Kan man verkligen få luften att gå neråt via en skorsten...

Vi har ett gammalt hus i två våningar med självdrag som är/ska isoleras något invändigt. Det är putsat på utsidan och fönstren är nyrenoverade vilket innebär att det inte finns några springor med tilluft (om man inte vill ha det förstås, går ju att ordna). Det finns inga tilluftsventiler i något rum, däremot finns det eldstäder i varje rum, se planlösningen nedan. Bara några få av eldstäderna kommer användas för myseldning och om det blir riktigt kallt, det är nyligen indraget vattenburen värme via radiatorer.

Behöver jag sätta in tilluftsventiler eller räcker det med eldstäderna, och isåfall, var ska ventilerna sitta?
 
  • page6-1005-thumb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luften tar alltid enklaste vägen, så har du frånluft i huset så kommer det säkert in via skorsten.
 
Har bara mekansik frånluft i badrum och kök... Det är kruxet :) Antar att den varma luften även vill ta sig upp i skorstenen, alltså frånluft, men var kommer syret i så fall in i huset? Kan det av sig självt bli drag upp i en pipa och tilluft ner via en annan pipa i ett annat rum? Om du nu är så, så antar jag att det kommer bli ett jäkla drag vid fönster/dörrar när man väl öppnar där efersom luften tar den lättase vägen precis som du säger. Har just nu en lite halvt otät ytterdörr och där drar det som fasiken i nuläget. Öppnar man och försöker stänga så smäller det igen.
 
Blir undertrycket tillräckligt stort går luften ner genom skorstenskanalerna, men det är inte en bra väg för tilluft. Tex kan sot komma ut i rummen. Vidare blir det svårt att elda. Det vore nog bra att ordna tilluftsventiler i de rum som inte har mekanisk frånluft, ju fler ventiler desto mindre drag vid varje ventil.
Hans
 
Hm, jag lutar åt det jag också. Undrar om jag ska ordna så det drar via fönstren eller om man ska sätta i riktiga ventiler i väggen... Tror ni det räcker om man ex låter bli att sätta tätningslist i överkant på både ytter och innanfönster? Risk för imma?
 
Håller med Hans_Nordstrand! Fler ventiler, mindre drag vid varje. Du har ju eller kommer att ändra husets självdrags funktion med tilläggsisolering, nya tätare fönster men framförallt att du inte kontinuerligt eldar i dina eldstäder. Du har ju ett gammalt hus och förr så eldade man nog i dessa eldstäder nästan hela tiden och på så vis bibehöll en bra sjävdragsventilation där luft kanske letade sig in lite överallt i otätheter.

Det är inte särskilt svårt att montera nya ventiler så det hade jag nog gjort både för husets och er egen hälsas skull!

God Jul & Gott Nytt År!
 
Har man ytter- och innanfönster bör innanfönstren vara täta och mer tätade än de yttre. Även om man har undertryck inne blir det vid blåsigt väder ofta större undertryck på läsidan av huset. Rumsluften kan då dra ut mellan rutorna och ge imma på ytterrutan.
 
Har pratat lite med förra ägaren och funderat över det här. Det är ett gammalt hus utan diffspärrar, någonstans kommer det luften att ta sig in. Förra ägaren hade inga problem med detta och enda skillnaden är att jag renoverat och satt tillbaks de gamla fönstren och tagit ur de kopplade...

Jag tror jag försöker utan extra ventiler, går det inte så får jag sätta dit det i efterhand. Finns det förresten ventiler man kan sätta i fönsterkarmens mittpost?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.