Jag har bott i utlandet ett tag, men nu har jag chans på ett hus och har inte hunnit folkbokföra mig i Sverige, närmare bestämd invandra. För jag bor också inte i ett konventionellt boende också, så det går inte heller just nu.

Så, kan man betala lagfart (lantmäteriet), fastighetsskatt (skatteverket) och vatten/avlopp (kommunen). Eller kan scenariot bli att skatteverket inte tycker att man har äran att få inbetalningsuppgifter till postboxen eller mejlen och sedan skickar ärendet vidare till inkasso. Sverige måste ändå vara det mest mejlfientliga landet i Europa och kanske världen. Sedan står man utan pengar och hus?

Var kan man hitta informationen?
 
Lagfart brukar hanteras av banken, men det förutsätter att du tar bolån. Köper du via mäklare, så bör mäklaren kunna ge dig information om hur lagfart söks, och hur du kan betala. jag tror att mäklaren kan ordna lagfartsansökan åt dig. Men det hör inte till standardtjänsten, så du får räkna med att betala .

Skatteverket skickar normalt all post till din "officiella" address. Hur det fungerar vid utlandsboende vet jag inte, men jag tror att du får anmäla en address till skatteverket, om du inte är folkbokförd i Sverige. Gåt troligen med en poste restante address. Samma med kommunen.
 
H hempularen skrev:
Skatteverket skickar normalt all post till din "officiella" address. Hur det fungerar vid utlandsboende vet jag inte, men jag tror att du får anmäla en address till skatteverket, om du inte är folkbokförd i Sverige. Gåt troligen med en poste restante address. Samma med kommunen.
Skatteverket tillåter inte särskild postadress när folkbokföringen saknas i Sverige. Undrar om borde avvakta med köpet.
 
H hempularen skrev:
Lagfart brukar hanteras av banken, men det förutsätter att du tar bolån. Köper du via mäklare, så bör mäklaren kunna ge dig information om hur lagfart söks, och hur du kan betala. jag tror att mäklaren kan ordna lagfartsansökan åt dig. Men det hör inte till standardtjänsten, så du får räkna med att betala .
Ja det är kontant betalning som gäller. Vad kan det kosta med lagfartshjälp?
 
Det finns massor av icke boende (ej svenskt mantalsskrivna) som äger en fastighet i landet men bor i utlandet. Mäklaren bör kunna hjälpa dig.
 
Förstår inte riktigt problemet. Jag känner flertalet utlänningar (från Holland Tyskland m.fl.) som har sommarhus i Sverige. Så att köpa hus fast man inte bor här är inga problem. Du bör ju ha nån slags folkbokföring/hemadress i det land du bor nu och dit kan du ju få alla fakturor och räkningar.
Sen så fort du har köpt ditt boende i Sverige så har du ju en fast adress där du kan skriva dig och det är dit du får din post m.m. Många myndigheter har ju ju också autogiro, fakturor via kivra.com m.m. så du behöver ju inte en fysisk brevlåda om du inte vill.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lagfart brukar hanteras av banken, men det förutsätter att du tar bolån. Köper du via mäklare, så bör mäklaren kunna ge dig information om hur lagfart söks, och hur du kan betala. jag tror att mäklaren kan ordna lagfartsansökan åt dig. Men det hör inte till standardtjänsten, så du får räkna med att betala .
Hmm, är det inte tvärtom, mäklaren sköter lagfart i de flesta fall?
Men det går utmärkt att själv ansöka om lagfart hos lantmäteriet. En kompis som tidigare varit mäklare skötte det själv när dom köpte tomt.
Utlandsdelen kan jag inte hjälpa till med.
 
Problemet är väl att TS inte i ögonblicket verkar ha fast utlandsadress.
 
  • Gilla
acks
  • Laddar…
Jag tror inte Skatteverket kan avgöra om en tillhandahållen adress är en postbox eller fysisk adress.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag tror inte Skatteverket kan avgöra om en tillhandahållen adress är en postbox eller fysisk adress.
Nä, jag har bott utomlands i ett land utan postadresser. Vi bodde i det rosa huset på hörnan nära xyz. Svensk myndighetspost fick vi hämta på svenska konsulatet i norska ambassaden (Sverige hade ingen egen ambassad).
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Att Sverige skulle vara ett av de mest mailfientliga länderna i världen vet jag inte, kanske det, men det finns ju länder som fortfarande håller på med fax... Det brukar gå alldeles utmärkt att maila och få svar på mail, däremot ska man inte maila känslig information av uppenbara skäl.

Kivra kanske kan vara ett alternativ?

Annars kan man såklart kontakta Skatteverket och fråga. Det går att göra på mail, tro det eller ej...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M manner skrev:
Förstår inte riktigt problemet. Jag känner flertalet utlänningar (från Holland Tyskland m.fl.) som har sommarhus i Sverige. Så att köpa hus fast man inte bor här är inga problem. Du bör ju ha nån slags folkbokföring/hemadress i det land du bor nu och dit kan du ju få alla fakturor och räkningar.
Sen så fort du har köpt ditt boende i Sverige så har du ju en fast adress där du kan skriva dig och det är dit du får din post m.m. Många myndigheter har ju ju också autogiro, fakturor via kivra.com m.m. så du behöver ju inte en fysisk brevlåda om du inte vill.
Jag har tyvärr sagt upp lägenheten i ett annat europeiskt land och har bara svenskt personnummer, inte från det andra landet, så har jag inte bankid heller för kivra post och sådant. Men hyresvärden med boendet vill att jag ska flytta så snabbt som möjligt från hans ägor och gärna jag med.
 
yonna yonna skrev:
Problemet är väl att TS inte i ögonblicket verkar ha fast utlandsadress.
Det stämmer. Bara tillfälligt boende.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Att Sverige skulle vara ett av de mest mailfientliga länderna i världen vet jag inte, kanske det, men det finns ju länder som fortfarande håller på med fax... Det brukar gå alldeles utmärkt att maila och få svar på mail, däremot ska man inte maila känslig information av uppenbara skäl.

Kivra kanske kan vara ett alternativ?

Annars kan man såklart kontakta Skatteverket och fråga. Det går att göra på mail, tro det eller ej...
Man undrar kanske om fakturor kan komma att vara "känslig information", för vissa bolag (svenska bolag 😆) vill inte skicka fakturor till mejl.

Kivra fungerar bara med bankid, vilket jag förlorat för länge sedan.
 
A acks skrev:
Jag har tyvärr sagt upp lägenheten i ett annat europeiskt land och har bara svenskt personnummer, inte från det andra landet, så har jag inte bankid heller för kivra post och sådant. Men hyresvärden med boendet vill att jag ska flytta så snabbt som möjligt från hans ägor och gärna jag med.
Eftersom du har pers nummer har du en koppling till Sverige. Kan du ha en c/o adress hos föräldrar /syskon eller annan du litar på ? Då du har svensk personnummer så borde mycket av det praktiska med skatt etc kunna lösas via skatteverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.