Har jag en "klassisk" furutrappa jag vill piffa upp. Har klurat på några olika alternativ och bla. om man ska slipa och betsa. Ribborna och träpanel runt tänker jag mig måla vitt. Men en vit trappa blir nog för mycket, känns som man skulle behöva bryta av med något mörkare färg. Ett annat förslag är att lägga någon typ av trappstegsmatta och endast måla ribbor/panel. Mycket mindre jobb blir det men frågan är om det kan bli snyggt. Kom gärna med egna erfarenheter 🙂
 
Rent generellt funkar det inte så bra att betsa tidigare målade/behandlade ytor. Det ställer väldigt höga krav på förarbetet eftersom du

1) måste få bort ALL tidigare behandling (lack, färg, olja eller vad det nu är) och
2) när allt är avlägsnat måste du slipa till en helt homogen yta.

Gör du inte ovanstående är risken hög att betsen tar/penetrerar ojämnt, med ett tråkigt flammigt resultat. Måla med lämplig färg är bättre i såna fall, golvfärg borde fungera. Jag håller med om att det borde vara någon mörkare färg, dock inte svart - man vill ju ha lite nyans/ljusskillnader så att det är lättare att se var man sätter fötterna. Vill du ha lite synlig trästruktur kanske golvlasyr kan vara något?

Jag var tidigare motståndare till matta i trappa men har börjat uppskatta det mer och mer. Oslagbart i fråga om minskad halkrisk. Tänk bara till två varv med hur du fäster den. I min spiraltrappa här hemma har man använt någon slags stift som är så långa att de gått rakt igenom stegen och in i skrubben under - akta huvudet! Min kära mor avlägsnade gammal matta på sin trapp från 70-talet och hade ett fullständigt helvete med att få bort allt det stenhårda limmet, satt verkligen otroligt hårt i träet och det slutade med att de fick göra en ganska hårdhänt slipning av hela trappan, mycket mer jobb än de först tänkt sig.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Rent generellt funkar det inte så bra att betsa tidigare målade/behandlade ytor. Det ställer väldigt höga krav på förarbetet eftersom du

1) måste få bort ALL tidigare behandling (lack, färg, olja eller vad det nu är) och
2) när allt är avlägsnat måste du slipa till en helt homogen yta.

Gör du inte ovanstående är risken hög att betsen tar/penetrerar ojämnt, med ett tråkigt flammigt resultat. Måla med lämplig färg är bättre i såna fall, golvfärg borde fungera. Jag håller med om att det borde vara någon mörkare färg, dock inte svart - man vill ju ha lite nyans/ljusskillnader så att det är lättare att se var man sätter fötterna. Vill du ha lite synlig trästruktur kanske golvlasyr kan vara något?

Jag var tidigare motståndare till matta i trappa men har börjat uppskatta det mer och mer. Oslagbart i fråga om minskad halkrisk. Tänk bara till två varv med hur du fäster den. I min spiraltrappa här hemma har man använt någon slags stift som är så långa att de gått rakt igenom stegen och in i skrubben under - akta huvudet! Min kära mor avlägsnade gammal matta på sin trapp från 70-talet och hade ett fullständigt helvete med att få bort allt det stenhårda limmet, satt verkligen otroligt hårt i träet och det slutade med att de fick göra en ganska hårdhänt slipning av hela trappan, mycket mer jobb än de först tänkt sig.
Tack för svaret lutar helt åt matta och någon typ av stift känns ju inte så fel. Ska googla runt lite, mina steg är uppskattningsvis 3,5 cm tjocka så bör ju funka 😃 Däremot är de horisontella i stegen betydligt tunnare och ser inte ut att vara behandlade på samma sätt som stegen 🙂
 
M MNilsson1 skrev:
Tack för svaret lutar helt åt matta och någon typ av stift känns ju inte så fel. Ska googla runt lite, mina steg är uppskattningsvis 3,5 cm tjocka så bör ju funka 😃 Däremot är de horisontella i stegen betydligt tunnare och ser inte ut att vara behandlade på samma sätt som stegen 🙂
 
  • Inomhusbild av en trätrappa med panelvägg, geländer och saker vid foten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har målat en lackad furutrapp vit utan slipning med hjälp av en första strykning av "häftgrund". Bet fint på den lackade ytan och gav bra fäste åt lackfärgen efteråt.

Rekommenderas.
 
  • Gilla
MNilsson1
  • Laddar…
Detta är ett populärt val när vi gör våra trappor i både nyproduktion och renovering
 
  • Trappa med trätrappsteg och vita sidor, nyinstallerad, modern, enkelt och stilrent heminteriör, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ibruks skrev:
[länk]

Om du vill ha "nya" tresteg.
Sen skulle jag måla räcke och sättstegen i samma färg
Det där ska jag lägga på minnet helt klart intressant 😀Sättsteg/räcke kommer också målas, handtagsräcket har jag plockat ner för målningen bakom men kommer troligtvis ersätta med 36 mm rep 😀
 
Har fattat beslutet att lägga matta på stegen och måla sättstegen vita, men jag skulle även vilja ha vit här enligt bild, inte behöver jag väl slipa massa där? Är ju ingen yta som utsätts för slitage, tänker mig målartvätt och därefter grundfärg? (kvist/spärrgrund) 🙂
 
  • Trätrappa med ljusa väggar och rosa linje markerar imaginär stigningslinje eller ledstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MNilsson1 skrev:
Har fattat beslutet att lägga matta på stegen och måla sättstegen vita, men jag skulle även vilja ha vit här enligt bild, inte behöver jag väl slipa massa där? Är ju ingen yta som utsätts för slitage, tänker mig målartvätt och därefter grundfärg? (kvist/spärrgrund) 🙂
Du kan alltid rugga ytan med lite grövre papper innan grundning ~100korn och sen slipa med lite finare korn ~200 mellan grund och färdigfärg. Jag skulle lägga mer kärlek på ovansidan vagnstycket då denna är vad man kommer se mest av.
Fördelen med färg är att man alltid kan göra om. Lycka till!
 
  • Gilla
MNilsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.