linoljefärg gulnar om den inte blir belyst med solljus/dagsljus. Lärde mej detta av egen misstag efter jag målat taket i mitt kök som log mot norr. Målade med egentillverkat linoljefärg på kokt linolja och titanoxid som vit pigment. Taket skulle ju vara vit men gulnade kraftigt inom några år. Målade över misstaget med en alkyd för att få det i vit som består.

Om man målar med en pigmenterat linoljefärg i en kulör så gör den gulnande färgtonen inte så mycket. Färgnyansen blir bara en aning varmare med tiden.
Kan tänka mej att det är svårt att bättringsmåla små fläckar osynligt med oljefärg då den åldras på annat sätt än plast.
 
  • Gilla
Brawn
  • Laddar…
G guggen skrev:
Men då är grundproblemet att du inte har pigment i, jag brukar aldrig stryka utan pigment.
Jag har målat ett antal hus under 25 år, alltid med rå kallpressad av god kvalitet. Utomhus späder jag gärna med terpentin för att det skall suga och torka riktigt bra först och ibland även andra strykningen. Utomhus en fin vårdag eller tidig höst yttorkar ju ett färgstrykning på 1-2 dagar. Nu väljer jag också färg med pigment som är bra för att ha utomhus, det tror jag gör den största skillnaden när det gäller mögel. Enda gången jag fått mögel i ngn omfattning, blandade jag inte kulören själv utan beställde bruten.

Även på båtar är väl rekommendationen att använda rå linolja och låte den mättas, torka ett par veckor tills ytskiktet härdar innan man lackar.
Men nu pratar jag om att fräscha upp en målad yta med linolja. Så som rekommenderas av många som ett slags underhåll av den målade ytan. I en äldre broschyr från Ottosson stod att man kunde använda antingen rå eller kokt linolja till detta. I en senare version av broschyren tror jag att han bara nämner kokt linolja, vilket är klokt! Det vi diskuterar här är alltså underhåll av målade ytor medelst inoljning, ej behandling av bart trä!

Nu har jag så många gånger läst att du alltid målar med rå linolja, men jag förstår fortfarande inte hur du menar. Menar du att du blandar till egen färg av rå linolja och pigment? Varför då? Mig veterligen används kokt linolja till färgtillverkning just för att den är filmbildande medan den råa enbart används till impregnering eller till att späda ut grundfärgen med. Och vad menar du med att du bara använder utomhuspigment? Finns det ens något sådant?
 
N
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Men nu pratar jag om att fräscha upp en målad yta med linolja. Så som rekommenderas av många som ett slags underhåll av den målade ytan. I en äldre broschyr från Ottosson stod att man kunde använda antingen rå eller kokt linolja till detta. I en senare version av broschyren tror jag att han bara nämner kokt linolja, vilket är klokt! Det vi diskuterar här är alltså underhåll av målade ytor medelst inoljning, ej behandling av bart trä!

Nu har jag så många gånger läst att du alltid målar med rå linolja, men jag förstår fortfarande inte hur du menar. Menar du att du blandar till egen färg av rå linolja och pigment? Varför då? Mig veterligen används kokt linolja till färgtillverkning just för att den är filmbildande medan den råa enbart används till impregnering eller till att späda ut grundfärgen med. Och vad menar du med att du bara använder utomhuspigment? Finns det ens något sådant?
Linoljevax är bra för uppfräshning.
 
G guggen skrev:
Jag har alltid använd rå kallpressad linolja för utomhusmåleri, panel etc. Och rå eller kokt för inomhus snickerier.
Har haft uppfattningen att en bra rå i princip aldrig "torkar", går in djupare och därmed skyddar bättre, naturligtvis alltid med åtminstone zink i basen.
Är detta felaktigt eller varför skulle man använda kokt tex utomhus?
En rå linolja oxiderar till slut. I övrigt har jag skrivit längre upp varför rå linolja är sämre till fönster.
 
Redigerat:
TRJBerg TRJBerg skrev:
När jag målade med konstnärsfärger i början på 70-talet (oljemålningar) så var färgen viktig för "torktiden". Den effekten varierade mellan olika färger. Typiskt tog det 2 veckor innan färgen var yttorr. (Fördel då man kunde fortsätta måla i flera dagar färg-i-färg.)
Har för mig att kokt linolja hade nackdelen att gulna kraftigt med tiden.
Gjorde rent penslarna med såpa och varmt vatten. (Dyra penslar.)
Målade både tunt och tjockt beroende på effekten jag var ute efter. Vi använde även andra medel för olika effekter, bl a delvis genomskinlighet för att låta underliggande färger skina igenom.
Kan tillägga att jag sett vad som händer när man använder linolja utan färg på en dörr. Det tog en evighet innan den var yttorr. (Månader?)
Håller med, linolja (vet ej om rå är lika mkt som kokt) gulnar om det inte utsätts för uv-ljus.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ottosson förslår gurndmålning av fasad med 30% linoljefärg + 70% rå linolja. Låt torka minst 4-5 dagar. Jag körde det på ohyvlad (!) panel. Och sen outspädd färg på det. Verkar funka utan mögel.

(Tio år har passerat och östsidan med sol behöver nu målas om. Det värsta med linoljefärg är att arbetet aldrig tar slut...)
Mögel eller ej handlar om många faktorer. Allt annat lika är rå linolja sämre på området än kokt (och sen är det olika mellan de olika kokta linoljorna också, men klart mindre skillnad).
 
N Nephew skrev:
Linoljevax är bra för uppfräshning.
Sådär. Eller alltså ja, både linoljevax och kokt linolja fräschar upp, binder pigment tillbaka i färgskiktet (som annars kritar) vilket är bra. Men samtidigt är min uppfattning - om du ändå är där och arbetar - stryk på färg istället, det är absolut det bästa.
 
  • Gilla
Raufus
  • Laddar…
Vill också skriva en annan sak, mitt i all diskussion om rå/kokt/kallpressad/soloxiderad/olika fabrikat/terpentin osv.

Det är skillnad. Vissa metoder är absolut bättre än andra. Men det allra viktigaste är att man använder en linoljefärg till fönster. Exakt vilken är mindre viktigt.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Mögel eller ej handlar om många faktorer. Allt annat lika är rå linolja sämre på området än kokt (och sen är det olika mellan de olika kokta linoljorna också, men klart mindre skillnad).
Nja, när man stöter på 50-100 år gammal linoljad panel eller gamla fönster som målats med linolja och helt saknar både mögel och annat, handlar det ofta om pigmentet. Ordentligt med bra pigment. Har själv en samling av fint blyvit och andra härligheter som håller det mesta borta :)
Men idag är såklart detta inte möjligt, då får man iaf se till att det finns några pigment av kvalitet i färgen.
Sedan förordar väl även färgtillverkarna att man åtminstone skall grundmåla med rå kallpressad linolja, tex zinkvit, innan man vi börjar med en pigmenterad kokt kallpressad.
 
G guggen skrev:
Sedan förordar väl även färgtillverkarna att man åtminstone skall grundmåla med rå kallpressad linolja, tex zinkvit, innan man vi börjar med en pigmenterad kokt kallpressad.
Jag vet inte om jag hänger med dig. Zinkvitt är ingen linolja, det är ett pigment.

Rekommendationerna varierar mellan olika tillverkare. Vi har mest använt Selder och Wibo för utomhusbruk, ingen av dem rekommenderar grundning med rå linolja.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nja, när man stöter på 50-100 år gammal linoljad panel eller gamla fönster som målats med linolja och helt saknar både mögel och annat, handlar det ofta om pigmentet. Ordentligt med bra pigment. Har själv en samling av fint blyvit och andra härligheter som håller det mesta borta :)
Men idag är såklart detta inte möjligt, då får man iaf se till att det finns några pigment av kvalitet i färgen.
Sedan förordar väl även färgtillverkarna att man åtminstone skall grundmåla med rå kallpressad linolja, tex zinkvit, innan man vi börjar med en pigmenterad kokt kallpressad.
Jösses, hur ska en amatör bli klok på detta med linoljefärgsmålning när du propagerar för att linolja (inte linoljefärgsmåla) och att använda pigment (blyvitt) som för länge sedan är förbjudna av miljöskäl? Använder du DDT också i trädgården?

Mitt råd till alla som funderar på att börja måla med linoljefärg är: strunta i forumdiskussioner av detta slag, strunta i beskäftiga råd om hemmagjorda blandningar, strunta i alla råd typ "jag har alltid gjort si och så", strunta i alla tuppfäktningar och detaljdiskussioner om påvens skägg!

Välj ett linoljefärgsfabrikat och håll dig strikt till tillverkarens användningsbeskrivning! Skulle du få problem så är det tillverkaren du ska kontakta. Olika tillverkare har lite olika blandning till sina färger, och det som gäller för den ene kanske gäller inte för den andre. Därför, håll dig strikt till tillverkarens anvisningar!

Visst kan man tillåta sig att freestyla och pröva egna blandningar, men det krävs kunskap och en viss linoljefärgsvana för bra resultat!
 
  • Gilla
MatsB2D2 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det finns så mycket känslor kring linoljefärg.

Men som jag ser det är det att det är just att det är så enkelt som är fördelen. En färgburk och och pensel.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag vet inte om jag hänger med dig. Zinkvitt är ingen linolja, det är ett pigment.

Rekommendationerna varierar mellan olika tillverkare. Vi har mest använt Selder och Wibo för utomhusbruk, ingen av dem rekommenderar grundning med rå linolja.
Jag skrev om pigment och det viktiga att ha bra pigment. Dessa förhindrar bla mögel. Vad jag då menar är att köpa kvalitetsfärg, dessa har normalt bra och äkta pigment.
Jag har har använt många av fabrikaten på marknaden, det enda av de dyra jag inte kan rekommendera är just selden, som är en form av modern linoljefärg. Det finns en annan tråd om denna här. Tydligen innehåller den ngn form av plast.

Det finns ungefär lika många sätt att måla med linolja som det finns målare. Det viktiga är att måla med en bra linolja.
 
Redigerat:
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jösses, hur ska en amatör bli klok på detta med linoljefärgsmålning när du propagerar för att linolja (inte linoljefärgsmåla) och att använda pigment (blyvitt) som för länge sedan är förbjudna av miljöskäl? Använder du DDT också i trädgården?

Mitt råd till alla som funderar på att börja måla med linoljefärg är: strunta i forumdiskussioner av detta slag, strunta i beskäftiga råd om hemmagjorda blandningar, strunta i alla råd typ "jag har alltid gjort si och så", strunta i alla tuppfäktningar och detaljdiskussioner om påvens skägg!

Välj ett linoljefärgsfabrikat och håll dig strikt till tillverkarens användningsbeskrivning! Skulle du få problem så är det tillverkaren du ska kontakta. Olika tillverkare har lite olika blandning till sina färger, och det som gäller för den ene kanske gäller inte för den andre. Därför, håll dig strikt till tillverkarens anvisningar!

Visst kan man tillåta sig att freestyla och pröva egna blandningar, men det krävs kunskap och en viss linoljefärgsvana för bra resultat!
På samma sätt som man har koppar eller annat som snäckor inte tycker om i båtfärg har man "bra", dvs äkta, pigment i linoljefärgen särskilt på tex fönster. Dessa möglar då inte och fåglar äter inte upp kitet.
I gamla färger fanns det ofta bly och annat otrevligt. Idag är det zink i grundfärgen och olika oxider, koppar mm i färgerna. I billiga färger eller där de bryts av okänd kan det nog vara vad som helst.

Sedan finns det två huvud-skolor när det gäller målningen. Med eller utan balsamterpentin. Traditionellt har man målat utomhus med färgen utspädd med terpentin i olika grad de första två lagren och det sista ofta utan utspädning. Det ger en enorm inträngning av färgen.
Problemet har varit att terpentin inte är speciellt bra för människan att inandas och för några år sedan klassades linoljefärgen som skadlig/giftig pga av detta. Sedan dess har man tagit bort rekommendationen av måla på detta sätt hos de flesta tillverkare och nu får igen färgen vara med i allehanda tester och rekommendationer.
Men sannolikt är det samma färg.
 
Redigerat:
N
G guggen skrev:
Jag skrev om pigment och det viktiga att ha bra pigment. Dessa förhindrar bla mögel. Vad jag då menar är att köpa kvalitetsfärg, dessa har normalt bra och äkta pigment.
Jag har har använt många av fabrikaten på marknaden, det enda av de dyra jag inte kan rekommendera är just selden, som är en form av modern linoljefärg. Det finns en annan tråd om denna här. Tydligen innehåller den ngn form av plast.

Det finns ungefär lika många sätt att måla med linolja som det finns målare. Det viktiga är att måla med en bra linolja.
De menar Selder: https://selder.com/
Det finns ingen plast i deras färger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.