Vet inte om detta blev rätt forumdel, fanns minst tre forumdelar som passade in på ämnet.

Har någon erfarenhet av byggsatser från www.caboden.se?

Ska bygga en 15-20m2 gäststuga och gillade deras stugor på pappret (har ej sett någon). Gillar inte fusktimmrade smäckstugor som ruttnar i skarvarna efter några år, och caboden har stående panel. Finns det andra tillverkare som har något liknande? Tips mottages tacksamt.
 
Funderar själv på CA Boden med liknande storlek. Har letat en hel del på nätet, det verkar finnas tillverkare som har liggande panel som standard men man kan bytta till stående som tillval (t.e. http://www.eja.se/index.htm).

Hörde häromdagen att färdiga byggsatser (som man köper hos Bauhaus osw) kan vara för klena, dws bjälkarna är underdimensionerade. En yrkessnickare skulle aldrig köpa en byggsats. Jag kan inte bedöma sånt, så vet ej hur bra eller dålig CA Boden är. Skulle gärna få en uppfattning om detta.
 
Jag har själv tittat på CABoden.

Underdimesionerade bjälkar låter inte så kul. Å andra sidan säljer ju Bauhaus numer lillevillan från Louman timmerstugor, och även om de inte är i den grövsta kvaliteten så ser de ut att hålla iaf !?

CABoden verkar smidig, och relativt billig om man gör mycket själv - skall försöka ringa och höra om dom har slagit upp ngt i närheten som man kan titta på - återkommer isf...

/K
 
OBS - min enda erfarenhet av dessa hus är vad jag nyss läst mellan raderna på säljarens prislista.  Ta därför mina synpunkter för vad de är.

Notera noga att prislistans fraktpriser endast inkluderar leverans till lokal terminal.  Där måste du själv hämta med egen bil eller lejt åkeri.  Kolla om du kan få stugan avhämtad av dig själv (eller din åkare) direkt från säljarens lastbrygga.  Då kan du sannolikt få leveransen lossad ända framme vid byggplatsen.

Apropå dimensioner ska du observera att man levererar plåttak som standard, men vid förfrågan får pris på annat tak av - "tex. ytpapp eller shingel".   Jag tycker du ska ta pulsen på dem genom att fråga efter tak av betongtegel eller lertegel.  Mitt stalltips är att de rekomenderar taklutning 37 grader, vilket också är tillval.   Med ökad lutning avlastas taket nämligen lite mer effektivt.

Vidare tycker jag du ska begära separat redovisat pristillägg för deras tjockaste tilläggsisolering.  Jag tycker för övrigt 195 mm takisolering är i tunnaste laget.

Detsamma gäller ytterdörren.  Säljaren erbjuder en 18-gradersdörr som tillval för 1.475 Skr extra.  Mitt tips är att fråga efter prisavdrag för stuga levererad helt utan dörr, och köp en RIKTIG åretruntdörr med tre gångjärn direkt från seriös leverantör.  Detsamma gäller fönstren.  Kolla vad stugan kostar fönsterlös och begär separat pris för 3-glas isolerfönster.

Slutligen noterar jag att utvändigt måleri är tillval.  Mitt tips är att du inte ska resa stugan innan väggblock och fönster- dörrsnickerier är färdigmålade. Antingen beställer du fabriksmålat, eller också målar du själv komponenterna omonterade.  Stugen ser visserligen liten och beskedlig ut "på vykort".  Men jag lovar att du spar massor av besvär om du lyder detta råd.
 
Bra input billy_baver.

Leverans är noterat, frågan är vad dom tar för direktleverans med kranlastbil alt. vad en lokal åkare tar för hämtning på dfds -> tomt. Av andra fraktpriser jag sett borde detta ligga på 3000-9000 kr ca, förutsätter fröstås frambarhet till tomten.

Takvinkel 37grader skall jag ändå ha för loftet :)

195 mm + 2-glasfönster är lite lite säger du ?
Hmm, får fundera på det då. Detta skall ju bara vara en fritidsstuga så om uppvärmningskostnaden är några kwh mer så ger det inte så stort genomslag om jag kallställe huset. Skall jag värma året om så är ju mer isolering bra...

Dom hade bra priser på dörr+fönster. Externt kostar ett normalstort 2-glas (iof öppningsbart) från 2000 kr o uppåt - som jag har sett. Dörrar ligger på alltifrån 3000-15000 kr...

Att man inte skall resa stugan innan grundmålning- är det pga att fukt kan tränga in i skarvar menar du ? Ett lösvirkeshus bygger man ju helt klart först och målar sen, med betydligt fler skarvar iof..

Å andra sidan är det ju väldigt lätt att måla icke-åtkomliga ytor innan resning så det kan ju vara ett bra laternativ.

Tack för ditt inlägg förresten, alltid bra att bolla ideer/åsikter och kommentarer med folk :)

/K

 
Hej på Er

Ca boden ligger på vår 3 i topp lista, har fått bra respons från dem med offerter, trevligt bemötande osv. Har tänkt att göra en resa till Härnösand för att kolla i stugan "live", tror att det blir bäst.
Tack för tipsen här nedan, ska kolla igenom vad det gäller fönster och dörrar.

Frakten tänkter vi ordna själva, tror att det lönar sig med direkt-leverans istället för flera mellanhänder och av- och pålastning vid terminal.
Vad det gäller avlastning på plats så planerar jag höra med ett närliggande företag som har lång-gafflar om de kan ordna detta för en mindre slant.
Vad tänker du ha för grund förrästen.
Efter övervägande så tänker vi använda oss av leca-sten/block.

Nästa sommar ska nog stugan stå på plats, just nu pågår avverkning på tomten, det blir jättefint!

Eva
 
Prisvärda fönster -
http://www.orama.se/

Prisvärda dörrar -
http://www.osbydorren.com/

Jag tror inte du kommer att ångra om du lägger lite extra krut på snickerier och isolering.  Mellanskillnaden smakar mer än den kostar.  Förr eller senare får du (eller någon annan) infallet att bebo stugan vintertid.

Att måla omonterat blir både bättre och enklare. Om du själv med pensel och färgbunke har försökt balansera på en stege fattar du säkert vad jag menar...
;)
 
eerieva skrev:
Hej på Er

Ca boden ligger på vår 3 i topp lista, har fått bra respons från dem med offerter, trevligt bemötande osv. Har tänkt att göra en resa till Härnösand för att kolla i stugan "live", tror att det blir bäst.
Tack för tipsen här nedan, ska kolla igenom vad det gäller fönster och dörrar.

Frakten tänkter vi ordna själva, tror att det lönar sig med direkt-leverans istället för flera mellanhänder och av- och pålastning vid terminal.
Vad det gäller avlastning på plats så planerar jag höra med ett närliggande företag som har lång-gafflar om de kan ordna detta för en mindre slant.
Vad tänker du ha för grund förrästen.
Efter övervägande så tänker vi använda oss av leca-sten/block.

Nästa sommar ska nog stugan stå på plats, just nu pågår avverkning på tomten, det blir jättefint!

Eva
Vi tänker iaf ha en plintgrund. Detta på grund av ett antal saker:
- Det är lätt och billigt att göra själv
- Det är väldigt låg risk för fuktproblem, särskilt om man inte bygger in plintarna.
- Tomten vi tittar på sluttar litegrann (typ 1m på 20 m) så variabel höjd på plintarna ger en plan grund rätt enkelt utan schaktning etc

Egen frakt är ju definitivt ett alternativ, får höra med någon firma vad dom skall ha
från Härnösand till Borlänge med en lastbil med kran på...

Skriv gärna en rad om du gör ett besök så får man höra lite åsikter :)

billy: vad var det för priser på dessa dörrar/fönster - hittade inga sådana. Priset är inte allt, men mycket :)

/K
 
Skr 4.400 inkl moms och frakt för en snygg åretruntdörr.  Den handlade vi till ett förrådshus från Trä & Fanér så sent som förra året.

Från Orama har vi inget köpt sedan 2003, och då köpte vi en större omgång fönster.  På den tiden sålde de skräddarsydda kvalitetsfönster till priser obetydligt lägre än hos Bauhaus och Coop.
 
Har varit och tittat hos en som köpt en "Höganäs" av CA-boden. Tipsen från dem var:

* Det hadde varit lättare att måla innan man byggt ihop.
* Om man väljer isolerad trossbotten så orkar man inte lyfta upp dessa på plintarna med handkraft ens om man är en 6-7 pers. Billigast är att ha plintarna klara och se till att man kan få trossbotten lyft på plats vid leverans.
 
Bra tips, Edmund! Och ska man lyfta trossbotten direkt från lastbil till färdig plintgrund måste man se till att bilen kan köra ända fram, och sedan vända. Kontakta transportföretaget direkt!
 
edmund skrev:
Har varit och tittat hos en som köpt en "Höganäs" av CA-boden. Tipsen från dem var:

* Det hadde varit lättare att måla innan man byggt ihop.
* Om man väljer isolerad trossbotten så orkar man inte lyfta upp dessa på plintarna med handkraft ens om man är en 6-7 pers. Billigast är att ha plintarna klara och se till att man kan få trossbotten lyft på plats vid leverans.

Jag pratatde med en Christer på CABoden nyligen och han sade samma sak. Med färdigisolerat bjälklag så väger varje modul uppåt 400 kg, och man behöver då en hjullastare eller dylkt för at få dessa på plats. Det gick dock att beställa dom omonterade, och då får man insolera och lägga golv efter stomresningen (mao lite krångligare att ta in skivor etc genom dörren, men hanterbart), så det är nog det alternativet jag kommer köra på. På just min tomt kommer inte en lastbil ner till grunden så lätt, utan då får man ha en lastmaskin som kör 30-40 m varje gång med modulerna. Min tanke var annars att lasta av precis vid tomtgränsen och sedan lyfta modulerna ned till grunden för hand.

Om man beställer lös trossbotten/bjälklag så är de största modulerna sen gaveltakstolarna som är färdigklädda. Dessa väger 150-250kg för de största stugorna, men det skulle man kunna klara på 4-5 man, även opm det kommer ta lite tid och framkalla en del svett troligtvis :)

Målning innan ihopssättning - ok skall komma ihåg detta, det är som jag fattat det mest en bekvämlighetsfråga snarare än en kvalitetsfråga ? dvs. krånglet med stegar platform etc slipper man om man målar dom innan uppsättning ?

/K
 
Bekvämlighet och kvalitet har en benägenhet att hänga ihop. Är något lätt att göra blir det faktiskt gjort. Och blir det verkligen gjort händer det att det blir BRA gjort...
 
billy_baver skrev:
Bekvämlighet och kvalitet har en benägenhet att hänga ihop.  Är något lätt att göra blir det faktiskt gjort.  Och blir det verkligen gjort händer det att det blir BRA gjort...
He,he -sant :)
Här är ju det en fördel med färdigbyggda moduler också. Att måla väggelement på 120x240 cm är ju mindre krångel än att måla lösvirke innan det spikas upp :)

/K
 
Hej

har precis läst igenom tråden och ställer mig fortfarande frågan hur är CA boden funderar på att köpa ett förråd från dem. Ni som har haft CAboden hus ett tag känns det som bra /kanonbra kvalite eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.