dra vidare vattnet in i huset. Ska jag använda kromade halvhårda kopparrör och T-kopplingar/föravstängningsventiler med klämkopplingar, eller är detta helt förkastligt? Det finns golvbrunn i pannrummet där vattnet kommer in så jag är inte så orolig för läckor. Hur skulle ett proffs ha gjort?
 
A
Själv så drog jag 22mm hårt kopparrör från mätaren, har en avstänning direkt efter mätaren (kulventil), sen en förgrening upp till en kran (är i tvättstugan) sedan vidare en meter så sitter en till kulventil och sen vidare ut till resten. Gjorde så för att om jag behöver stänga av vattnet så kan jag behålla vattnet i tvättstugan. Har sedan sektionerat så jag kan stänga av badrum och kök också separat. Då jag inte hade tillgång till Gas för att löda så blev det med klämringskopplingar. Pratade med en rörmokare efteråt och han sa det är en smaksak, klämringskopplingar fungerar så bra att det inte är några problem, däremot dyrt :)

Kromat behöver man ju bara där det syns och man vill ha det snyggt.
 
det fins ju presmaskiner med press kopplingar som är billigare koplingarna är billigare och maskin är väl inte så dyr att låna
 
Körde med 22mm för "huvudvattnet". Detta pga att större dimension är våldsamt dyr /meter och jag skulle ha en bit. 22 är MYCKET vatten. Dock vill man ju såklart ha 35 mm när badkaret ska fyllas :D

Kör 15 mm till dusch/badkar och resten 12mm så långt det går.

För varmvattenreturen körde jag på 18 mm som "stam" fram till där det delar sig för bad/dusch resten 12mm

De flesta kranar är ju 10mm standardanslutningar så egentligen spelar det inte så stor roll att man har större dimension än så. Det ger dock några procent att ha en grövre ledning fram till sista 10mm biten, hur många går att räkna på men jag har inte gjort det.

Varenda skarv är HÅRDlödd. Gillar inte mjuka saker och att känna mig pressad.

Har eget vatten så jag kanske inte har världens bästa flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.