Hej,

Jag har sökt runt lite men blir inte klokare.

Vi har problem med en huvudsäkring som går titt som tätt, det är fas 3. Vi har idag 16A.

Det som sitter på fas 3 är spabad, luftvärmepump och varmvattenberedare gissar jag på. När det är kallt ute och badet värmer och luftvärmepumpen så går säkringen.

Fas 2 sitter större delar av köket och fas 1 sitter tvättstugan.

Om jag kontaktar en elektriker, vad finns det man kan göra? Jag ser inte att jag kan flytta över spabadet på någon annan fas utan att det blir problem.

Jag har Tibber och kan läsa av att fas 3 är uppe på 25-30A. Har funderat på att säkra upp till 20A, men skulle det ens räcka?
 
En elektriker kan kanske trava om belastningen i centralen för att få en jämn belastning, men ett spa med värmepatron ska säkras med 16 amp och redan där är problemet, För klent utifrån. Många med spa har fått säkra upp till 20 eller 25 amp. Det kostar på att koka vatten och man får ta smällen med dyrare storlek på mätarsäkringarna.
 
  • Gilla
Pexlol och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
20A kommer troligen inte räcka om du inte kan flytta om belastningen mellan faserna, men kan mycket väl räcka med en sådan åtgärd.
 
  • Gilla
Pexlol och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En elektriker kan kanske trava om belastningen i centralen för att få en jämn belastning, men ett spa med värmepatron ska säkras med 16 amp och redan där är problemet, För klent utifrån. Många med spa har fått säkra upp till 20 eller 25 amp. Det kostar på att koka vatten och man får ta smällen med dyrare storlek på mätarsäkringarna.
Är det i centralen som elektrikern flyttar om belastningen i fasen? Vad skulle en sån åtgärd kosta skulle du tro? Tänker om det är ett arbete som är åtgärdat på en timme eller ifall man får räkna med flera timmar.
 
MultiMan
Det tar inte särskilt lång tid att göra om centralen är väl planerad. Ibland i äldre hus kan det ibland sitta flera olika proppskåp av olika varianter och då kan det ta lite längre tid.

Det första jag gjorde när jag köpt mitt hus var att bygga till den el jag behövde och sedan slå på allt på max och mäta inkommande faser med en strömtång och sedan koppla om för jämnast belastning. Tog max 1-2 timmar för mig som amatör. Men arbetet kräver noggrannhet och auktorisation, så inget man bör göra själv om man inte vet vad man håller på med.
 
  • Gilla
Pexlol
  • Laddar…
A
Vad ligger de andra faserna på då? Du nämner bara en av faserna.
 
Av lasterna du nämner skulle jag säga att varmvattenberedaren är den sämsta att dela med spabadet. Men luftvärmepumpen är inte heller helt lyckad. Om du undersöker noga vad som ligger på de olika faserna så bör det vara en snabb och enkel uppgift för en elektriker att flytta runt förbrukarna. Ugnen är en till stor som helst inte skall ligga på samma fas. Räcker det inte med att flytta runt lasterna så behöver du säkra upp.
 
  • Gilla
Pexlol
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Vad ligger de andra faserna på då? Du nämner bara en av faserna.
Fas 2 brukar också varna i Tibber-appen ibland, men inte lika frekvent och säkringen har gått där en gång sen vi flyttade in för ett halvår sen.

Fas 1 verkar mest stabil, så det kanske är dit man ska flytta över något isf.

Vad vore vettigast att flytta? Både bad och luftvärmepump är ju något som går hela tiden.
 
läge att titta på en ferroamp energyhub och batteri, då får du lite fasbalansering och kan behålla din 16A säkring...
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.