Hej alle, jeg vil være utrolig taknemmelig, om ni kan give en mening om dette. Spørgsmålet er subjektivt, men erfaringer modtages gerne!
Nybygnad: Mod väst installeres et stort vindue, höjde 165 cm, bredde 220 cm. Jeg kommer at installere en sittbænk foran vinduet. Der er ikke planeret for radiator under vinduet. Kommer det at føles koldt, når man sidder foran vinduet? Bør jeg planere med en lav plint radiator - eller er det lugnt? VVS installatøren har lavet bifogaede ritning. Det rekommanderer inte radiator foran det stor fönster med väst.
Jeg bor for nuværende i lejlighed med 18 år gamle to-lags fönster. Dette giver mærkbart kulderas/kuldefald nær større fönster.
Jeg har ingen erfaring med denne 3-lags fönster - men hoppas på mærkbart mindre kulderas.
Bedste hilsner, Morten
 
  • Arkitektonisk planritning av en interiör, möjligen en lägenhet, med tekniska specifikationer och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hej! Treglasfönster är generellt mycket bättre än tvåglasfönster så det kommer att vara skillnad från det du har idag.
Med det sagt så är det ändå kallare framför ett fönster än en vägg och om du ska ha en sittbänk framför fönstret så kan det upplevas som kallt där även om det inte blir ett riktigt kallras.
Jag hade nog velat ha ett element där för komfort även om det inte "krävs" för att hålla rummet varmt i övrigt men det är bara en känsla utan att ha någon direkt erfarenhet av bänk framför ett så stort fönster.
 
  • Gilla
MortenD
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hej! Treglasfönster är generellt mycket bättre än tvåglasfönster så det kommer att vara skillnad från det du har idag.
Med det sagt så är det ändå kallare framför ett fönster än en vägg och om du ska ha en sittbänk framför fönstret så kan det upplevas som kallt där även om det inte blir ett riktigt kallras.
Jag hade nog velat ha ett element där för komfort även om det inte "krävs" för att hålla rummet varmt i övrigt men det är bara en känsla utan att ha någon direkt erfarenhet av bänk framför ett så stort fönster.
Tak for svar! Hav en trevlig weekend!
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Hej,
De viktigaste faktorerna för kallraset är ju fönsterhöjden och fönstrets U-värde. 165 cm är förvisso relativt högt , men med riktigt välisolerade fönster (säg U=värden under 1,0) ska det inte behöva bli uttalat kallras där. Det är ju sällan -20 i Skåne villet också gynnar dig.

Det blir förstås ändå till sist en subjektiv komfortfråga, men i alla fall för egen del hade jag inte varit avskräckt att avvara radiator där, förutsatt att det är ett riktigt välisolerat och korrekt monterat fönster. Ville jag sen absolut sitta vid fönstret även på årets absolut kallaste dag, så kunde jag då ta med en filt och en kopp kaffe dit om jag var lite frusen tänker jag…
Mvh Fredrik
 
  • Gilla
MortenD
  • Laddar…
M Matsfredrik skrev:
Hej,
De viktigaste faktorerna för kallraset är ju fönsterhöjden och fönstrets U-värde. 165 cm är förvisso relativt högt , men med riktigt välisolerade fönster (säg U=värden under 1,0) ska det inte behöva bli uttalat kallras där. Det är ju sällan -20 i Skåne villet också gynnar dig.

Det blir förstås ändå till sist en subjektiv komfortfråga, men i alla fall för egen del hade jag inte varit avskräckt att avvara radiator där, förutsatt att det är ett riktigt välisolerat och korrekt monterat fönster. Ville jag sen absolut sitta vid fönstret även på årets absolut kallaste dag, så kunde jag då ta med en filt och en kopp kaffe dit om jag var lite frusen tänker jag…
Mvh Fredrik
Tak Frederik - det lyder bra, så bliver der også plads til forvaring under sitbænken i stedet for radiator - og man kan jo altid bruge ekstra plads til sine prylar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.