Hej,

Vår gräsmatta grävdes upp vid dränering för 2 år sedan. Vi sådde gräs själva. Det växte bra men det var glas i jorden. De kom och grävde bort jorden. La på ny jord. De sådde i oktober förra året. De växte aldrig i jorden. De grävde bort jorden. La på ny jord. De sådde igen i september. Det har inte växt upp tillräckligt… och nu är vi i en dålig period för gro/tillväxt på gräs.

Vi tänker därför fixa det här själva. Vi orkar inte dra det här längre med trädgårdsfirman.

Nu till min fråga. Nu är det väldigt mjukt och vill gärna inte gå där ute. Kan jag så uppepå tjälen i vår och slänga på dress uppepå? Eller behöver jag trycka ner jorden mot fröna med en vält efter att tjälen gått ur? Vi vill inte vara utan gräsmatta en sommar till så det önskas tillväxt så snart gräsfrön kan börja gro nästa år.

Rulla ut gräs går inte. Då blir det för dyrt.. o fel markhöjd.

Trädgård med utsikt över nött gräsmatta och några löv, stor sten, buskar, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några frön lär gro, men en ruskigt dålig andel. Det är först när jordtemperaturen kommit upp till närmare tio grader (varierar med grässort förstås) som det växer bra. Tror en stor del frön sköljs bort, ruttnar, äts upp och förstörs på andra sätt. Du får helt enkelt så senare, tror jag.

MEN om det inte är en jättestor yta så ska du förgro frön så att de redan börjat växa när du sprider ut dem. Sök på forumet så hittar du nog tråden. Så länge det inte bli stark frost överlever de, och du vinner upp till en månad med tanke på hur långsamt det annars gror tidig vår.
 
  • Gilla
Fredrikcc och 3 till
  • Laddar…
Det där ska inte vara några problem att fixa till våren om det inte skulle ta sig. Börja med att lägga på filterduk i vår när solen kommer fram och värmer. Fiberduken kommer snabba på allt och fungerar som ett skydd. Släpper igenom vatten och håller kvar värmen.

Om det inte blir bättre:
Jag hade köpt på mig några säckar dressjord, gräsfrö för klimatet runt ert hus och fiberduk som täcker hela området.

Rugga upp befintlig yta
På med gräsfrö
På med dressjord
Platta till/välta
Vattna
På med fiberduken

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.