N
G guggen skrev:
På samma sätt som man har koppar eller annat som snäckor inte tycker om i båtfärg har man "bra", dvs äkta, pigment i linoljefärgen särskilt på tex fönster. Dessa möglar då inte och fåglar äter inte upp kitet.
I gamla färger fanns det ofta bly och annat otrevligt. Idag är det zink i grundfärgen och olika oxider, koppar mm i färgerna. I billiga färger eller där de bryts av okänd kan det nog vara vad som helst.

Sedan finns det två huvud-skolor när det gäller målningen. Med eller utan balsamterpentin. Traditionellt har man målat utomhus med färgen utspädd med terpentin i olika grad de första två lagren och det sista ofta utan utspädning. Det ger en enorm inträngning av färgen.
Problemet har varit att terpentin inte är speciellt bra för människan att inandas och för några år sedan klassades linoljefärgen som skadlig/giftig pga av detta. Sedan dess har man tagit bort rekommendationen av måla på detta sätt hos de flesta tillverkare och nu får igen färgen vara med i allehanda tester och rekommendationer.
Men sannolikt är det samma färg.
Nu späder man med linolja istället.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
N Nephew skrev:
De menar Selder: [länk]
Det finns ingen plast i deras färger.
De påstår det. Men det finns en annan tråd där någon dykt ner i färgens sammansättning som har andra åsikter.
Vad grundar du din åsikt på?
Min egna erfarenhet är att den torkar snabbt, nästan luktfri, men beter sig som en modern färg och tränger knappt in någonting.
 
N Nephew skrev:
Nu späder man med linolja istället.
Man späder linolja med linolja... Wow.

Som sagt, det viktiga är att man använder linolja och inte plast, sen finns det många skolor.
Det kan dock vara bra att ibland förstå varför man inte rekommenderar det ena förfarandet framför andra.
 
N
G guggen skrev:
De påstår det. Men det finns en annan tråd där någon dykt ner i färgens sammansättning som har andra åsikter.
Vad grundar du din åsikt på?
Min egna erfarenhet är att den torkar snabbt, nästan luktfri, men beter sig som en modern färg och tränger knappt in någonting.
Läs produktinformationen på deras färger.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag skrev om pigment och det viktiga att ha bra pigment. Dessa förhindrar bla mögel. Vad jag då menar är att köpa kvalitetsfärg, dessa har normalt bra och äkta pigment.
Jag har har använt många av fabrikaten på marknaden, det enda av de dyra jag inte kan rekommendera är just selden, som är en form av modern linoljefärg. Det finns en annan tråd om denna här. Tydligen innehåller den ngn form av plast.

Det finns ungefär lika många sätt att måla med linolja som det finns målare. Det viktiga är att måla med en bra linolja.
ok, då missförstod jag dig.

Intressant med plasten. Selder skriver inget om det. Har du någon källa?
 
G guggen skrev:
De påstår det. Men det finns en annan tråd där någon dykt ner i färgens sammansättning som har andra åsikter.
Vad grundar du din åsikt på?
Min egna erfarenhet är att den torkar snabbt, nästan luktfri, men beter sig som en modern färg och tränger knappt in någonting.
Nej, Selders färg beter sig inte alls som en akrylat eller alkydfärg. Inte alls.

Däremot har vi slutat att använda allting utom deras vita kulörer utomhus. Har haft enorma problem med att färgen mattas och har gått över till Wibo istället.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej, Selders färg beter sig inte alls som en akrylat eller alkydfärg. Inte alls.

Däremot har vi slutat att använda allting utom deras vita kulörer utomhus. Har haft enorma problem med att färgen mattas och har gått över till Wibo istället.
Lite soloxiderad linolja i sista strykningen behåller glansen.
 
N Nephew skrev:
Lite soloxiderad linolja i sista strykningen behåller glansen.
Fast då har man helt andra problem när man gör det yrkesmässigt.

Om vi inte följer tillverkarens rekommendationer blir det garanterat problem med garantin.

Dessutom är det frågan om vad "behåller glansen" innebär? Lika bra som andra fabrikat? Vi har märkt väldigt stora skillnader på Selder gentemot tex Ottossons och Wibo. Kulören mattas helt enkelt väldigt fort. Då känns det tryggare att ta något som man vet funkar bättre.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N
Daniel_N Daniel_N skrev:
Fast då har man helt andra problem när man gör det yrkesmässigt.

Om vi inte följer tillverkarens rekommendationer blir det garanterat problem med garantin.

Dessutom är det frågan om vad "behåller glansen" innebär? Lika bra som andra fabrikat? Vi har märkt väldigt stora skillnader på Selder gentemot tex Ottossons och Wibo. Kulören mattas helt enkelt väldigt fort. Då känns det tryggare att ta något som man vet funkar bättre.
Har någon här på forumet, som följt tillverkarens rekommendationer, någonsin fått ut något på garantin när det gått snett?

Ottossons rekommenderar denna tillsats i sista strykningen: https://ottossonfarg.com/produkt/soloxiderad-linolja/
 
N Nephew skrev:
Har någon här på forumet, som följt tillverkarens rekommendationer, någonsin fått ut något på garantin när det gått snett?

Ottossons rekommenderar denna tillsats i sista strykningen: [länk]
Jag har kollegor som fick ersättning för fönster på en hel fasad. Vill inte gå djupare i detaljer (och jag har inte alla), men det förekommer.

Samtidigt förstår jag vad du är ute efter. De flesta tillverkare jag har talat med är väldigt duktiga på att se allt annat som kan vara problematiskt än deras färg. En kollega menade att deras instruktioner inte handlar om att få det bästa möjliga skyddet utan att se till att det finns minsta möjliga risk att tillverkaren får problem om det inte blir bra. Betyder såklart inte att de måste vara bedragare, men kanske kan handla om att man hellre rekommenderar en metod som har störst chans att lyckas och bli bra, än en som kanske kräver mer av målaren men som blir ännu bättre.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
De påstår det. Men det finns en annan tråd där någon dykt ner i färgens sammansättning som har andra åsikter.
Vad grundar du din åsikt på?
Min egna erfarenhet är att den torkar snabbt, nästan luktfri, men beter sig som en modern färg och tränger knappt in någonting.
N Nephew skrev:
De menar Selder: [länk]
Det finns ingen plast i deras färger.
Jag hittar ingenting om plast på Selders sida och då har jag även läst faktabladen. Linoljan bildar naturliga polymerer står det.

Det jag däremot saknar är info om deras linolja! Oljorna har olika namn och man får veta att de har genomgått en hemlig raffineringsproces. Men om den är kokt eller rå, kallpressad eller varmpressad, allt detta som är grundläggande linoljekunskap, låter de vara hemligt till och med i faktabladen! Därmed hålls användaren i okunskap, och binds upp till att använda enbart Selders produkter.

Selders bidrar inte till allmänbildning om linoljeprodukter utan bara till att sälja sina egna grejer, det tycker jag är osympatiskt!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Apropå färg som "behåller glansen". Nog är en anledning till att jag målar med linoljefärg att den åldras vackert, vittrar, kritar, blir en levande yta. Hade jag velat ha en stabil och glansig färgyta hade jag valt en annan färgtyp!
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag hittar ingenting om plast på Selders sida och då har jag även läst faktabladen. Linoljan bildar naturliga polymerer står det.

Det jag däremot saknar är info om deras linolja! Oljorna har olika namn och man får veta att de har genomgått en hemlig raffineringsproces. Men om den är kokt eller rå, kallpressad eller varmpressad, allt detta som är grundläggande linoljekunskap, låter de vara hemligt till och med i faktabladen! Därmed hålls användaren i okunskap, och binds upp till att använda enbart Selders produkter.

Selders bidrar inte till allmänbildning om linoljeprodukter utan bara till att sälja sina egna grejer, det tycker jag är osympatiskt!
Jag har såklart läst deras fakta och information en mängd gånger, de påstår som alla andra att de har den renaste och bästa färgen :)
De har gjort ngn form av "modern" linolja som torkar snabbt. Tyvärr är min egna och en hel del andras att det kommer med en hel del problem.
För mig räcker de bristerna med att man får, upplever jag, en akryl yta, dålig täckning och inte tränger in någonting. Den ser inte alls ut eller åldras som en traditionell linolja. Den var faktiskt så dålig så jag fått speedheata och skrapa ner ett helt rum för att måla med en traditionell linoljefärg.
Jag håller med om det problematiska i att de skriver mkt litet om raffineringen, dessa polymerer som bildas mm.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Apropå färg som "behåller glansen". Nog är en anledning till att jag målar med linoljefärg att den åldras vackert, vittrar, kritar, blir en levande yta. Hade jag velat ha en stabil och glansig färgyta hade jag valt en annan färgtyp!
Fast det jag skrev handlade om att det tappade kulören (hoppas jag att jag skrev i alla fall, kanske var jag slarvig). Det gör linoljefärg i allmänhet. Men skillnaden på olika fabrikat är milsvidd och Selders i annat än vitt är långt ifrån att uppfylla våra krav på området.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag skrev om pigment och det viktiga att ha bra pigment. Dessa förhindrar bla mögel. Vad jag då menar är att köpa kvalitetsfärg, dessa har normalt bra och äkta pigment.
Jag har har använt många av fabrikaten på marknaden, det enda av de dyra jag inte kan rekommendera är just selden, som är en form av modern linoljefärg. Det finns en annan tråd om denna här. Tydligen innehåller den ngn form av plast.

Det finns ungefär lika många sätt att måla med linolja som det finns målare. Det viktiga är att måla med en bra linolja.
Hur har det gått med länken till att selder innehåller plast?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.