Vi funderar på att anlita Västkuststugan eller Mjöbäcksvillan för vårt hus. Är det någon som har någon erfarenhet av de?
 
Mjöbäcksvillan har jag viss erfarenhet av. De var med i vår "finalomgång" tillsammans med Vallsjöhus och Lövsta trähus. Vi valde Vallsjö framför Mjöbäck eftersom vi fick bättre pris och högre kvalitet på huset från Vallsjö. När vi berättade för Mjöbäck att de var för dyra så var de villiga att ge oss bättre standard/sänka priset vilket vi tyckte var konstigt eftersom vi gjort det klart att det var final.

Vidare var vi och tittade i ett nyproducerat hus från Mjöbäcksvillan. Det var stora skador på tapeterna i hörnen på grund av rörelser i huset. Det är i och för sig inget konstigt i nybyggda hus men jag har aldrig sett så här stora skador. I ett hörn mellan ytter och innervägg hade till och med en gipsskiva spruckit på mitten pga rörelserna i huset. Normalt? Kan tilläggas att just det här huset var byggt med torpargrund och det kanske ger mer sättningar i huset än gjuten betongplatta.

Vi har även tittat på deras visningshus på HusExpo. I det huset blir man nästan sjösjuk eftersom det är så snett pga sättningar. Konstigt att de har kvar det huset eftersom det ger dålig reklam.

Nåja, trots de här något negativa sakerna så var det ganska nära att vi valde Mjöbäcksvillan. Säljaren som vi hade kontakt med (Lillemor) var bra.
 
Hej!
Vi bygger just nu Sörgården från Mjöbäcksvillan.
Innan vi bestämde oss kollade vi leverantörer i flera månader för att vara säkra på att vi valde rätt.
Jag ångrar inte för en sekund vårt val.
Mjöbäcksvillan har varit toppenbra att arbeta med, trots att vi köpt huset stömrest får vi fortfarande mycket support från säljarna.
Materialet som är med är av högsta kvalitet och dessutom är det så mycket medskickat så det räcker långt uppe på den oiredda våningen.
Huset är riktigt rejält och man får inte känslan av att det skulle vara massproducerat.
det har inte varit några som helst problem med att ändra planlösningen, vi har ritat om nästan allt.
En av alla possitiva saker är att huset är väldigt ljust, det är tex tre stora fönster i köket.
Jag kan mycket varmt rekomendera er att köpa Mjöbäck, vi ångrar oss inte, jag tycker att ni skall titta på en sörgården, den är jättefin, trots att den ser tråkig ut i deras katalog.

Cecilia
 
Hej igen!

Glömde tala om att vi innan vi köpte en Mjöbäcksvilla,
hade vi bestämt oss för en västkuststuga ( kommer inte ihåg namnet, det var en enplans villa på ca 145 kvadrat)
utefter ritningar och kataloger hade vi bestämt oss för detta, men när vi tittade på det ångrade vi oss, visst husen är jättefina, men känslan av en jättestor sommarstuga fanns där. dessutom var huset närstan 150 000 kr dyrare är vårt nuvarande hus som är 40 kvadrat större, standarden på inrede var i princip det samma.

Cecilia
 
En sak glömde jag säga. Västkuststugan ägs av Mjöbäcksvillan egentligen, Vd:d är bror till Kjell (Vd Mjöbäcksvillan). Vi var där i Mjöbäck på besök och såg Västkuststugans huvudkontor bara mitemot gatan ::)

Det jag har som erfarenhet av Västkuststugan är säljaren i Stockholm. Han sade ungefär att vi skulle få ett hus levererad för ett par milljoner och en massa telefonnummer till alla som skulle sätta ihop det. Visningshuset på HusExpo var jätte fin.
Men man kände sig som på Ikea, här får du paketet, klara dig själv! :-/

Till slut efter "flera ton kataloger" och ett antal offerter för diverse husleverantörer, bestämde vi oss att rita själva och hitta någon som kunde tillverka det.
Det gjorde vi och än så längre har vi inte ångrat oss en sekund.
Det blir en mycket speciellt hus, amerikansk inspirerad, med allt vi ville ha, utan kompromisser och inte dyrare än dom offerter vi hade fått.
 
Hej!

Vi byggde en Västkuststuga 1990.
Inget som vi kommer att göra om kan jag säga...

Vi gjorde plattan och murade "suterängvåningen" själva, så det är endast övervåningen som är Västkuststuga.
När huset kom så var det 5-6 montörer som reste ytterväggarna och lade taket.
När detta var klart så var det 2 montörer som stannade kvar och skulle göra resten, bl.a. innerväggar, isolering, golv m.m.

Montörfirman hyrdes in av V-stugan och hade fastpris på jobbet.
Dessa 2 som var kvar fuskade så in i helv...
När allt var klart så anlitade vi en opartisk besiktningsman som besiktigade huset. Efter att han kontaktat V-stugan så kom det 2 andra snickare som höll på i drygt 2 veckor med att göra i ordning efter fuskarna.

Nu håller vi på att köpa ny tomt att bygga på och jag kan lova att det SISTA som hamnar där är en Västkuststuga!
ALDIG MER en Västkuststuga!

Idapi
 
Du säger inte vart du byggde, vem som var säljare, men vi hade hört att man skulle akta sig från Stockholms säljaren, vilket vi hade redan fått den uppfattning, när vi pratade med honom.
Jag tror inte att det är Västkuststugans fel utom, vilka säljaren anlitar för att bygga det.
Tyvärr, kanske vet dom inte om på huvudkontoret hur många hus dom missar att sälja på grund av dåliga ergarenheter med sina säljare. Det påpekade jag, när jag var där i Mjöbäck.

I korthet är inga fel på huset i sig, bara på dom som bygger det.
 
Säljaren vi hade fanns (finns fortfarande?) på Husknuten i Göteborg. Efter att vi skrivit på papperen så hörde han inte av sig en enda gång till oss!

Ritningarna vi fick till bygglovet dög inte till kommunen och de fick göras om hur många gånger som helst.
Inga VA-ritningar över huvud taget... De fick vi göra själva.

Jag står fast... Västkuststugan suger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.