R
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, vad menar jag egentligen. Den gamla gula isoleringen är jag inte kompis med. Det kanske också är en mineralull?
Den heter glasull…
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
surris
M Maledictus skrev:
Jordvärme och radiatorer (förutom i badrummet, där är det golvvärme). Rätt många eldstäder finns med. Självdrag som ventilation.

Jag har läst en del om att gamla hus helst inte ska förses med mineralull och plast så jag hade nog i så fall tänkt ångbroms och typ linisolering i så fall.
Med de förutsättningarna blir det svårt att räkna hem kostnadsbesparingen i närtid. Du kan skippa ångbromsen med 45mm linisolering.
 
surris surris skrev:
Med de förutsättningarna blir det svårt att räkna hem kostnadsbesparingen i närtid. Du kan skippa ångbromsen med 45mm linisolering.
Varför kan man skippa ångbromsen med linisolering?
 
surris surris skrev:
Med de förutsättningarna blir det svårt att räkna hem kostnadsbesparingen i närtid. Du kan skippa ångbromsen med 45mm linisolering.
Ja, det kanske var lite förenklat att säga att det enbart var en pengafråga. Grejen är att det skulle ju vara trevligt med lite högre komfort. Nu, för att spara pengar, så håller jag ju innertemperaturen lägre än jag hade velat. Och om fasade ändå inom några år behöver bytas så kan jag ju redan nu fundera på om man inte skulle "passa på" att isolera om man ändå kommer behöva byta fasaden.

Jag antar att det inte finns någon risk med att byta fasad och isolera en vägg åt gången? Typ en per år eller så. Vi tänker ju ändå ha samma typ av panel och färg som tidigare.
 
surris
M mxlmxlm skrev:
Varför kan man skippa ångbromsen med linisolering?
Rent teoretiskt kan man skippa ångbromsen med 45mm mineralull också för kondenspunkten hamnar inte i skiktet mellan isolering och trä. Om man inte har onormalt fukttillskott i huset och övertryck. Men har man en hygroskopisk isolering så har den förutsättningar för att torka ut fukt om det skulle uppstå.

Sen får du så pass bra ångmotstånd i de skivmaterial/panel (ex trä, gips) som man sätter upp utanför isoleringen.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
surris
M Maledictus skrev:
Ja, det kanske var lite förenklat att säga att det enbart var en pengafråga. Grejen är att det skulle ju vara trevligt med lite högre komfort. Nu, för att spara pengar, så håller jag ju innertemperaturen lägre än jag hade velat. Och om fasade ändå inom några år behöver bytas så kan jag ju redan nu fundera på om man inte skulle "passa på" att isolera om man ändå kommer behöva byta fasaden.

Jag antar att det inte finns någon risk med att byta fasad och isolera en vägg åt gången? Typ en per år eller så. Vi tänker ju ändå ha samma typ av panel och färg som tidigare.
Ja om fasaden är så pass dålig att den måste bytas blir ju kalkylen bättre. Det beror ju lite också på vart man bor såklart.

Tycker iaf att det låter vettigt att du satsar på extra isolering utvändigt om du ändå måste byta panelen.

Finns ingen risk med att byta en vägg åt gången.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Det finns spontade träfiberskivor för fasad. Kanske kan vara ett alternativ?
 
M Maledictus skrev:
Har du märkt stor skillnad i inomhusklimat och/eller energiförbrukning?
Jag gjorde det i samband med en totalrenovering så jag har inget att jämföra med tyvärr.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Det finns spontade träfiberskivor för fasad. Kanske kan vara ett alternativ?
Istället för isolering alltså? Och sedan slår man på panel utanpå det?
 
Nej det duger inte.
 
M Maledictus skrev:
Istället för isolering alltså? Och sedan slår man på panel utanpå det?
Nej dessa skivor är isolering. https://www.isoleringsbutiken.se/woodycell-sd-40mm

Det finns flera fabrikat. Det här är bara ett exempel. Jag har arbetat med konceptet och tyckte det var smidigt. Uppskattade att det inte kliar, och att det känns ”naturligt”. Ett av de mindre bra argumenten kanske, men det är min personliga upplevelse.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Det kanske slutar med att vi gräver ett rejält hål i plånboken och passar på att byta fönstren med i samband med detta. Om man skulle landa i att isolera utifrån med linisolering eller träfiberisolering, hur mycket vågar man lägga på utan att det blir problem med fukt eller liknande? Jag antar att man oavsett ska ha en ångbroms?
 
På utsidan kan du isolera hur mycket du vill.
 
MathiasS MathiasS skrev:
På utsidan kan du isolera hur mycket du vill.
Inte med glas-/stenull. Det är ingen skillnad mot att isolera från insidan. Lägger man på mer än 10cm isolering på ett gammalt hus, utan ångbroms/ångspärr, så kommer man med stor sannolikhet få fuktutfällning i väggen.
Har man däremot någon form av organisk isolering som kan andas, kan det däremot gå bra.
Men om sanningen ska fram, så är det sällan man tilläggsisolerar med mer än 10cm. Därför är det sällan ett problem.
 
Jag uppväcker tråden lite. Jag hade kontakt med en byggfirma idag som nämnde att de har tilläggsisolerat ett antal fasader genom att använda en s.k. "Västkustskiva". Det verkar vara en hyfsat stabil mineralullsskiva som finns i 30, 50 eller 80mm tjocklek. Fördelen med den varianten jämfört med att isolera på "traditionellt sätt" med reglar och fyllda fack är att man skruvar läkten direkt på isoleringen och får då inga köldbryggor. De nämnde också att man sätter en ångbroms (som jag tolkade det på telefon) innan isoleringen.

Är det ett problem att använda en sådan skiva mot en gammal plankstomme? Är det bättre att använda en organisk isolering och reglar? Finns det någon nackdel att i så fall välja den tjockaste isoleringen om man bortser från att det kan bli lite svårare att få ihop det med takfot och takutsprång på gavlarna?

Firman ska komma ut och kolla, mäta och diskutera saken så jag vill gärna ha lite input ifall det är saker jag behöver fråga eller ifrågasätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.