Är lecabalkar kapbara eller är de konstruerade så att de blir skrot om man kortar ner en för lång balk?
 
D
M maxmsm skrev:
Är lecabalkar kapbara eller är de konstruerade så att de blir skrot om man kortar ner en för lång balk?
När vi byggde med leca var det inga problem att såga i blocken.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
M maxmsm skrev:
Är lecabalkar kapbara eller är de konstruerade så att de blir skrot om man kortar ner en för lång balk?
Är det en balk som är avsedd att ta last ovan en öppning, eller är det vanliga block du avser att kapa?
 
D datja skrev:
När vi byggde med leca var det inga problem att såga i blocken.
Tack, det var vad jag hoppades på.
 
R Rejäl skrev:
Är det en balk som är avsedd att ta last ovan en öppning, eller är det vanliga block du avser att kapa?
En balk precis som det står i inlägget, kapa block har jag gjort många gånger, balken ska givetvis kunna ta en last och i detta fallet är det över en öppning.
 
R
M maxmsm skrev:
En balk precis som det står i inlägget, kapa block har jag gjort många gånger, balken ska givetvis kunna ta en last och i detta fallet är det över en öppning.
Ok, hur mycket är det du behöver kapa?
 
R Rejäl skrev:
Ok, hur mycket är det du behöver kapa?
Det vet jag inte, jag har hittat någon balk för vettigt pris som är 2400mm så jag får se hur det går att öppna väggen, det kanske kan gå att öppna 2400 utan problem.
 
AXS
Går ju annars ganska smidigt att gjuta själv eller sätta in något i stål.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ett par bilder på det som ska bort och göra att jag kommer in i nästa rum i källaren, förstärkningen ska då in i väggen ovanför är det tänkt, nuvarande takhöjd i källare är ca 162cm och dumfan som jobbar där är 187cm.....
Stenarna som ligger under den murade tegelväggen går ca 70cm ner.
Jag ska ner i utrymmet på andra sidan och börja riva där under dagen.

Skadad tegelvägg och erosion i gammalt källarutrymme med synliga rör och trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Källarutrymme med murade väggar, synliga rör, elinstallationer och en hög med tegelstenar vid en utgrävd del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Skulle absolut satsa på en järnbalk och gjuta sidorna som ger stöd till den.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Inget konstigt att kapa en murbalk men den är ju armerad så enklast är en rejäl betongkap. Annars får man karva med olika kapskivor på vinkelslipen.

Men i all vänlighet: Du har koll på murens bärighet och konstruktion? Vad vilar nedersta murskiftet på? Bara så du inte underminerar väggen. I normalfallet stämpar man ju också innan man river en bärande vägg.
 
AXS AXS skrev:
Skulle absolut satsa på en järnbalk och gjuta sidorna som ger stöd till den.
Hur ska jag då göra, min tanke är att plocka ur ett par skift i botten på väggen och stoppa i en lecabalk och evt lite expanderbetong för att inte riskera sättningar i väggen.
Menar du att en lecabalk inte håller?
 
M maxmsm skrev:
Menar du att en lecabalk inte håller
Det är svårt att svara på. Vad finns ovanför väggen du river?

Betänk också att du har jordtryck från väggarna runt omkring som kan spela in i vilka krafter väggen tar upp.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är svårt att svara på. Vad finns ovanför väggen du river?

Betänk också att du har jordtryck från väggarna runt omkring som kan spela in i vilka krafter väggen tar upp.
En tegelvägg, murad för ganska exakt 150 år sedan så det bör vara murat med kalkbruk, jag har lagat en skada i gavelväggen som slarviga hantverkare ställde till med och blev då rekommenderad att använda Finjas hydrauliska fogbruk pga ålder på huset.
 
Väggen bör vara ca 130mm tjock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.