Vilken luftavfuktare rekommenderar ni till en källare det huvudsyftet är att torka tvätt?

Har sett Råd och Rön test från 2004 men har lite svårt att bestämma mig för vilken som passar bäst.


Vill förstås helst att den ska vara: Prisvärd
: Effektiv
: Hygrostatstyrd
: Energisnål


Snälla bomba mig med förslag!
 
Jag har en Woods DS12 stående i källaren (tvättstugan)...den köptes för snart 6 år sedan och har kört problemfritt.
FLKR
 
Jag kopte en wasco 2000 pa Harald Nyborg. Fungerar kanon bra..
 
Jag köpte en Mitsubishi MJ-E16VX. Mycket nöjd, funkar bra äver vid kalla temperaturer och så är den en av de effektivaste (kwh/avfuktad liter). Dessutom snygg, gedigen, liten!

/A
 
Hej,

Frågan är egentligen varför du skall ha en avfuktare för att torka tvätt??

Vi var i samma situation, tror jag, hade en superfräsch tvättstuga, det dröp både på väggar och fönster så fort vi hängde upp tvätt på tork efter tvätt, fick rådet att sätta in en hygrostatstyrd PAX-fläkt som styr på 60 % RF och nu torkar det så fint så fint och ingen fukt på väggar eller ytor heller! 900 spänn plus 1½ timmas arbete!

Vänligen

TMC
 
TMC skrev:
Hej,

Frågan är egentligen varför du skall ha en avfuktare för att torka tvätt??

Vi var i samma situation, tror jag, hade en superfräsch tvättstuga, det dröp både på väggar och fönster så fort vi hängde upp tvätt på tork efter tvätt, fick rådet att sätta in en hygrostatstyrd PAX-fläkt som styr på 60 % RF och nu torkar det så fint så fint och ingen fukt på väggar eller ytor heller! 900 spänn plus 1½ timmas arbete!

Vänligen

TMC
En fläkt är också en mycket bra lösning men jag ser faktisk fler fördelar med en avfuktare. Inga håll i fasaden. Den blåser inte ut den uppvärmda inneluften - sparad värmekostnad, ingen drag. Den avger en del värme till rummet så man får tillbaka litet av den el den förbrukar. Man får gratis destilerat vatten till stryckjärnet ;). Man kan flytta den till andra utrymmen där det finns tillfällig behov av avfuktning fex torka väggfärgen i nymålat rum.
Det finns avfuktare som man kan koppla en slang och ha vattenavrinning direkt till avloppet- ingen tömning av behållare .Vid platsbrist finns också modeller att hänga på väggen...
Min enklaste Woods - en plåtlåda på hjul utan digitalvisning kostade ca 2600kr. Kan avfukta hela vår källare om så behövs.
gaia
 
viktigaste är väl att kolla hur mycket dom avfuktar vid typ 16 grader. Vissa märken skryter med hög avfuktning men det är vid 32 grader...
 
jag har eveco dc14h finns på www.eveco.se, den står på hjul och funkar riktigt bra. har ej haft någon annan att jämföra med tyvärr. har slang direkt till avloppet så den sköter sig själv.
Om jag skulle köpa en idag så skulle jag köpa en liten väggmonterad så slipper man ha den på golvet, jag tror mitsubishi har en väggmodell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.