Ända sen jag flyttade in i min bostadsrätt har jag haft en handikappsanpassad tröskel till badrummet. Har köpt en ny. Kan jag karva ut upphöjningen på den gamla utan att skada nåt tätskikt? Vill sen lägga den nya rakt ovanpå den gamla.
 
  • Röd vätska på trätrapp, möjlig spillning, närbild på ett hushållets interiör, fokus på dörrkarm och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Risken finns att tätskiktet är klistrat mot tröskeln
 
Är det bara jag som tycker att den nya ser likadan ut som den befintliga?

På frågan, allt går. Bara att ta det försiktigt. Min lilla erfarenhet av limmade tätskikt är att de är väldigt tåliga.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bara jag som tycker att den nya ser likadan ut som den befintliga?

På frågan, allt går. Bara att ta det försiktigt. Min lilla erfarenhet av limmade tätskikt är att de är väldigt tåliga.
Dom är väldigt lika. Den gamla är lite slipad upptill, medans den nya har en valsad kant. Klinkern går jämnt med tröskeln idag. Jag behöver få upp tröskeln. Tycker inte det är snyggt som det är idag.
 
BirgitS
Nu ser man inte mycket av golvet men det påminner om vad som var modernt ett tag på 90-talet. Det är ju omöjligt att veta hur man då gjorde vid tröskeln i ditt badrum eftersom det då inte alls var lika detaljstyrt som idag.

Varför tror du att det skulle vara någon särskild tröskel?
Den ser väl helt normal ut och går in under dörrfodret så det är knappast någon efterhandskonstruktion. Är foder och karm fuktskadade?

Kan det vara så att man vid renoveringen la nya klinker ovanpå gamla och det är därför som golvet är högt i förhållande till tröskeln?
Ofta kan man se det i golvbrunnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ser man inte mycket av golvet men det påminner om vad som var modernt ett tag på 90-talet. Det är ju omöjligt att veta hur man då gjorde vid tröskeln i ditt badrum eftersom det då inte alls var lika detaljstyrt som idag.

Varför tror du att det skulle vara någon särskild tröskel?
Den ser väl helt normal ut och går in under dörrfodret så det är knappast någon efterhandskonstruktion. Är foder och karm fuktskadade?

Kan det vara så att man vid renoveringen la nya klinker ovanpå gamla och det är därför som golvet är högt i förhållande till tröskeln?
Ofta kan man se det i golvbrunnen
Har själv satt i ny dörrkarm och dörr. Dom gamla såg förjävliga ut. Rörde aldrig tröskeln. Ska det inte vara en liten kant? Just nu ligger klinkern några mm över tröskeln.
 
  • Golvövergång mellan laminat och kaklat med synlig fogmassa och list i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Kan du inte fräsa/såga bort motsvarande på undersidan av nya tröskeln och limma den ovanpå med silicon? Så blir den ganska lätt att få bort igen utan att skada, hyfsat vattentätt och nuvarande tätskikt intakt.

Edit: saknas verktyg löses det med en hundring till någon granne via hygglo.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
larskarlsson larskarlsson skrev:
Har själv satt i ny dörrkarm och dörr.
Och karmen är redan fuktskadad?
larskarlsson larskarlsson skrev:
Rörde aldrig tröskeln. Ska det inte vara en liten kant? Just nu ligger klinkern några mm över tröskeln.
De flesta vill ju ha så lite tröskel som möjligt, precis som att det är modernt att lägga parkettgolv som går i ett mellan rummen utan att det är någon tröskel alls.

Är det en springa mellan silkonfogen och tröskeln?

Har du någon aning om hur gammalt badrummet är?
För om det är kring 30 år gammalt så brukar försäkringsbolag anse att den tekniska livslängden är uppnådd och alltså är badrummet i princip oförsäkrat och rätt stor risk för otätt tätskikt.

Edit: Förtydligande
 
Redigerat:
S
Limma dit en eklist uppepå den övre delen av ektröskeln om du vill höja den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ser man inte mycket av golvet men det påminner om vad som var modernt ett tag på 90-talet. Det är ju omöjligt att veta hur man då gjorde vid tröskeln i ditt badrum eftersom det då inte alls var lika detaljstyrt som idag.

Varför tror du att det skulle vara någon särskild tröskel?
Den ser väl helt normal ut och går in under dörrfodret så det är knappast någon efterhandskonstruktion. Är foder och karm fuktskadade?

Kan det vara så att man vid renoveringen la nya klinker ovanpå gamla och det är därför som golvet är högt i förhållande till tröskeln?
Ofta kan man se det i golvbrunnen.
larskarlsson larskarlsson skrev:
Har själv satt i ny dörrkarm och dörr. Dom gamla såg förjävliga ut. Rörde aldrig tröskeln. Ska det inte vara en liten kant?
BirgitS BirgitS skrev:
Och karmen är redan fuktskadad?

De flesta vill ju ha så lite tröskel som möjligt, precis som att det är modernt att lägga parkettgolv som går i ett mellan rummen utan att det är någon tröskel alls.

Är det en springa mellan silkonfogen och tröskeln?

Har du någon aning om hur gammalt badrummet är?
För om det är kring 30 år gammalt så brukar försäkringsbolag anse att den tekniska livslängden är uppnådd och alltså är badrummet i princip oförsäkrat och rätt stor risk för otätt tätskikt.

Edit: Förtydligande
Badrummet renoverades kanske 10-15 år sen. När jag flyttade in ca 5 år sen bytte jag alla dörrkarmar + dörrar. Det var fula orginal från 1965-ish när huset byggdes. Om det är en springa mellan silikonfogen och tröskeln? Nej, det utgörs av silikonet ca 3-4 mm som har försvunnit på lite ställen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.