Hej
Jag har ett 14 kvadrat gästrum i källaren som vi renovierat. Vi ska nu byta ut det fasta elementet och undrar lite om hur många watt man bör köpa. Tanken är att vill ha ett så litet element som möjligt utan att förstöra möjligheten till god uppvärmnning och inomhus klimat samt yttre påverkande faktorer m.m.

Fråga vad skulle ni rekommendera för element samt hur många watt behövs.
 
Minst 55 W/m2 och kanske 70 W/m2 om enkelt/dåligt isolerat.
 
  • Älska
Jonas E Hansson
  • Laddar…
Jonas E Hansson Jonas E Hansson skrev:
Hej
Jag har ett 14 kvadrat gästrum i källaren som vi renovierat. Vi ska nu byta ut det fasta elementet och undrar lite om hur många watt man bör köpa. Tanken är att vill ha ett så litet element som möjligt utan att förstöra möjligheten till god uppvärmnning och inomhus klimat samt yttre påverkande faktorer m.m.

Fråga vad skulle ni rekommendera för element samt hur många watt behövs.
Byter ni från vattenburet element? Annars står det antal W på det gamla elementet.
 
70W/m² är en tumregel som tillverkarna brukar ange. 1000W är en vanlig effekt på element. Skall det vara litet så välj ett öppet konvektorelement. Oljefyllda element och diverse designade element i gjutgranit och liknande är fysiskt större för samma effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byter ni från vattenburet element? Annars står det antal W på det gamla elementet.
Hej, vi byter ut det gamnla direktverkande elementet på 900 w. Men frågan är vad man bör ha och hur lågt man kan gå :)
Tack!
 
Jonas E Hansson Jonas E Hansson skrev:
Hej, vi byter ut det gamnla direktverkande elementet på 900 w. Men frågan är vad man bör ha och hur lågt man kan gå :)
Tack!
Det finns inget att spara på för låg effekt.

Du ska ha såpass effekt att du kan hålla den temp du valt.

För låg effekt så kan du kanske inte få upp tempen tillräckligt.

Större effekt så stänger elementet av sig när du uppnått önskad temp och temperaturen stiger fortare från kallt.

900-1500W är väl bra och finns massor av modeller att välja på.
 
Jonas E Hansson Jonas E Hansson skrev:
Hej, vi byter ut det gamnla direktverkande elementet på 900 w. Men frågan är vad man bör ha och hur lågt man kan gå :)
Tack!
Jag uppfattade litet element som att du ville ha det fysiskt litet. Om 900W räcker idag så räcker det framöver också. Kanske räcker det 700W också. Men det är ju bara gissningar. Det kan vara bra att veta att så länge elementet är av bra kvalitet och är stort nog att värma rummet så påverkar det inte förbrukningen. Finns det plats så finns det inga nackdelar med att välja ett med högre effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag uppfattade litet element som att du ville ha det fysiskt litet. Om 900W räcker idag så räcker det framöver också. Kanske räcker det 700W också. Men det är ju bara gissningar. Det kan vara bra att veta att så länge elementet är av bra kvalitet och är stort nog att värma rummet så påverkar det inte förbrukningen. Finns det plats så finns det inga nackdelar med att välja ett med högre effekt.
Tack! Det är just det som är saken. För inredningens skull så vill vi ha ett så litet (fysisk storlek) som möjligt. Därav frågan hur många watt man behöver för ett 14kvm källarrum.

nackdelen med stora element är att man tappar en hel del väggyta, antingen på höjden eller på längden. Ju mindre watt som krävs för rumstorleken desto bättre. Men jag vill ju inte gå under vad som är rekommenderat!

Tack för svar.
 
J Josth skrev:
Minst 55 W/m2 och kanske 70 W/m2 om enkelt/dåligt isolerat.
Tack för svar! Eftersom det är bra isolerat och i källaren så kanske man kan gå neråt mot 50 watt per kvm. Men vad är det som avgör? Man vill ju ha tillräckligt även för kalla vinternätter och eftersom vi inte har någon annan värmekälla där så är jag osäker.
 
Jonas E Hansson Jonas E Hansson skrev:
Tack för svar! Eftersom det är bra isolerat och i källaren så kanske man kan gå neråt mot 50 watt per kvm. Men vad är det som avgör? Man vill ju ha tillräckligt även för kalla vinternätter och eftersom vi inte har någon annan värmekälla där så är jag osäker.
Källare (betongväggar och i vart fall delvis under jord) påverkas långsamt av utetemperaturen och håller värme länge, så enstaka köldnätter märks knappt.

I värsta fall slänger man in ett löst element eller en kupevärmare eller vad man nu råkar ha.
 
  • Gilla
Jonas E Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.