Idag kom beskedet, jag har fått bygglov!
Nu är det bara allt till Tekniska samrådet som ska in. Det blir en del jobb för arkitekten och en del för min del.
Något jag inte visste var att det ska ta så lång tid att få anslutningarna trots att det redan fanns till det äldre huset som fanns på tomten. Tydligen så har de "slarvat bort" att det fanns anslutning för el dit så där pågår utredning. Men det löser sig nog.
Folket på Sandviken kommun är grymt trevliga och hjälper gärna till att lösa allt.
För övrigt har huset nu fått svart tak, ser lite bättre ut i verkligheten än på bild tror jag.

Visst blir taket dyrt men inte så farligt ändå. Självklart hade en "limpa" varit billigare men inte lika snyggt. Det hade inte passat på tomten så bra heller. Alternativet var 1,5 eller 2 plan. Allt har sitt värde beroende på vem som värderar.

Jag har dessutom ändrat mig till Luft/vatten värmepump. Kan inte motivera ett hål för 80 000 för att spara ett par tusen om året i uppvärmningskostnader. Hoppas bara att rekommendationerna om Nibes Luft/vatten är ok. 3D-rendering av ett enfamiljshus med svart tak och integrerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Om du vill banta ner värmepannekostnaden lite så hade jag rekommenderat dig att slå ett getöga på Mitsubishis Ecodan istället för Nibe.

Prestationsmässigt ligger den i samma liga men kostar med installation ~15000kr mindre.
Nibe har jag även fått höra via min försäljare kör med Mitsubishis kompressorer..
 
Nu är bygget officiellt igång. Byggstart 29/4 men idag så börjar jag riva uthuset. Det blir en del förseningar och fördyringar men lyckades få offerter på det mesta av byggmaterialet innan prishöjningen. Den största oron var annars att leveranstiderna på grundblock och cellplast blev så långa. Skulle beställa från Bauhaus men säljaren trodde det skulle ta 7-8 veckor.
Jag fick en bra offert från XL-bygg som jag inte kollat så noga. Hann ta det innan offerten gick ut. Priserna på virke är lägre än Byggmax idag och jag får de längder jag vill ha för att minska spillet.

Nu ska tyvärr ett uthus rivas. Hade gärna haft det kvar men för att få huset på bästa platsen på tomten så får det ryka. Det ska sorteras och sånt så det tar en stund. Om jag får ut allt annat än trä så går nog resten på kärra till återvinningen.
På måndag är det grävdags och finutsättning, jag gör själv grovutsättningen och sätter upp hörnprofiler i helgen. Ansluter till vatten och avlopp men än så länge inte till el, det kommer senare. Jag fick i alla fall priset för återanslutning av elen, inte nyanslutning. Det skiljer ca 30.000 kronor.

Nu är det slut på fritiden året ut.

Gamla röda uthusbyggnaden som ska rivas med slitna dörrar och fönster, mot grusväg med träd och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andthe och 7 till
  • Laddar…
Hur går det? Är huset klart snart? :love:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Hur går det? Är huset klart snart? :love:
Haha, inte på långa vägar! Fan vad allt tar tid.
Uthuset är rivet, grävning imorgon, fix på tisdag sen hem och jobba några dagar.

Kommer med en uppdatering när jag är hemma i stan igen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sorry, det tar lite tid att bygga och ännu värre i dessa tider kanske.
Det blir inte så mycket tid till att uppdatera tråden men det händer inte så mycket nu heller. Som vanligt när förberedelser görs så syns inte mycket och kan vara rätt frustrerande men nu närmar det sig konstruktiva jobb på bygget. Och kaffe såkart.
Flak på en pickup med byggutrustning – skyffel, motorsåg, skyddshjälm och rep – redo för arbete på byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite om vad som hänt sedan senast.
Cellplast... Lång leveranstid och jag hade inte beställt i god tid så det var ett orosmoment. Fick besked från den jag accepterat offerten att jag skulle få leverans 30 juni!!! Talade om att då får han lägga den under betongplattan om den kommer då. Han löste det och två dagar senare låg allt på tomten.
Tyvärr blev blev grävmaskinisten sjuk några dagar så där rök en stund till. 4 dagar utan produktion på tomten blev resultatet. Jag får försöka ta igen det så jag hinner gjuta plattan innan juli.Det blev att elda upp det gamla uthuset som jag tyvärr fick riva och dessutom umgås lite med familjen, anledningen till att jag bygger där jag gör.
Grävmaskin och traktor på byggarbetsplats med jordhögar och omrörda markområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kom ett gäng leveranser härom veckan. Förutom cellplast, kantblock och armering så kom avlopp och golvvärme. Eller rättare sagt delar av golvvärmen. De skickade inte själva fördelarskåpet och nämnde inget om det. Det bara saknades så jag har ägnat några mailstunder till att försöka reda ut det. Nu verkar det som om det kommer i veckan i alla fall. Det blev lite olika leverantörer men senare kommer det mesta från C24 som hade bra offerter på byggmaterial.
Byggmaterial, såsom paket med cellplast och kantblock, ordnat utomhus vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leverans av cellplastisolering på en byggarbetsplats, redo för användning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markduken som jag behöver verkar bara finnas i blomrabattsdimensioner på bygghandeln så det blev en grossist som fixar det. 5 meters bredd istället för 1,5. Kommer på måndag och hamnar under singel inom ett par dagar. I samma leverans kommer också dräneringsrör och rör för radonluftning. Ska bestämma mig för om jag drar upp det i en innervägg redan nu eller ut genom grunden... Många beslut att ta. Dessutom ska jag plasta ett lager mellan cellplasten för att inte den eventuella radongasen ska komma upp i huset. Om det tokregnar efter jag lagt in plasten och gjutningen så har jag antagligen en grund pool på 180 kvadrat att simma i.

Jag har också gjort klart med banken som liksom alla andra här i trakten är mycket hjälpsamma. Skickar fakturor till dem som de betalar i tid, hoppas jag, samt ett kreditkort för mindre utgifter som också betalas av banken genom byggkreditivet. Tycker det verkar vara en bra lösning. Tyvärr ligger jag lite över budget nu, mycket pga dyrare materialpriser men också för att jag missat en del kostnader. Det blev sprängning och en hel del material som måste bort bland annat.
Byggarbetsplats med krossad sten framför en gul byggnad, mätinstrument i förgrunden och stockar och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid grävning märkte jag att jag hade felbedömt höjderna i ena hörnet av huset så jag behövde höja huset ett par decimeter. Låter som en krånglig operation gentemot kommunens bygglovshandläggare va? Nope, inte alls. Jag mailade handläggaren och berättade som det var och att jag ville höja FG 2 decimeter. Vad behöver jag göra? Hon svarade och bad om ursäkt att det tog tid (3 dagar) att svara men att det var ok och jag behövde inte göra mer. Det är service det!

Nu sitter jag och filar på dagsplan för nästa period jag är på bygget. Jobbar 5 dagar varannan vecka och resten på bygget. Kanske jag behöver ta in lite hjälp så jag hinner ikapp lite. Finns du i Gästrikland och vill byta timmar nu mot nästa år så hör av dig. Det blir en massa slit med hacka och spade men också lite finlir med grundblock i veckan.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Hur går det för dig, det har varit tyst några år. Blev det något hus? Höll budgeten?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.