J
Diskmaskin ESL7510RO, ca 6 år gammal, låter konstigt vid start av program - ungefär som en kombination av trasig fläkt eller pump som ej går som den ska. Missljud pågår i ca 20 sekunder, sedan går maskinen igång och fungerar som vanligt. Försöker få en uppfattning om vad problemet kan vara och om det är värt att reparera alt. byta till ny diskmaskin.//Joakim
 
  • Gilla
Skatan71
  • Laddar…
Maskinen börjar med att tömma vatten från tidigare disk, så det är avloppspumpen som låter. Kan vara en tandpetare eller ett kycklingben som ligger ivägen. Går det inte lösa själv skulle jag ta ut rep på det, billigare än ny maskin.
 
A
J JoakimU skrev:
Diskmaskin ESL7510RO, ca 6 år gammal, låter konstigt vid start av program - ungefär som en kombination av trasig fläkt eller pump som ej går som den ska. Missljud pågår i ca 20 sekunder, sedan går maskinen igång och fungerar som vanligt. Försöker få en uppfattning om vad problemet kan vara och om det är värt att reparera alt. byta till ny diskmaskin.//Joakim
låter dom en hund!
kolla avloppspumpen
 
J
Hej, tack för tipsen! Beställde omgående en ny avloppspump från Electrolux som levererades inom 48 timmar, när jag sedan skulle byta pumpen hittade jag en plastbit som hade "smitit" fram till pumpen som var anledningen till missljudet. Bytte trots detta pumpen när jag ändå hade maskinen utdragen/lagd på sidan och nu funkar allt kanon utan missljud.
 
M Mellanbarn skrev:
Maskinen börjar med att tömma vatten från tidigare disk, så det är avloppspumpen som låter. Kan vara en tandpetare eller ett kycklingben som ligger ivägen. Går det inte lösa själv skulle jag ta ut rep på det, billigare än ny maskin.
Tömmer ej vattnet
Min diskmaskin (Electrolux) funkar mycket bra på programtiden 2 tim 20 min. Men om jag istället väljer programtiden 3 tim 10 min inträffar ideligen att maskinen stannar och displayen visar felkod E4, som indikerar att maskinen inte kan pumpa ut vattnet ordentligt. Vad kan göras åt detta?
 
A
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tömmer ej vattnet
Min diskmaskin (Electrolux) funkar mycket bra på programtiden 2 tim 20 min. Men om jag istället väljer programtiden 3 tim 10 min inträffar ideligen att maskinen stannar och displayen visar felkod E4, som indikerar att maskinen inte kan pumpa ut vattnet ordentligt. Vad kan göras åt detta?
vad har du för modell som indikerar E4? en bänkdisk?
 
electroluxaren skrev:
vad har du för modell som indikerar E4? en bänkdisk? Ja en ca tolv år gammal bänkmaskin. Modell ESF2400OW.
 
Redigerat:
H Hans Åke Lindquist skrev:
Ja, en omkring tio år gammal bänkmaskin. Modell; ESF2400OW
 
A
Jag misstänkte det

Det är en PRC-tillverkning
kul att den har varit med så här länge...
Denna är ett under av idioti, oftast får man plocka isär hela maskinen för att göra en enkel grej och denna isärtagning är definitivt inte att leka med!
Hittar du inget uppenbart så är det nog tid att byta pumpen eller kretskortet eller båda.

pump 4055341426 500.-
kretskort 4055496386 2000.-
 
Stort tack bästa "Luxarn". Jag experimenterar vidare enligt dina råd samt byter samtidigt maskinens avloppsslang, som fick en liten förträngning vid en av mina tidigare reparationer. Synnerligen intressant repobjekt det här.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
H Hans Åke Lindquist skrev:
Stort tack bästa "Luxarn". Jag experimenterar vidare enligt dina råd samt byter samtidigt maskinens avloppsslang, som fick en liten förträngning vid en av mina tidigare reparationer. Synnerligen intressant repobjekt det här.
Nä det är långtifrån intressant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.