R
xxxxxx
 
Redigerat:
R hövdingen77 skrev:
Hej!
Vi köpte vårt hus 2020 och har efter det fått nya grannar. Dessa grannar bor i en gammal sunkig husvagn sen maj -22 pga att deras hus är i extremt dåligt skick = obeboeliga. Tanken verkar vara att de ska renovera husen, men vi har fortfarande inte sett något som tyder på det. De har nio utekatter som gärna springer till vår tomt och bajsar på våra grusgångar, utan att gräva ner. Bara när vi kollade idag så har vi fått 20 nya bajshögar på gruset precis utanför huset. Vi börjar känna oss förtvivlade och funderar på att flytta, även om det tar emot då vi har lagt ner otroligt mycket tid, själ och pengar på att renovera vårt drömhus. Också osäker på om vi skulle få det sålt, då det även ser ut som en soptipp på deras tomt, plast och bråteshögar överallt, 5-6 vitvaror, en kundvagn (!), en skrotbil, stora högar av bråte, fyra badkar, and the list goes on… På toppen av det ett hönshus byggt av presenningar. Det här sunkar ner hela området, där alla andra hus och tomter är välskötta, ska tillägga att detta ligger ute på landet utanför detaljplan. Känns som jag håller på att tappa förståndet. Brukar längta efter våren, men ser bara fler kattbajshögar att plocka. Vi har försökt prata med dem flertal gånger, men det är som att prata med en försvarsmaskin, inget eget ansvar. Vad kan man göra? Det känns som en mardröm.
Försök att få köpa deras hus!
Då kan Du kontrollera hur det ska vara.

Idag har Du i princip ingen talan.
 
R hövdingen77 skrev:
Tack för uppmuntrande svar men vi fick aldrig chansen pga olika omständigheter. Försök vara lite trevligare nästa gång, du sitter inte på alla fakta!
Vad bra att jag inte påstått att jag sitter på några fakta.
Likafullt bör man se till att äga det man vill bestämma över.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Trådstart innan TS fick Ågren och raderade vad hen skrev.


"Hej!

Vi köpte vårt hus 2020 och har efter det fått nya grannar. Dessa grannar bor i en gammal sunkig husvagn sen maj -22 pga att deras hus är i extremt dåligt skick = obeboeliga. Tanken verkar vara att de ska renovera husen, men vi har fortfarande inte sett något som tyder på det. De har nio utekatter som gärna springer till vår tomt och bajsar på våra grusgångar, utan att gräva ner. Bara när vi kollade idag så har vi fått 20 nya bajshögar på gruset precis utanför huset. Vi börjar känna oss förtvivlade och funderar på att flytta, även om det tar emot då vi har lagt ner otroligt mycket tid, själ och pengar på att renovera vårt drömhus. Också osäker på om vi skulle få det sålt, då det även ser ut som en soptipp på deras tomt, plast och bråteshögar överallt, 5-6 vitvaror, en kundvagn (!), en skrotbil, stora högar av bråte, fyra badkar, and the list goes on… På toppen av det ett hönshus byggt av presenningar. Det här sunkar ner hela området, där alla andra hus och tomter är välskötta, ska tillägga att detta ligger ute på landet utanför detaljplan. Känns som jag håller på att tappa förståndet. Brukar längta efter våren, men ser bara fler kattbajshögar att plocka. Vi har försökt prata med dem flertal gånger, men det är som att prata med en försvarsmaskin, inget eget ansvar. Vad kan man göra? Det känns som en mardröm."
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Nog måste TS kunna upprätta en anmälan till kommunen dela pga nedskräpning ock dels pga saknat bygglov för husvagnen? Jag förutsätter att det inte finns bygglov efter TS förklaring av situationen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp de fastigheter du vill bestämma över!
Om grannkåken varit tillsalu och du inte passat på att förvärva den är det för sent att komma och gnälla nu.
Måste finnas billigare sätt att få bort campande grannar än att köpa en dyr fastighet…?
 
Unikt namn
9 katter i en husvagn? 😲😲😲
Vad är det för kaninkokare som flyttat in?
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste finnas billigare sätt att få bort campande grannar än att köpa en dyr fastighet…?
Kanske det, men hur vet du att fastigheten var dyr?
 
F fribygg skrev:
Kanske det, men hur vet du att fastigheten var dyr?
Kul fråga, det är skillnaden som är intressant i detta läge.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste finnas billigare sätt att få bort campande grannar än att köpa en dyr fastighet…?
Kan du då vara vänlig att berätta för trådläsarna hur TS skulle gjort för att inte hamna i nuvarande situation.
 
F fribygg skrev:
Kan du då vara vänlig att berätta för trådläsarna hur TS skulle gjort för att inte hamna i nuvarande situation.
Varför? Jag har aldrig påstått att de skulle köpa grannfastigheten innan nuvarande ägare,
 
Vad faen hände igår, mycket hugg och slag i flera trådar.
Skärp oss!

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nog måste TS kunna upprätta en anmälan till kommunen dela pga nedskräpning ock dels pga saknat bygglov för husvagnen? Jag förutsätter att det inte finns bygglov efter TS förklaring av situationen.
Det är kanske en väg att gå, att anmäla sina grannar till kommunen istället för att prata direkt med dem och försöka lösa problemen.

Jag vet ju inte om TS grannar har bygglov för husvagnen men tycker nog att man utom detaljplan bör kunna få använda en husvagn som byggbod och tillfälligt boende under renovering av bostadshuset utan att behöva fråga kommun eller grannar om lov.
 
F fribygg skrev:
Det är kanske en väg att gå, att anmäla sina grannar till kommunen istället för att prata direkt med dem och försöka lösa problemen.

Jag vet ju inte om TS grannar har bygglov för husvagnen men tycker nog att man utom detaljplan bör kunna få använda en husvagn som byggbod och tillfälligt boende under renovering av bostadshuset utan att behöva fråga kommun eller grannar om lov.
Som du säkert vet skriver folk här när de testat alla vägar de kommer på. Det framgår även från TS att grannarna är svåra att ha att göra med.

Det krävs bygglov i detta fall så du kan tycka vad du vill. Jag hade inte tyckt det vore mysigt att ha grannar som TS beskriver, du kanske kan köpa TS fastighet själv?
 
Jag tycker frågeställningen är lite intressant.

https://viivilla.se/husliv/lasarfragor-2/grannens-tomt-ar-misskott-och-skrapig/

Enligt länken ovan så får grannen göra vad de vill med sin tomt så länge de inte har skrotupplag / annan miljöfarlig verksamhet.

Om nu grannarna har 9 vuxna katter så är det tillåtet enligt länsstyrelsen.
Möjligtvis kan man inkomma med synpunkter på vilken omsorg katterna får.

Konkreta tips till ts blir ju således att investera i en hög och tät häck för att slippa se eländet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.