Hej!

Jag har två stycken kattvindar på var sin sida av rummet. En av de är klädkammare med den andra är en kallförråd. Min fråga om jag kan riva bort väggen.
Jag har rivit bort tappen och så här ser det ut 🙂

Har tittat i tidigare men inte hittat exakt som vårt kattvind.
 
  • Sliten vägg med trasigt gipsskikt som avslöjar underliggande träpanel. Renoveringsbehov framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Ofta har väggen som bildar kattvinden en bärande funktion, rekommenderar inte att riva bort den innan man tagit reda på om den är bärande..
Har du någon ritning på takstolarna så kan du fråga en konstruktör om väggen är bärande.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Tack! Har letat överallt men hittar inte ritningen. Kan ja ta bort allt förutom reglerna där taket vilar på?
 
wildeside
T Tage97 skrev:
Tack! Har letat överallt men hittar inte ritningen. Kan ja ta bort allt förutom reglerna där taket vilar på?
Tror inte det är några problem så länge man inte river några reglar som ingår i takstolen eller avstyvningar mellan takstolarna.
Men som sagt rekommenderar kontakt med någon konstruktör.
 
Jag vill påstå att alla kattvindar är mer eller mindre bärande.
Mycket är också beroende av saker som takbeklädnad , snözon , rasar sön av lätt mm.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
T Tage97 skrev:
Tack! Har letat överallt men hittar inte ritningen. Kan ja ta bort allt förutom reglerna där taket vilar på?
Nä, ta inte bort någonting. Förutom att kattvindsväggar oftast är bärande, som sagt, kommer de här öppna planlösningarna vara totalt ute om max 10 år!
 
  • Älska
  • Gilla
Tage97 och 3 till
  • Laddar…
Lyssna på Sågspånet!

Modet växlar huvudlöst snabbt och under min litet mer än 40-åriga levnad har samma lösningar hunnit bli moderna och omoderna flera gånger.

Jag skulle gissa att väggen är bärande eller stabiliserande på något vis. Det är de vanligen men inte alltid.
 
  • Gilla
Tage97
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag väljer att behålla väggarna 😊

Nu till nästa fråga. Jag har masonit på alla väggar. Kan jag köra gips direkt på dem eller ska jag ta bort dem och sen gips?

Har läst i flera trådar och alla säger så olika. Vad är eran erfarenhet?
 
Gips på, antingen renoveringsgips (6mm) eller vanlig 13mm.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gips på, antingen renoveringsgips (6mm) eller vanlig 13mm.
Finns det någon nackdel med att behålla masoniten?
Jag tänker att man kan köpa längre gipsskruvar 😊
 
T Tage97 skrev:
Finns det någon nackdel med att behålla masoniten?
Jag tänker att man kan köpa längre gipsskruvar 😊
Bara fördelar som jag ser det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara fördelar som jag ser det.
Bättre värme/ljudisolering?

Har läst i andra trådar att masonit rör sig. Kommer det påverkar gipset ovanpå? 😊
 
T Tage97 skrev:
Bättre värme/ljudisolering?

Har läst i andra trådar att masonit rör sig. Kommer det påverkar gipset ovanpå? 😊
Lite, bättre fäste för skruvar också som du skrev. Mindre jobb. Se bara till att inte sätta gispskarvar på masonitskarvar, stor risk för sprickor då.
 
  • Gilla
Tage97 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite, bättre fäste för skruvar också som du skrev. Mindre jobb. Se bara till att inte sätta gispskarvar på masonitskarvar, stor risk för sprickor då.
Tack för tipset! Antar också att jag måste använda längre skruvar? För att den ska komma ut ända till panelen? 😊
 
Det går bra med enkel skruv också, skadar inte med dubbel dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.